A A+ A++
Obniżka akcyzy i tańsza ropa sprezentowały nam spadki cen paliw
Obniżka akcyzy i tańsza ropa sprezentowały nam spadki cen paliw
fot. Michał Kość / / FORUM

Potwierdziły
się wcześniejsze oczekiwania analityków. Tymczasowa obniżka akcyzy na
paliwa w połączeniu ze spadkiem notowań ropy naftowej umożliwiła wyraźny spadek
cen przy dystrybutorach. Nie zmienia to faktu, że paliwa pozostają znacznie
droższe niż przed rokiem.

20
grudnia weszła w życie nadzwyczajna i tymczasowa obniżka podatku akcyzowego na
paliwa. Spodziewano się po niej spadku ceny benzyn o 18 gr/l oraz oleju
napędowego o 10 gr/l. Faktyczne obniżki były jeszcze głębsze i wynikały też ze wcześniejszych spadku
cen hurtowych zaobserwowanych jeszcze w listopadzie. Przecena paliw w hurcie była
pochodną spadku cen ropy naftowej z 85 USD na początku listopada do 70-75 USD za baryłkę obserwowanych w
grudniu.

W rezultacie przeciętna cena detaliczna benzyny Pb95 obniżyła
się w tym tygodniu o 22 grosze na litrze i wyniosła 5,75 zł/l
– wynika z
danych BM Reflex. O 21 groszy na litrze zmalała średnia
cena oleju napędowego, która ukształtowała się na poziomie 5,78 zł/l
.W
obu przypadkach są to najniższe średnie ceny od września. Autogaz średnio w
skali kraju tankowano po 3,21 zł/l, a więc o 15 gr/l mniej niż tydzień temu.

Warto pamiętać, że opisywane przez nas dane to ogólnopolska
średnia. Ceny pomiędzy najtańszymi a najdroższymi stacjami mogą się różnić
nawet o kilkadziesiąt groszy na litrze. Wszystko zależy od lokalizacji,
konkurencji i lokalnego popytu.

Dodajmy też, że paliwa wciąż są znacznie droższe niż rok
temu. Przez ostatnie 12 miesięcy średnia cena detaliczna Pb95 podniosła się o
1,18 zł/l (+25,8 proc.), oleju napędowego o 1,25 zł/l (27,6 proc.), a autogazu
o 1,05 zł/l (47,3 proc.). Droższe paliwa są jednym (choć nie jedynym) z motorów
napędzających inflację, która według
finalnych danych GUS listopadzie osiągnęła 21-letnie maksimum na poziomie 7,8%.

Ceny w rafineriach dają pole do dalszych obniżek

Pomimo mocnego spadku cen detalicznych stawki w rafineriach
potencjalnie wciąż pozwalają na kolejne obniżki w detalu. 23 grudnia PKN Orlen
oferował benzynę Eurosuper 95 po 4 335 zł/m3, czyli po ok. 5,33 zł/l po
doliczeniu 23% stawki VAT (akcyza i opłata paliwowa są już wliczone w cenę
hurtową). To aż o 42 gr/l poniżej średniej ceny detalicznej.

Znacznie mniejsza przestrzeń do obniżek istnieje w przypadku
oleju napędowego, który w czwartek płocka rafineria oferowała po 4 548 zł/m3,
co daje ok. 5,59 zł/l. To poziom o 19 grl/l niższy od przeciętnej ceny
detalicznej.

Nie należy jednak zapominać, że obniżka podatków od paliw
jest tylko tymczasowa. Od 1 stycznia akcyza znów idzie w górę – po ok. 4 gr/l
na litrze ON i Pb95. Powrót akcyzy do wyjściowego poziomu nastąpi 1 czerwca
2022 roku. Jednakże do tego czasu bardzo wiele może się zmienić zarówno na
rynku ropy naftowej, jak i na rynku walutowym, co będzie rzutować na ceny paliw
znacznie mocniej od kosmetycznych zmian w podatkach.

Krzysztof Kolany

Źródło:
Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułInwestycja w złoto. Sposób na ochronę oszczędności przed inflacją
Następny artykułCzesi walczą z inflacją