Od 13 listopada 2022 formalności związane z wnioskowaniem o paszport będą jeszcze prostsze. – „Usprawniamy funkcjonowaniu rejestrów centralnych. Odchodzimy od wypełniania wniosku paszportowego odręcznie. O możliwości odbioru gotowych dokumentów urząd poinformuje smsem lub mailowo, jeśli podamy swoje dane kontaktowe. Dzięki nowej e-usłudze będzie też można zgłosić online utratę lub uszkodzenie paszportu” – podkreśla pełnomocnik rządu ds. cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński.
Nowe e-usługi
Jeżeli przy wypełnianiu wniosku podasz swój numer telefonu komórkowego lub adres e-mail, zostaniesz powiadomiony o tym, że nowy paszport jest gotowy do odbioru. Przy odbiorze paszportu organ wydający będzie mógł potwierdzić Twoją tożsamość także na podstawie odcisku palca.
Dzięki nowym e-usługom sprawdzisz również:
- swoje dane w Rejestrze Dokumentów Paszportowych (RDP),
- czy paszport lub inny dokument paszportowy jest gotowy do odbioru,
- ważność paszportu lub innego dokumentu paszportowego,
- a osoby, które złożyły wniosek o paszport za granicą, będą mogły potwierdzić odbiór paszportu lub innego dokumentu paszportowego, który dostarczył kurier.
Zgłoś online utratę paszportu!
– „Cyfryzujemy Polskę, aby wszystkim nam żyło się wygodniej i każdy mógł załatwić sprawy urzędowe online. Nowy Rejestr Dokumentów Paszportowych będzie częścią sześciu innych rejestrów centralnych, w tym dowodów osobistych, stanu cywilnego, czy numerów PESEL. Wiarygodne informacje, zgodne z dokumentami, to fundament cyfrowego urzędu. Pomaga optymalizować procesy, ale przede wszystkim jest realnym udogodnieniem dla obywateli, dając im dostęp do urzędu 24h na dobę z dowolnego miejsca na świecie. Rejestr Dokumentów Paszportowych pozwoli coraz więcej spraw związanych z paszportami zrealizować przez internet, bez konieczności wizyty w urzędzie” – wyjaśnia minister Cieszyński.
Jednym z udogodnień, które oddajemy w ręce obywateli, jest możliwość zgłoszenia online uszkodzenia paszportu albo innego dokumentu paszportowego. Można to zrobić w trzech prostych krokach:
1. Zweryfikuj swoją tożsamość online. Możesz to zrobić za pomocą profilu zaufanego lub e-dowodu.
2. Wejdź na portal gov.pl w zakładkę „Usługi dla Obywatela”. Znajdź e-usługę „Zgłoś utratę lub uszkodzenie paszportu lub innego dokumentu paszportowego”.
3. Kliknij „Wyślij zgłoszenie” i potwierdź za pomocą e-podpisu, profilu zaufanego, e-dowodu lub kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
Uwaga! Punkty paszportowe będą nieczynne!
W związku z wdrożeniem nowego systemu, od 8 listopada (godz. 14.00) do 13 listopada (godz.00) czasu środkowo-europejskiego organy paszportowe w kraju i za granicą nie będą przyjmować wniosków o paszporty, ani wydawać dokumentów paszportowych.
Jeśli więc dostałeś powiadomienie, że odbiór paszportu przypada w tym terminie, prosimy o udanie się do punktu paszportowego najpóźniej 8 listopada do godz. 14.00. W przypadku uzasadnionej potrzeby w tym okresie, będzie można uzyskać paszport tymczasowy.
Wprowadzeniu nowego Rejestru Dokumentów Paszportowych towarzyszy kampania informacyjna.
Źródło: gov.pl
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS