A A+ A++

Zintegrowany węzeł przesiadkowy przejmie funkcję wszystkich dotychczasowych przystanków komunikacji miejskiej w okolicy pl. Rapackiego: przystanków tramwajowych w ul. Chopina oraz przystanków autobusowych w al. św. Jana Pawła II – te przystanki nie będą już funkcjonowały. Od 27 lutego 2021 r. autobusy linii dziennych nr 10, 11, 12, 13, 14, 20, 22, 27, 32, 36 oraz linii nocnych: 01 i 03, a także tramwaje linii 1, 1N, 2 i 3N będą zatrzymywały się na nowym węźle. – Komunikacja miejska będzie funkcjonowała tak jak dotychczas, zatem w rozkładach jazdy nic się obecnie nie zmieni. Będą jednak prowadzone obserwacje i jeśli zajdzie taka potrzeba, rozkłady jazdy zostaną dostosowane do nowych warunków – informują toruńscy urzędnicy.

Autobusy komunikacji regionalnej będą się zatrzymywały w zatokach, które do tej pory służyły również autobusom komunikacji miejskiej. Obydwie zatoki zostały zmodernizowane i wyposażone w nowe wiaty przystankowe.

Nowy węzeł przesiadkowy w Toruniu

Węzeł przesiadkowy w al. św. Jana Pawła II zintegruje transport autobusowy z tramwajowym. Wcześniej pasażerowie, by przesiąść się z autobusu jadącego od strony mostu im. Piłsudskiego do tramwaju, musieli pokonać ruchliwą ulicę około 20-metrowej szerokości i dopiero dojść na przystanek tramwajowy na ul. Chopina. – Dzięki nowemu węzłowi stanie się to znacznie prostsze, gdyż został on zaprojektowany tak, by zmieniając środek transportu, pasażer nie musiał przekraczać jezdni. Przejść przez ulicę trzeba tylko, by dotrzeć na platformę, ale nad bezpieczeństwem przechodniów będzie czuwała sygnalizacja świetlna. Została ona zaprogramowana w taki sposób, aby każdy zdążył bezpiecznie przejść przez ulicę – mówią urzędnicy.

Platformy przesiadkowe na nowym węźle mają około 75 metrów długości i nieco ponad trzy metry szerokości. – Przy takim natężeniu ruchu są to wymiary zapewniające wysoki komfort pasażerom oczekującym na autobus i tramwaj oraz przemieszczającym się w obrębie przystanku. Nawierzchnia peronu jest podgrzewana, by w okresie przymrozków nie zalegał na niej lód i śnieg – dodają.

Zielony przystanek na pl. Rapackiego

Na całej długości na platformach wybudowano wiaty dla pasażerów. Wiosną wykonane zostaną nasadzenia, które pokryją tylne ściany wiat i platforma zyska formę tzw. zielonego przystanku. Bluszcz, który z czasem obrośnie wiaty, będzie pełnił nie tylko funkcję estetyczną, ale także dawał ochronę przed promieniami słonecznymi i pochłaniał zanieczyszczenia powietrza generowane przez ruch drogowy. Wiaty są wyposażone w ławeczki z oparciem, kosze na śmieci, podświetlane gabloty z rozkładami jazdy i gabloty reklamowe.

Oba perony wyposażono w dziesięciowierszowe tablice dynamicznej informacji pasażerskiej, zamontowane na słupach przy wejściu na perony oraz w tablice trzywierszowe, podwieszone do konstrukcji wiat. Na obu peronach przygotowano miejsce do podłączenia biletomatów. Po wyłonieniu dostawcy urządzenia staną w wyznaczonych miejscach.

Przyjazny dla niepełnosprawnych

Nowy węzeł jest przyjazny dla osób niepełnosprawnych oraz z ograniczoną możliwością poruszania się. Przejścia przez jezdnie i torowisko oraz dojścia do peronów przystankowych są jednopoziomowe, a krawężniki na przejściach przez jezdnie i torowisko mają wysokość dwóch centymetrów. W tablicach informacji pasażerskiej zastosowano odpowiedni kontrast wyświetlanych komunikatów oraz funkcję informacji dźwiękowej dla osób niewidomych lub niedowidzących. Komunikaty głosowe emitowane będą po wciśnięciu przycisku z wypukłym opisem zainstalowanym na słupie, na którym zamontowana jest tablica.

Wysokość peronów jest dostosowana do obsługi taboru niskopodłogowego. Dodatkowym udogodnieniem jest system informacji fakturowej (czyli płytki ostrzegawcze i reliefowe powierzchnie prowadzące) oraz wizualnej (żółty pas bezpieczeństwa). Dźwięk towarzyszący sygnalizacji świetlnej dla pieszych zostanie dostosowany do otoczenia.

Roboty w centrum Torunia realizowane są w ramach projektu “Przebudowa układu torowo-drogowego w ul. Wały gen. Sikorskiego i al. Jana Pawła II wraz z budową pasa tramwajowo-autobusowego w Toruniu – BiT City II”. Łączny koszt inwestycji to ponad 72 mln zł, w tym ponad 36 mln zł z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułLublin, jako pierwsze miasto w Polsce, zdobył tytuł Europejskiej Stolicy Młodzieży
Następny artykuł“Jeśli sytuacja wymknęła się spod kontroli…”. Prof. Gut: We wtorek lub środę dowiemy się, w którą stronę zmierza pandemia