A A+ A++
– Jeżeli ta obwodnica przejdzie przez Przemyśl na wysokości Lipowicy i Węgierskiej, to po moim domu nie zostanie nic. Całe życie ciężko pracowaliśmy z mężem, aby na stare lata mieć kawałek własnego kąta, trochę zieleni i ciszy. Teraz wszystko pójdzie na marne – skarży się mieszkanka Prałkowiec.
W podobnym tonie wypowiadają się mieszkańcy Lipowicy, Węgierskiej, Kuńkowiec, Tarnawiec i Dybawki. – Plan zachodniej obwodnicy już rodzi protesty, dzieli mieszkańców – dodaje sołtys Tarnawiec Piotr Kunik.

W ubiegłym tygodniu, 14 i 15 lipca, przedstawiciele Regionalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad zorganizowali spotkania z mieszkańcami Tarnawiec, Kuńkowiec, Grochowiec, Krasiczyna i Przemyśla w sprawie planowanej na 2029 budowy zachodniej obwodnicy Przemyśla.

Wcześniej pracownicy RDDiA spotkali się z mieszkańcami Rokietnicy, Rudołowic, Radymna i Żurawicy. Przedstawili pilotażowy, roboczy plan przebiegu obwodnicy. Program 100 obwodnic to program rządowy.

Opcja I

Opcja I (zakłada dodatkowo kilka wariantów): planuje drogę z kierunku Radymna , Żurawicy do Lipowicy (okolice bloku mieszkalnego pracowników nadleśnictwa) w kierunku ulicy Węgierskiej (na wysokości starego browaru), przez San do Prałkowiec poniżej cmentarza i kościoła, łączy się z drogą na Krasiczyn, następnie biegnie w kierunku Grochowiec, Krównik.

Opcja I ma kilka podwariantów. Wszystkie jednak przecinają Lipowicę i Węgierską. Według wstępnych szacunków komitetów protestacyjnych na Lipowicy będzie się to wiązało z koniecznością wyburzeń co najmniej czerech posesji, a na wysokości Węgierskiej trudno obecnie policzyć, przy tak gęstej zabudowie. Według protestujących może ich być nawet około 10. 

Opcja II

Opcja II zakłada ominięcie Przemyśla. Skierowanie nitki obwodnicy z Żurawicy w kierunku Kuńkowiec (na wysokości kościoła w Kuńkowcach), przez San w kierunku Tarnawiec do drogi na Krasiczyn, następnie do Grochowiec i Krównik. Ten wariant oprotestowują mieszkańcy Tarnawiec, Kuńkowiec i Dybawki. Podają te same argumenty, jak mieszkańcy Przemyśla. W tej opcji wyburzenia prawdopodobnie nie byłyby konieczne. Ale wykup parceli czy pól już tak.       

14 lipca w muzeum  

14 lipca w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej referowali pomysł mieszkańcom Tarnawiec, Prałkowiec, Kuńkowiec, Ostrowa i Grochowiec. Uczestniczyło w nich kilkadziesiąt osób. Także wójt gminy Przemyśl Andrzej Huk, przewodniczący rady gminy Przemyśl Marek Wasiewicz, wójt gminy Krasiczyn Tadeusz Bobek, przewodniczący rady powiatu przemyskiego Wojciech Bobowski, sołtys Tarnawiec Piotr Kunik, przedstawiciele nadleśnictwa Krasiczyn z nadleśniczym Przemysławem Włodkiem na czele.

Przedstawiciele RDDiA wielokrotnie zapewniali o roboczym charakterze prezentowanego planu. Zebrani jednak domagali się konkretów. Nie satysfakcjonowały ich odpowiedzi i zapewnienia o uwzględnieniu ewentualnych propozycji na kolejnym spotkaniu w kwietniu przyszłego roku.

– Jak od dzisiaj mamy żyć. Jak planować swoją przyszłość, skoro może się okazać, że przez mój dom pójdzie obwodnica. Ciężko pracowaliśmy z mężem, aby na stare lata mieć własny kąt. Okazuje się, że jedna decyzja zniweczy wszystko. Żadne odszkodowanie nie zrekompensuje nam szkód. Nie będziemy mieli sił, żeby zaczynać jeszcze raz. Tak nie traktuje się ludzi – mówiła mieszkanka Prałkowiec. Pracownicy nadleśnictwa przypominali o obszarze chronionym Natura 2000.

Po spotkaniu poprosiliśmy wójta Andrzeja Huka, aby w terenie pokazał nam przebieg ewentualnej obwodnicy. Wójt przypominał o możliwości obejrzenia dokumentów w Urzędzie Gminy Przemyśl lub na stronie internetowej. Jeszcze w trakcie rozmowy podeszła do nas mieszkanka Kuńkowiec z pytaniem, czy jej domostwo nie będzie wyburzane.

Wójt uspokajał i zapraszał do urzędu w celu szczegółowego obejrzenia planów. W niedzielę, 18 lipca, sołtys Tarnawiec zwołał zebranie dla mieszkańców. W czwartek, 22.07 zaplanowano zebranie w Kuńkowcach.  

 

15 lipca w Urzędzie Miejskim

Mieszkańcy Przemyśla mieli dzień dłużej na przygotowanie się do spotkania z przedstawicielami RDDiA. Sala obrad w Urzędzie Miejskim Przemyśla wypełniła się punktualnie o 17. Największą reprezentację stanowili mieszkańcy Lipowicy.

Po projekcji korytarzowych rozwiązań planowanej obwodnicy mieszkańcy zasypali gradem bardzo konkretnych pytań przedstawicieli RDDiA. Przewodniczący rady osiedla Lipowica Piotr Krzeszowski zarzucił instrumentalne potraktowanie mieszkańców Lipowicy. Pytał, dlaczego wszystkie rozwiązania Opcji I przechodzą właśnie przez zieloną dzielnicę miasta?

Elżbieta Gaweł reprezentująca Komitet Społeczny „Lipowica – Obwodnica” przypomniała, że podstawowym zadaniem obwodnicy powinno być ominięcie obszaru miejskiego, tak aby ruch tranzytowy był jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców. W petycji przypomniała również, że wzdłuż nowej obwodnicy posadowione są domy jedno i wielorodzinne, które ze względu na ukształtowanie terenu będą na różnych wysokościach względem planowanego odcinka.

– Dużo mniejsze inwestycje w poprzednich latach pokazały jasno, że ten teren potęguje hałas i roznosi je na znaczne odległości. Obwodnica ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego – czyli natężenie ruchu będzie całodobowe – przekonuje w petycji Elżbieta Gaweł. Zaprezentowali ponadto swoją wersję poprowadzenia obwodnicy, tak, aby wyburzenia nie były konieczne.

Witold Kowalski, były senator RP, mieszkaniec Przemyśla podkreślił bardzo gęstą zabudowę w kierunku ulicy Węgierskiej, bardzo dużą różnicę poziomów terenu, fatalną sytuację smogową na terenie Przemyśla, którą spotęguje planowana w tym miejscu obwodnica. A wiejące przeważnie z kierunku  zachodniego wiatry przekierują spaliny na osiedla Bielskiego i Rycerskie. Poinformował o spotkaniu mieszkańców ulicy Węgierskiej i przyległych w poniedziałek, 19 lipca.  

Obwodnica wyburzeń. Mieszkańcy Przemyśla i okolic protestują [treści 3 petycji]

Obwodnica czy droga przez środek miasta?

Na wiele bardzo konkretnych pytań, między innymi dotyczącymi ewentualnych wyburzeń i odszkodowań, zebrani dostawali ogólnikowe odpowiedzi. W tym momencie do dyskusji włączył się radny miejski Marcin Kowalski (Wspólnie dla Przemyśla).

W ostrych słowach skrytykował niektórych przedstawicieli RDDiA za nonszalanckie odpowiedzi, ich ogólnikowość, brak empatii dla rozmówców, dla których była to dyskusja o dorobku całego życia i jego jakości.

Dostało się też przewodniczącemu Rady Miasta Przemyśla Maciejowi Kamińskiemu (PiS) za brak zaproszenia na spotkanie prezydenta Przemyśla Wojciecha Bakuna. Przewodniczący Kamiński pominął milczeniem uwagę radnego Kowalskiego. Poprosił o nieuprawianie polityki przy tak ważnej sprawie.

Jak przyznał, też jest zaskoczony jakością prezentacji oraz faktem, że obwodnica jest obwodnicą tylko z nazwy. Nie przypuszczał, że będzie ona tak drastyczne ingerować w miasto. Zaapelował o uważne rozpatrzenie postulatów mieszkańców.

Wszystkie komitety protestacyjne zapowiadają interwencje do miejscowych władz lokalnych, radnych, parlamentarzystów i wicemarszałka Województwa Podkarpackiego w Rzeszowie Piotra Pilcha. Swoje opinie mieszkańcy mogą składać do 29.07.2021 na adres RDDiA. 

Prezydent Przemyśla o obwodnicy

– Nowa obwodnica jest zdecydowanie potrzebną inwestycją dla Przemyśla i jego mieszkańców, jednak uważam, że najlepszy byłby wariant jej przebiegu jak najbardziej oddalony od granic naszego miasta. Proponowane rozwiązanie z przebiegiem przez Lipowicę, ulicę Węgierską i Kruhel Wielki wkracza na tereny już mocno zurbanizowane i zwiększające swoją atrakcyjność jako tereny pod budownictwo. Protesty mieszkańców tych terenów są więc zrozumiałe. Tak duża inwestycja drogowa wiązałaby się prawdopodobnie z wieloma wyburzeniami, a na pewno z uciążliwością. Dodam, że dopiero poprawiliśmy dostępność komunikacyjną Lipowicy poprzez jeszcze nie zakończoną modernizację ul. Wysockiego, która pochłonęła znaczne pieniądze. Poza tym mając w perspektywie poszerzenie granic miasta, do czego będziemy dążyli w najbliższych latach, mogłoby się okazać, że przy tym przebiegu obwodnicy, ta droga znalazłaby się nie na obrzeżach miasta, ale prawie w jego centrum. To dopiero początek konsultacji w sprawie przebiegu obwodnicy i będziemy chcieli w ich trakcie wypracować wspólne stanowisko z mieszkańcami, szczególnie tymi protestującymi i lobbować za jak najmniej uciążliwym dla nich projektem inwestycji.       

Obwodnica wyburzeń. Mieszkańcy Przemyśla i okolic protestują [treści 3 petycji]

PETYCJE

Podmiot wnoszący Petycję:                                                                                      

Komitet Społeczny „Lipowica – Obwodnica” 

Treść petycji:

Komitet Społeczny „Lipowica – Obwodnica” reprezentowany przez Elżbieta Gaweł, działający w imieniu mieszkańców miasta Przemyśla i dzielnicy Lipowica, których podpisy są złożone poniżej, wyraża sprzeciw wobec realizacji inwestycji, polegającej na budowie obwodnicy w części miejskiej dzielnicy Lipowica, która obecnie przedstawiana jest w trzech wariantach (2, 3 i 4 wraz z podpunktami).

Wnioskujemy o budowę obwodnicy w części sąsiadującej z terenem miejskim, przedstawionej jako wariant 1. Jednocześnie wnosimy o rozważenie modyfikacji wariantów 2, 3 i 4 (wraz z podpunktami) tak, by finalnie w miejscu początku łącznika wariantu 2 i 3 (km 0+000) wyznaczyć wariant 5 łączący się z końcowym odcinkiem wariantu 1 (km 23+400).  

Uzasadnienie petycji:

1. Podstawowym zadaniem obwodnicy jest ominięcie obszaru miejskiego, tak aby ruch tranzytowy był jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców. Proponowane warianty 2, 3 i4 obwodnicy przebiegają w poprzek osiedla domów jednorodzinnych. Budowa obwodnicy w tej lokalizacji sprawi, że wielu mieszkańców będzie mieć ją bardzo blisko istniejących już domów, co zdecydowanie stanie się uciążliwe. Miasto kończy się zaledwie kilkaset metrów dalej, a planowana trasa wariantu I omija wszelkie zabudowania i związaną z nimi infrastrukturę dodatkową, w tym ścieżki rowerowe, trasy piesze, mniejsze ciągi komunikacyjne itp.. Dodatkowo obwodnica w wariancie 1 jest oddzielona lasem od najbliższych zabudowań, co stanowi naturalną barierę od hałasu przejeżdżających samochodów. Niestety brak tego w propozycjach 2, 3 i 4 – wręcz przeciwnie, w całości odcinka miejskiego Lipowica biegnie wzdłuż zabudowań jedno i wielorodzinnych. Przecięcie z ulicą Wysockiego będzie sąsiadowało z blokami mieszkalnymi oraz nowopowstałymi osiedlami domów jednorodzinnych. Przecięcie z ulicą Wołodyjowskiego sąsiaduje z domami jednorodzinnymi, planowanymi inwestycjami budowlanymi i działkami zakupionymi w celach budowlanych. Obwodnica w wariancie 1 mniej ingeruje w skupiska ludzkie. 

2. Obwodnica powinna maksymalnie odciążyć ulice miasta od ruchu tranzytowego, a więc powinna być również dobrze skomunikowana z innymi drogami tranzytowymi. Budowa obwodnicy przechodząca przez ulicę Wysockiego i Wołodyjowskiego spowoduje natężenie ruchu nie tylko na całości ulicy Wysockiego, ale także na ulicach doprowadzających – czyli Armii Krajowej, Paderewskiego, Kochanowskiego i Bielskiego. Przede wszystkim w żaden sposób nie odciąży ruchu tranzytowego na obszarze miejskim, a takie jest założenie planowanej obwodnicy – cyt. za GDDKiA: Ponadto droga krajowa nr 77 pozwala na kontynuację transportu z kierunku północnego (Warszawa, Radom, Jarosław) w stronę Przemyśla. Dalej drogą krajową nr 28 transport kierowany jest do przejść granicznych na południu Polski. Realizacja obwodnicy w ciągu dróg krajowych nr 28 i 77 pozwoli na skierowanie ruchu tranzytowego poza zabudowę Przemyśla, a to zapewni odciążenie miasta z ruchu pojazdów ciężarowych. Dzięki inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców miasta.

Realizując wariant 2, 3 i 4, przede wszystkim RUCH TRANZYTOWY zostanie POZOSTAWIONY w obszarze miejskim. Pozostanie także w zabudowie Przemyśla, nie odciąży miasta – wręcz przeciwnie, spowoduje natężenie ruchu na ulicach wcześniej wymienionych. Tu należy także dodać, że jeden z odcinków ul. Wysockiego na chwilę obecną z trudem przyjmuje ruch dwustronny, czeka na realizację przebudowy. Ul. Bielskiego jest w trakcie przebudowy. Znaczny odcinek ul. Armii Krajowej biegnie wzdłuż parku miejskiego – te ulice nie będą w stanie przyjąć zwiększonego natężenia ruchu. To rzutuje nie tylko na kwestie mieszkaniowe, społeczne, ekonomiczne i ekologiczne, ale przede wszystkim na bezpieczeństwo mieszkańców dzielnicy Lipowica i użytkowników wskazanych dróg.

3. Przebudowana część ulicy Wysockiego jest bardzo często uczęszczana przez spacerowiczów, turystów rowerowych, biegaczy, rodziny z dziećmi. Stanowi doskonałe połączenie do wielu ścieżek historyczno – turystycznych, biegnących drogami fortecznymi, terenami zielonymi. Przecięcie aż dwóch ulic w tej okolicy obwodnicą zaburzy możliwości rekreacyjne, wpłynie na komfort i bezpieczeństwo.

4. Warianty 2, 3 i 4 obwodnicy przecinają dzielnicę Lipowica w terenie mieszkaniowym, a to oznacza liczne kolizje z liniami gazu, sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, a przede wszystkim z linią wysokiego napięcia biegnącą dokładnie w proponowanej lokalizacji. Przebudowa istniejących sieci i węzłów zdecydowanie utrudnia budowę, ponadto podniesie koszty inwestycji, narazi mieszkańców i wykonawców na znaczne utrudnienia i nieprzewidziane sytuacje.

5. Proponowany wariant 1 wraz z podpunktami lub sugerowana przez mieszkańców modyfikacja wariantów 2, 3 i 4 jest korzystna ekonomicznie. Zdecydowana większość gruntów to tereny leśne, co zdecydowanie wpływa na aspekt ekonomiczny – mniej wywłaszczeń, nie trzeba przebudowywać istniejącej infrastruktury. Dodatkowo omawiany odcinek obwodnicy w części miejskiej wymagałby kosztownych rozwiązań, np. w postaci estakady, gdyż teren jest niezwykle zróżnicowany pod względem wysokości. Z kolei w wariancie 1 lub przy modyfikacji pozostałych – czyli przy poprowadzeniu obwodnicy terenem leśnym istnieje szersze pole możliwości celem zaprojektowania najlepszego rozwiązania. 

6. Wzdłuż nowej obwodnicy posadowione są domy jedno i wielorodzinne, które ze względu na ukształtowanie terenu będą na różnych wysokościach względem planowanego odcinka. Akustyka tak zróżnicowanej powierzchni jest nietypowa. Dużo mniejsze i krótkotrwałe inwestycje w poprzednich latach jasno pokazały, że ten teren potęguje hałas i roznosi go na znaczne odległości. Obwodnica ma na celu wyprowadzenie ruchu tranzytowego – czyli natężenie ruchu będzie całodobowe. Należy pamiętać, że planowana obwodnica to droga klasy GP, czyli droga główna ruchu przyspieszonego. Dopuszczalna prędkość na drodze tej klasy w terenie zabudowanym wynosi 60 i 70 km/h, a terenie niezabudowanym jak wyżej oraz 80 i 

100 km/h. W praktyce oznacza to, że 24/7 na tej trasie samochody, głównie wielkogabarytowe, będą się poruszać ze znaczną prędkością.

7. Obwodnice to drogi intensywnie oświetlone, także przez całą noc. Proponowany wariantem 2, 3 i 4 przebieg obwodnicy spowoduje zanieczyszczenie świetlne, które wywiera negatywny wpływ na środowisko oraz na zdrowie psychofizyczne człowieka, zwiększając ryzyko wystąpienia wielu chorób.

Mając treść Petycji i powyższe uzasadnienie na względzie, liczymy na pozytywne rozpatrzenie naszych wniosków w taki sposób, aby wybudowano obwodnicę zachodnią Przemyśla zgodną z interesem publicznym.

Petycję skierowaną do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – Oddział Rzeszów w sprawie budowy obwodnicy PRZEMYŚLA W CIĄGU DROGI KRAJOWEJ DK28/77 można podpisać poprzez stronę internetową :
https://www.petycjeonline.com/budowa_zachodniej_obwodnicy_przemyla_w_dzielnicy_lipowica

Swoje uwagi i opinie odnośnie projektowanej obwodnicy należy przekazywać dodatkowo poprzez wypełnienie ankiet, które można pobrać pod adresem internetowym:
https://www.archiwum.gddkia.gov.pl/frontend/web/userfiles/articles/m/materialy-w-ramach-akcji-informa_41682/02_Obw_Przemy%C5%9Bla%20-%20Formularz%20opinii.pdf?fbclid=IwAR0qpEOUuzTFH1S9dUH89TyOv5iCgo7ad0v6Ly37FkwN5t45Xeq_XJPQufE

Wydrukowane ankiety są dostępne również w Urzędzie Miejskim przy ul. Ratuszowa 1 oraz w kiosku osiedlowym przy bloku TBS na osiedlu Lipowica.

Wypełnione ankiety należy przesłać w terminie do 29.07.2021r.:

a. pocztą na adres: MPRB Sp. z o.o. ul. Jana Dekerta 18, 30-703 Kraków

b. na adres e-mail: [email protected]

c. faksem +48 12 312 18 70


Stowarzyszenie Kudłate Serce oraz stowarzyszenie Aktywna Dybawka, działając w interesie publicznym mieszkańców gminy Krasiczyn oraz w oparciu o Ustawę z dnia 11 lipca 2014 roku o petycjach (Dz.U. z 2014 r., poz. 1195), składa petycję w sprawie:

odstąpienia od planowania przebiegu Zachodniej Obwodnicy Przemyśla przez teren gminy Krasiczyn, a w szczególności przez sołectwo Tarnawce, dot. wszystkich wariantów planów korytarzowych biegnących przez teren Gminy Krasiczyn 1A, 1B, 2B, 3B

Domagamy się:

• odstąpienia od korytarza ZOP na odcinku Tarnawce-Dybawka-Krasiczyn wariant, a więc poprowadzenia korytarza drogowego poza gminą Krasiczyn

(źródło – prezentacja GDDKiA)

Poniżej przedstawiamy uzasadnienie – argumenty formalne, środowiskowe, ekonomiczne i społeczne

I. ARGUMENTY FORMALNE

1. Brak spójności streszczenia Studium Korytarzowego z lokalnymi dokumentami strategicznymi gminy Krasiczyn oraz pozostałych gmin, przez które korytarz ZOP jest planowany.

Pomysł budowy Zachodniej Obwodnicy Przemyśla nie znajduje odzwierciedlenia w dokumentach strategicznych dotyczących rozwoju społeczno-gospodarczego i przestrzennego powiatu przemyskiego oraz poszczególnych gmin tego powiatu (m.in. Strategia Rozwoju Powiatu Przemyskiego na lata 2020-2025, Strategia Rozwoju Gminy Krasiczyn na lata 2015-2025). Społeczny sprzeciw budzi chęć dalszego procedowania inwestycji dla korytarzy drogowych, które nigdy dotąd nie były rozpatrywane (pojawiły się dopiero w lipcu 2021 r. podczas spotkania informacyjnego w Muzeum Narodowym Ziemi Przemyskiej) i nie są spójne z żadnymi dokumentami lokalnymi. Dotychczasowe przekazy, głównie medialne, jednoznacznie wskazywały na planowanie obwodnicy w granicach Gminy Przemyśl. Skutkiem powyższego osoby podejmujące decyzje dotyczące zamieszkania w rejonie gminy Krasiczyn, a w szczególności sołectwa Tarnawce, które w chwili obecnej zostało korytarzem drogowym, nie brały pod uwagę możliwości lokalizacji ZOP wtak bliskiej odległości od zabudowań mieszkalnych. Żadne dokumenty nie wskazywały na taką ewentualność. Przy planowaniu i wyznaczaniu przebiegu ZOP przez teren Gminy Krasiczyn, jak też innych gmin powiatu, pominięto ogólną zasadę pewności prawa i przewidywalności działań organów Państwa oraz zasadę zaufania obywateli do władzy publicznej określoną w art. 8 k.p.a. nakładającym na organy administracji obowiązek prawidłowego rozważenia stanu faktycznego i prawnego rozpoznawanej sprawy.

2. Brak uwzględnienia wydanych już warunków zabudowy, decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rozpoczętych procesów inwestycyjnych

Regionalne strategie i plany dotyczące rozwoju nie uwzględniały realizacji ZOP w tak bliskiej odległości od jednorodzinnych zabudowań mieszkalnych. Dla osób podejmujących decyzje inwestycyjne, w tym dotyczące kupna nieruchomości celem budowy domu i zamieszkania, niezwykle ważna jest przewidywalność działań organów administracji rządowej i samorządowej. Brak wskazania planowanych korytarzy drogowych w podstawowych dokumentach strategicznych szczebla regionalnego i lokalnego przyczynia się do zwiększonego oporu społecznego, bowiem zarówno mieszkańcy, jak i samorządy nie zostali w należyty sposób poinformowani i z odpowiednim wyprzedzeniem przygotowani na realizację tak dużej i uciążliwej inwestycji.Zgodnie ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Krasiczyn zaproponowany korytarz drogowy przecina przede wszystkim tereny przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną. Ten kierunek polityki przestrzennej kształtuje się w tym rejonie od kilkudziesięciu lat – to właśnie te tereny są oczywistą rezerwą pod zabudowę mieszkaniową miasta Przemyśl. Sołectwo Tarnawce, jak też Gmina Krasiczyn to obszary, na których zabudowa mieszkaniowa jest już realizowana w oparciu o warunki zabudowy. Zatem są to nie tylko tereny, na których następuje wzrost liczby mieszkańców, ale także tereny posiadające duży potencjał rozwojowy dla jednorodzinnej zabudowy mieszkaniowej. W forsowaniu ZOP brak jest uwzględnienia wydanych już warunków zabudowy, decyzji o pozwoleniu na budowę oraz rozpoczętych procesów inwestycyjnych. Równie istotne jak dokumenty planistyczne szczebla lokalnego są indywidualne decyzje administracyjne, na podstawie których uzyskuje się prawo do zabudowy działki – decyzje o warunkach zabudowy i decyzje o pozwoleniu na budowę. To one mają kluczowe znaczenie przy wyznaczaniu wartości nieruchomości oraz wpływają na określenie stopnia oddziaływania inwestycji drogowej na ludzi. Ponadto analiza wydanych decyzji o pozwoleniu na budowę na przestrzeni lat potwierdziłaby, że są to rejony charakteryzujące się silną presją inwestycyjną. Większe w ostatnich latach, zainteresowanie zamieszkaniem w rejonach miejscowości Krasiczyn, Dybawka, Tarnawce wynika z atrakcyjności gminy pod kątem inwestowania w budownictwo jednorodzinne z uwagi na dobrą dostępność komunikacyjną, bliskość Przemyśla, brak znaczących uciążliwości (brak dużych zakładów przemysłowych czy produkcyjnych), w tym uciążliwości hałasowych oraz bliskość terenów atrakcyjnych przyrodniczo. Poprzez realizację ZOP tereny te stracą zainteresowanie nowych mieszkańców.

II. ARGUMENTY ŚRODOWISKOWE

Warianty1A, 1B, 2B, 3B planowanej ZOP – korytarze zaprezentowane przez GDDKiA gminom na spotkaniu w lipcu 2021 roku przebiegają przez tereny ParkuKrajobrazowego Pogórza Przemyskiego. Realizacja inwestycji w forsowanym przebiegu i formie spowodowałaby zniszczenie obszarów chronionych prawem krajowym i prawem Unii Europejskiej, innychterenów cennych przyrodniczo, a także spowodowałaby nieodwracalne i katastrofalne zmiany w zakresie hydrologii tego obszaru, jego form geologicznych, lasów, mokradeł, łąk, flory i fauny orazich szlaków migracyjnych.Ponadto wywołałaby radykalne pogorszenie stanu w zakresie hałasu i jakości powietrza. Wpłynęłaby również niekorzystnie na klimat w perspektywie lokalnej. Istotnie ograniczyłaby także produkcyjne oraz pozaprodukcyjne funkcje lasu.

Nie możnaprzyjąć, że straty w środowisku naturalnym wycenia się na ZERO, tylko dlatego, że lasy i tereny chronione stanowią własność Skarbu Państwa i na tej podstawie ogłasza się najbardziej szkodliwymi wariantami inwestycji najtańszym i najkorzystniejszym. Takie podejście jest nie do zaakceptowania przez mieszkańców gminy oraz pozbawia ich własności i praw, a ponadto uniemożliwia podjęcie racjonalnej i opartej na właściwych przesłankach decyzji.

 

1. Realizacja ZOP na terenie gminy Krasiczyn bezpowrotnie zniszczyłaby tereny chronione i cenne przyrodniczo.

Ad.1 Korytarze ZOP zaprezentowane w wariantach 1A, 1B, 2B, 3Bprzebiegają przez dwa niezwykle cenne obszary objęte formą ochrony Natura 2000.

 – specjalny obszar ochrony siedlisk (Dyrektywa Siedliskowa, 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory) – „Rzeka San” PLH18007.

– specjalny obszar ochrony siedlisk (Dyrektywa Siedliskowa, 92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory) – Ostoja Przemyska PLH180012

Obszary te chronione są poprzez liczne obowiązujące akty prawne – Ustawę o ochronie przyrody, Dyrektywy Ptasią (Dyrektywa Rady 72/409/EWG) i Siedliskową (92/43/EWG w sprawie ochrony siedlisk naturalnych oraz dzikiej fauny i flory) Unii Europejskiej.

Forsowany wariant ZOP przecinałby unikatowy teren objęty formą ochrony NATURA 2000– „Rzeka San” i „Ostoja Przemyska”. Niezależnie od występowania wielu gatunków chronionych i cennych przyrodniczo „zakole Sanu” w miejscowości Tarnawce jest zwyczajnie pięknym miejscem, a zwykła ludzka wrażliwość każe zachować to miejsce w stanie nienaruszonym.

Ad. 2 Opisywane warianty ZOP przebiegałyby przez tereny Parku Krajobrazowego Pogórza Przemyskiego

Wyjątkowe wartości naukowe, przyrodniczo – krajobrazowe Pogórza Przemyskiego skłoniły przyrodników do przygotowania projektu utworzenia tutaj parku narodowego. Podkreśla się przy tym, że utworzenie parku w tej części Karpat Wschodnich byłoby ważnym uzupełnieniem krajowego systemu obszarów chronionych. W Parku znajdują się charakterystyczne przełomy Sanu w okolicach Słonnego, Wybrzeża, Iskani, Babic, Nienadowej i Krasiczyna, które  urozmaicają ten zachowany w znacznej części krajobraz naturalny. Lasy zajmują 64 % powierzchni Parku, a rozległe kompleksy leśne buczyn i grądów, stanowią dominujący element krajobrazotwórczy. W dolinach rzek i potoków dotrwały do naszych czasów lasy łęgowe z wiązem, jesionem i dębem szypułkowym. Na terenie Parku występuje ponad 900 gatunków roślin naczyniowych, z tego ścisłej ochronie gatunkowej podlega 47 a częściowej 16.

Ad. 3 Korytarze ZOP przechodzące przez Gminę Krasiczyn przebiegająw bezpośrednim sąsiedztwieRezerwatu Przyrody “LEONCINA”

Najwartościowsze elementy przyrody Parku Krajobrazowego Pogórza Przemyskiego chronione są w 9 rezerwatach, w tym zlokalizowanym w sołectwie Tarnawce Rezerwacie Przyrody “LEONCINA” utworzonym na powierzchni 8,67 ha w 2001 roku, Rozporządzeniem Wojewody Podkarpackiego z dnia 15 maja 2001r. w sprawie uznania za rezerwat przyrody. Dz. Urz. Woj. Podkarp. Nr 38 poz. 641 z dnia 10 czerwca 2002r.). Rezerwat utworzony został w celu zachowania ze względów naukowych i dydaktycznych stanowiska kłokoczki południowej Staphyleapinnata. Natomiast narzucany przebieg ZOP – budowa drogi w bezpośrednim sąsiedztwie oznaczałaby zdecydowane pogorszenie stosunków wodnych i duże niebezpieczeństwo dla tych chronionych obszarów oraz przyrody tam występującej. Dla mieszkańców okolicznych miejscowości  jest to miejsce aktywnego odpoczynku, czy spacerów.

Ad. 4 Szlaki Turystyczne

Park Krajobrazowy Pogórza Przemyskiego jest powiązany szlakami turystycznymi i ścieżkami rowerowymi, które zostałyby zniszczone poprzez budowę drogi, w proponowanych korytarzach wariantów 1A, 1B, 2B, 3B, a które znane są od lat, i z których korzystają nie tylko miejscowi mieszkańcy, ale i mieszkańcy Przemyśla oraz inni turyści. Dla Przemyśla szlaki przyrodnicze i turystyczne oraz ścieżki rowerowe mają szczególne znaczenie ze względów rekreacyjnych, edukacyjnych, walorów przyrodniczych, kulturowych i krajobrazowych. Wystarczy tu wspomnieć o ścieżce przyrodniczo-kulturowej „Do Ralla” biegnącej z miejscowości Tarnawce do Krasiczyna, przez Rezerwat Przyrody „Leoncia”.

Przeprowadzenie drogi w alternatywnym wariancie 4, w śladzie zbliżonym do drogi krajowej, daje możliwość ominięcia, a co za tym idzie, zachowania większości terenów chronionych i cennych przyrodniczo, a więc nienaruszenia Ustaw oraz Dyrektyw Środowiskowej i Ptasiej Unii Europejskiej.

Ze względu na przedstawione wyżej argumenty żądamy odstąpienia od planowania przebiegu Zachodniej Obwodnicy Przemyśla przez teren gminy Krasiczyn, a w szczególności przez sołectwo Tarnawce, dot. wszystkich wariantów planów korytarzowych biegnących przez teren Gminy Krasiczyn 1A, 1B, 2B, 3B.


Generalna Dyrekcja

                                                            Dróg Krajowych

                                                            i Autostrad          

                                                            oddział

                                                            w Rzeszowie

Dotyczy: Planowanej trasy przebiegu obwodnicy zachodniej Miasta Przemyśla

W imieniu powołanego w dniu 19-07-2021 r. Społecznego Komitetu Protestacyjnego pn. „Stop dla obwodnicy przez Miasto Przemyśl”(sześćdziesiąt osób), po zapoznaniu się na spotkaniu w dniu 15-07-2021 r. podczas prezentacji przez Rzeszowski Oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oraz dogłębnej analizie przedłożonych propozycji przebiegu obwodnicy miasta Przemyśla, wnosimy o poprowadzenie zachodniej obwodnicy miasta poza jego  granicami czyli zgodnie z wariantem B. 

Wszystkie propozycje poprowadzenia obwodnicy przez teren miasta – warianty A i nr 4 prowadzą przez dwa największe i najbardziej atrakcyjne osiedla Ostrów i Lipowica. Są to osiedla cały czas rozbudowujące się zabudowane domami jednorodzinnymi, położone są                      w pięknej i malowniczej części miasta (zielone płuca),  posiadają istniejącą sieć drogową, która jest cały czas rozbudowywana i remontowana.  Proponowana przez GDDKiA trasa przez miasto Przemyśl będzie niszczyć spokój największej „sypialni miasta”, znacznie wpływając na obniżenie wartości nieruchomości.  Osiedle Ostrów jest osiedlem istniejącym od wielu lat, mieszkają tu rodziny od wielu pokoleń.  Projekt  opracowanego przez miasto mpzp, po jego aktualizacji, da nam możliwości dalszej rozbudowy i inwestowania, a  przeprowadzenie obwodnicy w tym miejscu te nadzieje nam odbiera,  a także zabiera dorobek całego życia – około 10 budynków mieszkalnych do wyburzenia. Dodać trzeba, że trasa przebiegu obwodnicy na jej krzyżówce z ul. Węgierską nie wskazuje w jaki sposób zostanie rozwiązana kwestia zjazdów, co budzi kolejne obawy ze względu na duże zagęszczenie budynków w tym rejonie.

Przebieg obwodnicy w zaproponowanej wersji przez miasto pozbawia nas możliwości rozwoju budownictwa mieszkaniowego. Obszar rozciągający pomiędzy ul. Węgierską,  a dzielnicą Lipowica w kierunku miejscowości Ostrów i Kuńkowce to jedyny potencjalnie teren rozwoju mieszkalnictwa w Przemyślu. Przecięcie go przez planowaną obwodnicę bezpowrotnie zniszczy szanse rozwojowe miasta w tym kierunku skutkiem czego, pojawi się zjawisko suburbanizacji i ucieczki inwestorów z miasta w rejony podmiejskie. Postawi też pod znakiem zapytania projektowane plany rozbudowy infrastruktury miejskiej i znacznie podroży jej koszty jednostkowe w tym terenie.

Należy wziąć też pod uwagę, iż położenie miasta Przemyśla w kotlinie w stosunku do planowanej trasy przebiegu obwodnicy oraz przeważający kierunek wiatrów z zachodu na wschód spowodować może zwiększenie zjawiska smogu, zwłaszcza w okolicach osiedli Rycerskie, Bielskiego oraz wzdłuż ulicy Węgierskiej i Grunwaldzkiej, a hałas generowany przez przejeżdżające samochody pokonujące rozległe wzniesienia będzie rozlewał się nad całą dolinę rzeki San.

Wytyczona przez miasto trasa jest trudna technicznie ze względu na duże różnice wysokości, a także przez liczne kolizje z gazociągami oraz wysokim napięciem. Szczególnie  duży spadek ma odcinek obwodnicy biegnący przez z ul. Węgierską w kierunku rzeki San. Ten odcinek obwodnicy zdecydowanie podroży koszty, ponieważ  niezależnie od budowy mostu wymagane będzie wybudowanie estakady. Teren ten stanowi zwartą zabudowę,  a wykonanie zjazdów do drogi wojewódzkiej DW 884 (ul. Węgierskiej) spowoduje kolejne wywłaszczenia i wyburzenia  budynków mieszkalnych w tym rejonie.

Nie bez znaczenia jest także fakt, że w dolinie potoku Kurcianka przez które prowadzona jest obwodnica znajdują się rozległe bagienne tereny wraz z siedliskiem bobrów  będących pod ochroną i wszelkiego rodzaju ptactwa, co operat środowiskowy powinien bez przeszkód wykazać. Niegdyś były na tym obszarze stawy rybne, co może sugerować dużą niestabilność gruntów.

Dodatkowym problemem sygnalizowanym przez właścicieli  działek jest przecięcie wielu nieruchomości po skosie, co po przejęciu i wypłacie odszkodowania za teren zajęty bezpośrednio pod drogę znacznie zmniejsza możliwość zainwestowania pozostałych jej części. 

Za przeprowadzeniem obwodnicy poza miastem przemawia  fakt, że projektowana przez miasto trasa  przebiega bardzo blisko ujęcia wody dla całego miasta i subregionu przemyskiego, a tym samym teren w tej części jest i powinien być szczególnie chroniony.  Zabezpieczenie ujęcia wody  z pewnością spowoduje  następny wzrost kosztów obwodnicy   z uwagi na konieczność budowy kolejnej estakady i stosownych zabezpieczeń. Zaproponowane trasowanie przez miasto jest tym bardziej niezrozumiałe, że z informacji prasowych kilka miesięcy wcześniej i wypowiedzi decydentów mogliśmy się dowiedzieć, że obwodnica będzie skierowana na miejscowość Tarnawce i nie będzie przebiegać przez teren miasta.

Trasa poza miastem jest o wiele łatwiejsza pod względem połączenia z drogą wojewódzką nr 884, nie ma tam tak wielkich różnic wysokości, nie narusza zabudowy mieszkalnej i można wykonać rondo. Przebiega przez tereny rolne lub zadrzewione wolne od zabudowy. Ponadto wychodzi poza granice miasta, a tym samym  daje mu możliwości dalszego rozwoju. Na ewentualne zastrzeżenia, czy obawy, że spowoduje to wycięcie drzew możemy odpowiedzieć, iż lasów w naszej okolicy dostatek, a skoncentrowanych obszarów budowlanych niewiele.  Las można posadzić i wyrośnie, a ludzkie dramaty i krzywdy często są nie do naprawienia. Wpuszczenie obwodnicy w obszar miasta w proponowanym zakresie będzie niewybaczalnym błędem, który spowoduje, że przy obecnym bałaganie prawnym cechującym się brakiem  zintegrowanego planowania przestrzennego inwestorzy ruszą  w poszukiwaniu nowych  terenów w  większym stopniu degradując środowisko  niż planowa wycinka drzew.

 Skądinąd, nie kwestionując samej idei budowy obwodnicy zachodniej należy sobie zadać pytanie jaki ruch ma ona obsługiwać? Zaproponowane warianty wskazują, że bez względu na ich przebieg obwodnica sięgać będzie do skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 884 w kierunku na Malhowice i dalej do skrzyżowania z drogą nr DK 28 w kierunku granicznego przejścia drogowego w Medyce. Jest oczywistą rzeczą, że podróżujący  w kierunku Medyki,  a jest to według przedstawicieli Wykonawcy  trasowania ok 7000 tys. pojazdów na dobę (na Sanok 3000 tys.) wybiorą znacznie krótszą do niej odległość wykorzystując istniejącą obwodnicę północno-wschodnią miasta. Dodatkowo przy założeniu, że w ciągu najbliższych kilku lat zostanie ukończona Via Carpathia,  która przejmie znaczną część ruchu w kierunku na Bieszczady, trudno znaleźć uzasadnienie dla tak skrojonej inwestycji.  Warto też zauważyć,                że na terenie Krównik gmina Przemyśl, trasa obwodnicy została wyznaczona wzdłuż rezerwatu „Szachownica Kostkowata”, co w praktyce zaburzy stosunki wodne w tym rejonie i doprowadzi do likwidacji tego rezerwatu.

Przemyśl jest miastem o wielu walorach turystycznych dlatego w projekcie przebiegu obwodnicy należy wziąć to pod uwagę, stosując takie rozwiązania aby turysta poruszający się obwodnicą miał możliwość dogodnego zjazdu do miasta w celu jego zwiedzania, a najlepiej by mógł rozpocząć jego zwiedzanie od wspaniałej panoramy miasta (stąd uwzględnić trzeba ruch w Bieszczady i w kierunku Lwowa).

Reasumując, nie zgadzamy się na poprowadzenie trasy obwodnicy w granicach miasta, wnosimy o dogłębne rozważenie  przedstawionych przez nas argumentów i zaproponowanie  rozwiązań pod kontem autentycznych interesów miasta i jego mieszkańców.

Szanowni Państwo, liczymy, że po dogłębnej analizie problemu podzielicie  i rozwiniecie nasze obawy i argumenty. Wyrażamy przekonanie, że nie będziemy musieli używać drastycznych środków w celu wyeliminowania szkodliwego trasowania obwodnicy przez miasto. Dzielimy się również nadzieją, że polskie państwo zrezygnuje ze stosowania komunistycznych form zniewalania obywateli i wątpliwego uszczęśliwiania jednych kosztem drugich.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPyton z katowickiego Tysiąclecia istnieje naprawdę?
Następny artykuł598. Urodziny Łodzi. Sprawdź, jakie atrakcje przygotowało miasto [LISTA]