A A+ A++
fot. ZielonaNews.pl

Rząd planuje dofinansowanie budowy obwodnicy zachodniej. –Planujemy sfinansować z unijnego Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko (FEnIKS) większą część budowy zachodniej obwodnicy Zielonej Góry pod warunkiem, że Marszałek Województwa Lubuskiego sfinansuje mniejszy odcinek tej obwodnicy w ramach programu regionalnego. Środki z FENIKS będą dodatkową pulą funduszy, komplementarną do przyznanych wcześniej województwu lubuskiemu pieniędzy na program regionalny – zapowiedział dziś w Zielonej Górze wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda. Warunkiem finansowania jest dołożenie pieniędzy przez Zarząd Województwa Lubuskiego.


Prezydent Janusz Kubicki podkreślał, że jeśli obwodnica nie zostanie wybudowana to TiRy pojawią się na drodze przez Czarkowo i Łężycy, które będą chciały dojechać do mostu w Pomorsku. – Nie ma innej drogi jeśli nie zbudujemy obwodnicy. Ja ma nadzieję, że nie będę musiał prosić na kolanach pani marszałek, żeby nie sabotowała tej inwestycji, bo to nie jest inwestycja ani PiSu ani Platformy, ale to jest inwestycja dla mieszkańców. Panie ministrze, bardzo dziękuję za partnerskie potraktowanie Zielonej Góry i wierzę że w ten sam sposób potraktuje nas zarząd województwa – mówił dziś prezydent Kubicki.

Zachodnia obwodnica Zielonej Góry

fot. ZielonaNews.pl

Wiceprezydent miasta Krzysztof Kaliszuk wyjaśniał, że w planach jest wybudowanie obwodnicy zachodniej do końca 2025 roku. Ze środków unijnych ma być w 85 procentach zrealizowana droga od miejsca, w którym kończy się droga połączona z mostem w Pomorsku do ronda między Przylepem a Płotami. – Jest to inwestycja wartości 74 mln zł z czego 85 procent deklaruje pan minister, a 15 procent miasto Zielona Góra. Zostaje do zrobienia, dokończenia odcinek o długości 3 km będący obwodnicą Przylepu o wartości 36 mln zł, gdzie także miasto Zielona Góra deklaruje kwotę 15 procent, a kwota 30 mln zł byłaby finansowana z dyspozycji środków zarządu województwa.  Łącznie to kwota 110 mln zł. A więc obwodnica zachodnia Zielonej Góry składa się z obwodnicy Przylepu i obwodnicy Płotów i Czerwieńska – wyjaśniał K. Kaliszuk.

Budowa zachodniej obwodnicy Zielonej Góry składa się z dwóch odcinków oraz łączącego je ronda:
·        odcinek „Obwodnica m. Czerwieńska i m. Płoty”, budowa wiaduktu nad linią kolejową zarządzaną przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.,
·        odcinek „Obwodnica Przylepu”,
·        skrzyżowanie o ruchu okrężnym u zbiegu drogi wojewódzkiej nr 280 i projektowanej drogi

Kiedy początek budowy?

Miasto przygotowuje się, żeby w październiku przyszłego roku mieć Program Funkcjonalny Użytkowy z decyzją środowiskową, a więc dokumenty, które pozwoliłyby uzyskać finansowanie obwodnicy południowej. Jeśli na koniec października przyszłego roku będziemy te dokumenty posiadać, to chcemy w listopadzie przyszłego roku ogłosić dwa przetargi, na te dwa odcinki w systemie zaprojektuj i wybuduj. 2023 to byłby czas na projektowanie, a lata 2024 i 2025 to realizacja. Na koniec 2025 mielibyśmy zrealizowaną obwodnicę południową i w tym czasie będzie budowany most w Pomorsku wraz z drogą do Wysokiego. Chcielibyśmy powiązać otwarcie mostu z otwarciem przez prezydenta miasta obwodnicy zachodniej – wyjaśniał Kaliszuk.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułJosep Borell szef dyplomacji UE: Unia musi powołać siły szybkiego reagowania
Następny artykułRadomska Orkiestra Kameralna powraca na scenę