A A+ A++

Za kilka tygodni ruszy budowa pierwszej części obwodnicy Łomży na trasie S61 Via Baltica – od węzła Łomża Południe do węzła Łomża Zachód wraz z przebudową odcinka DK63. 19 lutego br. Wojewoda Podlaski wydał zezwolenie na realizację tej inwestycji drogowej (ZRID). 

Łącznie to kilkanaście kilometrów przyszłej drogi ekspresowej, która będzie przebiegać nowym śladem na terenie powiatu łomżyńskiego i częściowo zambrowskiego. Budowa obejmuje odcinek długości 7,185 km: od węzła „Łomża Południe” (z węzłem) do „Łomża Zachód” (bez węzła), natomiast budowa drogi krajowej nr 63 obejmie odcinek o długości 8,907 km. Jej realizatorem będzie firma Mota-Engil Central Europe SA. 

Inwestycja ma kosztować 218 mln zł. Droga powstanie w standardzie ekspresowej o nawierzchni betonowej. Zakres robót budowlanych obejmuje na drodze S61 budowę dwóch jezdni, po dwa pasy w każdym kierunku, na DK 63 droga będzie jednojezdniowa. W planach jest też m.in. utworzenie zjazdów do istniejących działek, ścieżek rowerowych, elementów odwodnienia, ogrodzenia, obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty), kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych, urządzeń ochrony środowiska oraz oświetlenia drogowego. Do połowy marca br. wykonawca ma przejąć plac budowy.

– Wydana decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, inwestycja będzie przebiegać przez ponad czterysta działek, a ZRID oznacza, że może ruszać procedura wycen tych nieruchomości i wypłat właścicielom odszkodowań za przejęcie nieruchomości pod budowę – poinformował Bohdan Paszkowski, Wojewoda Podlaski. 

Wydany ZRID jest siódmym wydanym w związku z budową Via Baltica w Podlaskiem. Wojewoda Podlaski ma jeszcze wydać ostatnią taką decyzję na drugi, zasadniczy odcinek obwodnicy Łomży: od węzła Łomża Zachód do węzła Kolno, co – jak podkreślił Paszkowski – zamknie, zakończy procedury administracyjne związane z Via Baltica w regionie. Zezwolenie prawdopodobnie zostanie wydane w lipcu br. 

Droga S61 ma stanowić jedną z polskich części trasy Via Baltica – połączenia krajów nadbałtyckich z południową Europą. W Ostrowi Mazowieckiej będzie biegła w stronę Łomży, Szczuczyna, Ełku i Suwałk, do granicy Polski z Litwą w Budzisku. Tam będzie się łączyć z litewską drogą A5 w stronę Kowna, a stamtąd będzie wiodła do Rygi na Łotwie. Trasa w Polsce to łącznie 341 km.  Budowa jest dofinansowana z UE i budżetu państwa.

fot. UW Białystok

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRekrutacja do żłobków 2020/2021
Następny artykułCiekawe koleje losu Druckich – Lubeckich przez Monikę Bryłę – Mazurkiewicz opowiedziane