A A+ A++

Czesi, którzy intensywnie rozbudowują swoją sieć dróg krajowych i autostrad, dostosowują system pobierania opłat drogowych do najnowszych standardów. Czego dotyczą zmiany i jak wpłyną na floty aut oraz kierowców?

Podziel się

(Materiały prasowe)

ycipk-2f3jf2

Podstawowa informacja, która powinna uspokoić nieco menedżerów flot, to fakt, że operator myta w Czechach się nie zmienia. Opłaty nadal będzie wyliczał system MYTO CZ, a najpoważniejsza zmiana dotyczy sposobu, w jaki będą rejestrowane trasy pojazdów o masie powyżej 3,5 t. Nowe zasady zaczną obowiązywać od 1 grudnia 2019 roku.

Jak działa system poboru opłat drogowych w Czechach?

Nasi południowi sąsiedzi objęli mytem wszystkie 28 odcinków autostrad oraz 18 dróg klasy I, czyli odpowiedników polskich dróg krajowych. Mają one różne długości – najkrótszy płatny odcinek drogi krajowej prowadzącej do centrum Ołomuńca ma zaledwie 1,1 km, natomiast autostrada Praga Spořilov – Říkovice rozciąga się aż przez niemal 272 km. Opłaty nakładane są na wszystkie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 t. Wysokość rachunku uzależniona jest w pierwszej kolejności od przejechanego dystansu, natomiast stawka uwzględnia także klasę emisji spalin oraz liczbę osi pojazdu.

ycipk-2f3jf2

Pojazdy według klasy emisji dzieli się na cztery kategorie:

  • EURO II,
  • EURO III i IV,
  • EURO V,
  • EURO VI, EEV i wyższej.

Pojazdy według liczby osi dzieli się na:

  • z dwiema osiami,
  • z trzema osiami,
  • z czterema lub więcej osiami.

ycipk-2f3jf2

O wysokości stawek decyduje czeski rząd, a opłata drogowa w Czechach nie podlega VAT. Czesi posiadają też osobne stawki dla samochodów poruszających się po autostradach i drogach pierwszej klasy w piątkowe popołudnia między 15:00 a 20:00. Najniższa stawka za przejazd autostradą dla aut dwuosiowych w najbardziej ekologicznej klasie emisji spalin wynosi obecnie 1,67 CZK/km. Najwyższa obowiązująca stawka to 8,24 CZK/km w przypadku pojazdów mających cztery osie lub więcej w klasie emisji spalin 0 – II. Poruszanie się drogami pierwszej klasy jest zazwyczaj mniej więcej o połowę tańsze.

Dawniej każdy pojazd musiał być wyposażony w specjalne urządzenie pokładowe, które naliczało należność automatycznie, kiedy samochód przejeżdżał przez stacje pobierania myta. Od początku grudnia auto podlegające opłacie będzie rejestrowane przy użyciu systemu satelitarnego, a będzie to możliwe dzięki nowemu urządzeniu. Jednostka pokładowa jest niezbędna, by móc sprawnie poruszać się po czeskich drogach z możliwością automatycznego naliczania myta.

Czechy stawiają od kilku lat na intensywny rozwój infrastrukturalny, wobec czego dróg szybkiego ruchu, a także autostrad stale przybywa. Dotychczasowy system oparty na stacjach pobierania myta okazał się niedostatecznie wydajny przy większej liczbie odcinków dróg. Ponadto nowy system satelitarny ma być kompatybilny z jednolitym europejskim systemem poboru opłat drogowych – EETS. To dobry kierunek zmian z perspektywy firm transportowych w całej Europie, ponieważ założeniem EETS jest możliwość uiszczania opłat drogowych w wielu krajach przy użyciu jednego urządzenia. Celem jest uproszczenie procedur dla firmowych flot oraz samych kierowców, którzy nie muszą już przejmować się dopasowaniem odpowiedniego sprzętu i systemu.

Nowy system poboru opłat w Czechach dla menedżerów flot i kierowców

ycipk-2f3jf2

Przedstawiliśmy już zmiany w teorii, natomiast co oznaczają one w praktyce? Pierwszym krokiem przed wyjazdem samochodem do Czech będzie nowa rejestracja w systemie MYTO CZ. Za naszą południową granicą postanowiono bowiem, że najprostszym sposobem na skuteczne wyegzekwowanie zmian w przepisach będzie konieczność ponownej rejestracji. W ten sposób przedsiębiorstwa unikną opóźnień i niepotrzebnego stresu. Dlatego, nawet jeśli firma posiadała wcześniej zarówno konto, jak i urządzenie pokładowe, niezbędne będzie powtórzenie całej procedury.

Od 1 grudnia 2019 roku usługi w zakresie obsługi systemu elektronicznego poboru opłat drogowych oferuje CzechToll i SkyToll. System będzie posiadał nową infrastrukturę, spełniającą obecne wymogi technologiczne i legislacyjne. Konieczne jest ponowne zarejestrowanie się w nowym systemie w celu zaktualizowania danych. Analogicznego postępowania wymagają jednostki pokładowe OBU. Dotychczasowe urządzenie należy wymienić, ponieważ nie działa w nowym systemie opartym na połączeniu satelitarnym. Stary sprzęt elektroniczny należy zwrócić z końcem listopada do pierwotnego operatora systemu poboru opłat drogowych – Kapsch. Nowy operator nie jest upoważniony do przejęcia sprzętu elektronicznego do pierwotnego systemu poboru opłat drogowych. Instrukcje dotyczące zwrotu sprzętu elektronicznego do oryginalnego systemu można znaleźć pod adresem www.mytocz.cz. Nowa jednostka pokładowa jest własnością państwa; depozyt dla przewoźników będzie wynosił 2468 CZK.

Co zmienia się dla klientów kart paliwowych?

„Poza koniecznością ponownej rejestracji oraz wymiany sprzętu pokładowego zmiana systemu poboru opłat nie niesie ze sobą poważniejszych zmian. Operatorem pozostaje MYTO CZ, a opłaty za przejazd płatnymi odcinkami dróg nadal będzie można uiszczać przy użyciu karty paliwowej Shell. Rachunek za myto nadal będzie zawarty w zbiorczej fakturze miesięcznej, obok kosztu paliwa. W przypadku kłopotów z ponowną rejestracją w czeskim systemie poboru opłat specjaliści Shell służą pomocą.” – komentuje Kamil Antończak, ekspert ds. serwisów drogowych Shell Fleet Solutions.
Co więcej, Shell jest partnerem biznesowym dostawcy opłat drogowych CzechToll i oferuje możliwość zarejestrowania pojazdów w nowym systemie już 22 września 2019 r.

ycipk-2f3jf2

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrzekroczył dopuszczalną masę o 39 ton!
Następny artykułPaczków: wiceminister Ociepa chce wpisu miasta na listę pomników historii