Jak podkreśla w rozmowie z PAP prof. Grigoris Zarotiadis z Uniwersytetu Arystotelesa w Salonikach, istotne jest to, że Via Carpatia będzie przebiegać przez kraje członkowskie Unii Europejskiej i będzie konkurencyjna w stosunku do innych połączeń Północ-Południe, które biegną na przykład przez Macedonię Północną czy Serbię.
Nowy szlak jest istotny również z innego powodu: historycznie mamy związki z krajami Bałkanów, gdzie mieszka duża liczba Greków. Dlatego zależy nam na rozwoju połączeń infrastrukturalnych z tym obszarem – powiedział Zarotiadis.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Szlak, który połączy Europę
Jak mówi Zarotiadis, również dla samych Salonik, jako centrum gospodarczego i logistycznego, Via Carpatia jest swego rodzaju “darem z niebios”. Ponadto grecki odcinek Via Carpatia jest prawie skończony. Według eksperta wynika to z faktu, że jeszcze przed powstaniem projektu był on rozwijany w ramach innego projektu infrastrukturalnego.
Chodzi o autostradę Egnatia Odos, łączącą port Igumenitsa nad Morzem Jońskim na zachodzie ze wschodnią granicą Grecji. Nazwa połączenia nawiązuje do starożytnej rzymskiej drogi via Egnatia, zbudowanej w II w. p.n.e. i przebiega przez Saloniki.
Jak podkreśla Zarotiadis, głównym wkładem Grecji w szlak Via Carpatia jest 100-kilometrowe wertykalne połączenie Egnatia Odos z granicą z Bułgarią – i jest ono w dużej części ukończone. W budowie jest jeszcze krótkie, około 15-kilometrowe połączenie z portem w Salonikach.
Nie oznacza to, że w ogóle nie ma połączenia z portem. Po prostu nie jest ono jeszcze na takim poziomie, na jakim przewiduje to Via Carpatia – wyjaśnia Zarotiadis.
Droga Via Carpatia ma być kluczowym korytarzem transportowym łączącym Europę Północną i Południową. Jest już częściowo dostępna, a częściowo realizowana – liczyć ma kilka tysięcy kilometrów. W Polsce ma mieć około 700 km. W grudniu 2022 roku szlak został wpisany do sieci głównych szlaków Unii Europejskiej.
VVia Carpatia w Polsce
Szlak Via Carpatia integruje systemy transportowe wielu krajów: Litwy, Polski, Ukrainy, Białorusi, Słowacji, Węgier, Rumunii, Bułgarii, Grecji, Chorwacji i Turcji. Przyczynia się do integracji krajów, przez które przebiega i usuwania barier w podróżowaniu pomiędzy nimi – informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W Polsce szlak Via Carpatii przyczyni się do rozwoju wschodniej części kraju.
Trasa połączy polskie i litewskie porty nadbałtyckie z portami Morza Czarnego, Egejskiego i Adriatyku oraz leżącymi wewnątrz tego obszaru centrami dystrybucyjno-logistycznymi. W dłuższej perspektywie szlak pozytywnie wpłynie na zwiększenie atrakcyjności Europy Środkowo-Wschodniej jako miejsca do lokowania inwestycji – czytamy w oficjalnym komunikacie.
Na terenie Polski w skład szlaku drogowego Via Carpatia wchodzą odcinki dróg ekspresowych S61, S16, S19 pomiędzy miejscowościami Budzisko (granica państwa), Suwałki, Ełk, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek (granica państwa). Droga będzie docelowo przebiegać przez teren pięciu województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, mazowieckiego, lubelskiego i podkarpackiego.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS