To jedna z trzech kluczowych inwestycji w ostatnich latach, realizowanych przez Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych (PERN) odpowiedzialnego za infrastrukturę naftową. Dotychczas paliwo na Śląsk i do Małopolski było dostarczane autocysternami i koleją.
Nowo powstały odcinek, liczący 97 kilometrów, ma zwiększyć bezpieczeństwo i stabilność dostaw oleju napędowego oraz benzyny dla klientów na Śląsku i w Małopolsce. Inwestycja wiąże się także z rozbudową terminala w Trzebini, który zwiększy swoje możliwości magazynowe. Wartość inwestycji przekroczy inwestycji 200 mln zł i potrwa do końca tego roku. Prace nad tą rurociągową inwestycją zakończyły się jeszcze w ubiegłym roku. Prace miały zostać ukończone w III kw. 2022 r. i jak zapewniają obie firmy, jednak oddanie tego odcinka do komercyjnej eksploatacji zajęło czas w związku z uzyskaniem wszystkich pozwoleń oraz testowych tłoczeń, które toczyły się w ostatnim czasie. Jak tłumaczą firmy, gdyby nie ta inwestycja paliwa do Małopolski i Śląsk byłby nadal transportowe koleją i autocysternami. Dziennie były to 2 składy kolejowe (30 – 40 wagonów każdy) oraz 110 autocystern.
Czytaj więcej
Nowo powstały odcinek, liczący 97 kilometrów, ma zwiększyć bezpieczeństwo i stabilność dostaw oleju napędowego oraz benzyny dla klientów na Śląsku i w Małopolsce. Inwestycja wiąże się także z rozbudową terminala w Trzebini, który zwiększy swoje możliwości magazynowe. Wartość inwestycji przekroczy inwestycji 200 mln zł i potrwa do końca tego roku.
„Z sukcesem zrealizowaliśmy kolejną strategiczną inwestycję, która realnie i długoterminowo wzmacnia bezpieczeństwo energetyczne Polski. Nowy, prawie 100-kilometrowy odcinek rurociągu, który powstał na trasie Boronów-Trzebinia, zwiększa do ok. 350 km, zasięg transportu rurociągowego paliw produkowanych w rafinerii w Płocku. Przede wszystkim jednak gwarantuje najtańszą, najszybszą i najbezpieczniejszą ich dystrybucję, a co za tym idzie stabilność dostaw paliw na stacje w południowych regionach Polski” – mówi Daniel Obajtek, prezes PKN Orlen.
„Ostatnie lata pokazały, że musimy być gotowi na wszystkie scenariusze w zarządzaniu dostaw energii. PERN i ORLEN to firmy, które są gwarantami zaopatrywania Polski w ropę naftową i paliwa. W obecnej sytuacji międzynarodowej każda inwestycja, która pozwala na magazynowanie lub szybszy transport produktów naftowych to zwiększenie bezpieczeństwa energetycznego kraju. Dlatego cieszę się, że dzisiaj możemy świętować zakończenie takiego projektu jak budowa rurociągu produktowego Boronów-Trzebinia” – powiedział Mateusz Berger, pełnomocnik rządu do spraw strategicznej infrastruktury energetycznej.
„Transport rurociągowy to zwłaszcza dzisiaj kluczowy element surowcowego i produktowego łańcucha dostaw, od którego zależy sprawność całego systemu, jakość surowca i paliw oraz szybkość ich dostarczania do Klienta. Rurociąg produktowy Boronów-Trzebinia to uzupełnienie brakującego ogniwa wcześniej istniejącej magistrali. Wsłuchujemy się w potrzeby naszych Klientów i staramy się na nie odpowiadać. Dlatego nie tylko zwiększamy zasięg naszych rurociągów, ale i kontynuujemy rozbudowę baz, zwłaszcza w strategicznych nadmorskich lokalizacjach, tym samym poszerzając możliwości sprowadzania ropy naftowej i paliw z różnych kierunków świata” – podkreślił Paweł Stańczyk, prezes PERN.
Zbudowanie nowego odcinka rurociągu, a co za tym idzie zmiana sposobu dostaw produktów do terminala w Trzebini z kolei na rurociąg, ma wiązać się – jak zapowiada Orlen – z inwestycjami, które na terminalu prowadzi Orlen. „Ich realizacja potrwa do końca tego roku, a wartość wykonanych prac przekroczy 200 mln zł. Wśród inwestycji, które będą finalizowane w kolejnych miesiącach, są m.in. modernizacja istniejących zbiorników magazynowych, budowa dwóch nowych zbiorników naziemnych, każdy o pojemności 10 tys. m3, a także modernizacja i rozbudowa infrastruktury technologicznej na terminalu” – zapowiada płocki koncern.
Jak zaznacza PERN, inwestycja oznacza również zwiększenie budżetu gmin – o 2 proc. podatku rocznego od wart … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS