A A+ A++

Śmieci to bardzo ważny temat. Jak je segregować? Co zrobić z nadwyżką nagromadzonych odpadów? Często zadajemy sobie te pytania. Czy wiesz, co znajduje się w opłacie za śmieci? Wiesz, że możesz raz do roku zamówić kontener na odpady?

Co należy się mieszkańcom w cenie 28 zł/miesiąc od osoby?
Kwota 28 zł obejmuje koszt odbioru i zagospodarowania odpadów komunalnych. Odpady komunalne nazywane są też odpadami bytowymi – powstają gospodarstwach domowych, czyli są związane bezpośrednio z nieprzemysłową działalnością człowieka.
W ramach opłaty mieszkańcy domków jednorodzinnych otrzymują również w użytkowanie pojemniki oraz worki do gromadzenia odpadów. Frakcje papier, szkło i plastik oraz odpady zmieszane odbierane są bez limitu, natomiast worki z odpadami tzw. zielonymi powstałymi przy zbieraniu części zielonych roślin lub liści odbierane są w limitowanej ilości trzech worków. Pozostałe odpady biodegradowalne zbierane są bez ograniczeń.

Co zrobić z odpadami remontowymi?
Każde gospodarstwo domowe po złożeniu deklaracji „śmieciowej”, raz w roku możne skorzystać z darmowego odbioru gruzu. Istnieje możliwość zamówienia kontenera na gruz o pojemności 5m3, który podstawiany jest bezpłatnie na okres 3 dni. Okres ten można przedłużyć, ale już za odpowiednią opłatą. Jeśli mamy potrzebę wyrzucenia dodatkowego gruzu, a nie chcemy ponosić kosztów związanych z kontenerem, można go samodzielnie wywieźć do Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) przy ul. Urazkiej 6c w Brzegu Dolnym. Dodatkowe odpady powstające przy remoncie, których do kontenera na gruz wrzucać nie wolno, również można wywieźć do PSZOK-u. Niestety, wciąż powtarzają się sytuacje wysypywania przez mieszkańców gruzu przy obudowach śmietnikowych. Takie niezrozumiałe i nieodpowiedzialne zachowanie mieszkańca może narazić całą wspólnotę korzystającą z danej budowy na niepotrzebne, dodatkowe koszty związane z jego uprzątnięciem.

Co możesz wywieźć na PSZOK?
W ramach opłaty, czyli bez dodatkowego pokrycia kosztów związanych ze składowaniem i późniejszą utylizacją odpadów, jakie ponosi Gmina, mieszkańcy mogą samodzielnie wywieźć odpady do PSZOK-u. Najczęściej dotyczy to właśnie gruzu, odpadów zielonych i tzw. gabarytów. Ale uwaga! W PSZOK-u odbierane są wyłącznie odpady posegregowane (segregacji można dokonać na miejscu).

Wykaz odpadów, które można samodzielnie przywieźć do PSZOK-u:

  • opakowania z papieru, tektury;
  • opakowania z metalu;
  • opakowania z tworzyw sztucznych;
  • opakowania ze szkła oraz szkło (np. butelki, słoiki itp.);
  • odpady ulegające biodegradacji;
  • odpady opakowaniowe wielomateriałowe;
  • przeterminowane leki, chemikalia (np. resztki farb, lakierów, żywic i ich opakowania);
  • odpady niekwalifikujące się do odpadów medycznych powstałych w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek;
  • zużyte baterie i akumulatory;
  • zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny;
  • meble i inne odpady wielkogabarytowe;
  • odpady budowlane i rozbiórkowe;
  • zużyte opony z samochodów osobowych;
  • odpady z tekstyliów i odzieży;
  • odpady niebezpieczne.

Bioodpady nie będą przyjmowane jedynie od właścicieli nieruchomości, którzy zadeklarowali kompostowanie.

Z kwoty 28 zł finansowane jest również usuwanie dzikich wysypisk, które niestety wciąż pojawiają się na terenie gminy.

Co zrobić z odpadami remontowymi, jeśli mieszka się w bloku?
Jak już wcześniej pisaliśmy, bezpłatny kontener na gruz pochodzący z nieruchomości zamieszkałej można zamówić poprzez złożenie wniosku. Dotyczy to również mieszkańców zabudowań wielorodzinnych. Jeśli potrzebujemy pozbyć się większej ilości gruzu (niż przysługujący jeden kontener), można zawsze samemu przywieźć odpad do PSZOK-u, gdzie będzie nieodpłatnie przyjęty.

Na jakich zasadach można zamówić bezpłatnie kontener do wywozu gruzu remontowego?
Kontener na gruz pochodzący z nieruchomości zamieszkałej można zamówić poprzez złożenie wniosku, który dostępny jest:

  • w Biurze Obsługi Klienta prowadzonym przez firmę ALBA na ul. Urazkiej 11 w Brzegu Dolnym,
  • w Urzędzie Miejskim w Brzegu Dolnym,
  • lub pobrać go ze strony internetowej: http://www.bip.brzegdolny.pl/urzad,m,1179,gospodarka-odpadami-komunalnymi.html.

Kto odpowiada za czystość w osłonach śmietnikowych i wokół nich?
Za czystość w osłonach i obok osłon śmietnikowych odpowiadają korzystający z nich mieszkańcy. Bezdyskusyjne jest to, że wywożący odpowiada za uprzątnięcie wszelkich odpadów powstałych podczas załadunku kontenerów. Wywożący ma również obowiązek uprzątnięcia osłon śmietnikowych z zalegających odpadów, które powinny być tam zgodnie z przepisami gromadzone (zmieszane i selektywna zbiórka), a powstały w wyniku nieterminowego ich odbioru. Obowiązek uprzątnięcia osłon śmietnikowych przez wykonawcę nie może być jednak nadinterpretowany w ten sposób, że gdy zamiast wyrzucania odpadów do podstawionych pojemników, pozostawiane są one przez mieszkańców obok nich, a niejednokrotnie także poza obudową śmietnikową. Niestety w ostatnim czasie zauważyliśmy, że przy osłonach śmietnikowych znajduje się więcej odpadów (w tym w dalszym ciągu gruzu), które powinny trafić na PSZOK.

Firma odbierająca odpady wymieniła pojemniki na takie, które ułatwią wyrzucanie śmieci – mniejsze lub z tzw. łamaną pokrywą.

Od czego zależy wysokość opłaty za śmieci?
Stawka jest wynikiem rozstrzygniętego przez Gminę przetargu nieograniczonego i wartości oferty wykonawcy, który wycenił swoje koszty stosownie do wymogów Gminy. Podczas przygotowywania przetargu brane pod uwagę są między innymi „historyczne” dane o strumieniu odpadów (ich ilość i rodzaju), wymogi w zakresie pojemników, worków, częstotliwości wywozu. Wobec powyższego stawka opłaty określona uchwałą Rady Miejskiej obecnie wynosi 28,00 złotych.

Wysokość opłaty za nieruchomość zależy od liczby osób zamieszkujących nieruchomość (a nie liczby osób zameldowanych!) i wysokości ustalonej stawki.

Specyfikacja warunków zamówienia, szczegółowo określająca wszystkie wymagania Gminy, dostępna jest na stronie: http://bip.brzegdolny.nv.pl/urzad,m,1159,uslugi.html.

Często pojawia się pytanie o częstotliwość wywozu odpadów. Otóż jest ona różna dla różnych ich typów. Komisja przetargowa przy udziale radnych Rady Miejskiej kierując się dotychczasowym doświadczeniem i opiniami mieszkańców, określiła częstotliwość, która pozwala na utrzymanie porządku przy pojemnikach i osłonach śmietnikowych bez zagrożenia zalegania nadmiaru śmieci w ich sąsiedztwie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, zwiększyliśmy częstotliwość odbioru odpadów biodegradowalnych w okresie kwiecień – wrzesień, tj. odbiór odbywać się będzie co tydzień na nieruchomościach jednorodzinnych (nie jak wcześniej – co dwa tygodnie) oraz dwa razy w tygodniu na nieruchomościach wielorodzinnych (nie jak wcześniej – jeden raz na tydzień). Dodatkowo na nieruchomościach wielorodzinnych częstotliwość odbioru wielkogabarytów oraz elektrośmieci została zwiększona do dwóch razy w miesiącu (nie jak wcześniej – raz w miesiącu). Ale trzeba wiedzieć i pamiętać, że częstotliwość wywozu ma spory wpływ na cenę tej usługi. Szczegóły odbioru odpadów określone są w harmonogramie, który ukazuje się raz na kwartał w „Panoramie Brzegu Dolnego” oraz w aplikacji Blisko.

Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych (PSZOK) znajduje się przy ul. Urazkiej 6c w Brzegu Dolnym.

Inf.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKoszulki polo – męski must have czy element passé? Sprawdzamy
Następny artykułPonad 42 tys. przypadków koronawirusa w kraju. Wielkopolska na drugim miejscu pod względem liczby zakażeń