A A+ A++

Nim do Krakowa dotarła rujnująca turystykę pandemia, Discover Cracow notowała niezwykłe sukcesy i ogromne zyski. Covid-19 i widmo upadku branży zmieniło firmę na dobre. Po trudnych latach, dziś pod wodzą dwóch niezwykłych kobiet odbudowuje swoje miejsce na rynku, ale teraz stawia na coś więcej niż wysokie słupki sprzedaży.

Zwykły wieczór na krakowskim rynku, Kazimierzu, także Podgórzu. W Oświęcimiu, Wieliczce i Zatorze. Tłumów zwiedzających nie odstrasza niska temperatura czy śnieg – do Krakowa przyjeżdżają w milionach, przez cały rok. Przyjeżdżają – znowu. Gdy w 2019 roku Kraków notował absolutnie rekordowe wyniki zainteresowania turystycznego, nikt nie spodziewał się, że rok później wycieczka po wspomnianych miejscach może być doświadczeniem iście postapokaliptycznym. Pandemia, a w ślad za nią zakazy podróżowania i funkcjonowania wielu podmiotów branży czasu wolnego, sprawiły, że wielki sukces wielu krakowskich firm zamienił się w desperacką i pozbawioną gwarancji sukcesu walkę o przetrwanie.

Gdy we wspominanym 2019 roku Discover Cracow, jeden z absolutnych liderów sprzedaży usług w lokalnej turystyce Krakowa i Małopolski, świętował rekordową liczbę ponad 270 tysięcy obsłużonych turystów, nikt nie miał prawa rozważać 8-10-krotnego scenariusza spadku tej liczby w kolejnych dwóch latach. I właśnie wtedy firmę w swoje ręce przejęły właśnie one. To dzięki ich zapałowi, konsekwencji, ale jak mówią, także filozofii pracy, Discover Cracow powoli odbudowuje swoje miejsce na rynku i coraz śmielej myśli o ekspansji na inne miasta w Polsce. A łatwo nie było, bo w krótkim czasie sytuacja zmusiła je do dużej redukcji zatrudnienia – przykrych pożegnań z pracownikami i współpracującymi firmami. A wszystko w akompaniamencie kolejnych ograniczeń nakładanych na branżę turystyczną.

Dwie wspomniane kobiety to Katarzyna Gruszka i Karolina Lis, czyli dzisiejsze współwłaścicielki firmy, odpowiedzialne za jej „nowy” sukces. Zmiany personalne stały się w ich przypadku zmianami fundamentalnymi, dotyczącymi podejścia do biznesu. – Wcześniej firma była oparta wyłącznie o bilans zysków i strat. Liczył się wynik, kolejne etapy ekspansji rynkowej, rywalizacja. Mało było w tym dobrych emocji, empatii, ale też takiego paradygmatu jakości. Dziś to wszystko wygląda inaczej, bo postawiłyśmy właśnie na relacje, zrozumienie, pracę wyłącznie w pozytywnej energii. I zadowolenie klientów, pracowników, współpracowników i partnerów – tłumaczy Katarzyna Gruszka.

Jak obrazuje rzeczywistość, to bardzo istotne, bo choć rynek turystyczny wraca do swojego prime-time’u, dziś wygląda zupełnie inaczej niż przed pandemią. Bardzo zmienił się sam turysta i jego sposób podróżowania. – Dziś to nie jest oczywiste, że odwiedzający Auschwitz czy Kraków powinni planować wizyty z dużym wyprzedzeniem. Skończyły się czasy podróży i wycieczek wykupionych na dłuższy pobyt, więc i te usługi turystyczne muszą być oferowane inaczej. Coraz częściej odwiedzają nas także bardziej majętni turyści, którzy oczekują czegoś więcej niż wycieczka meleksem – tłumaczy Karolina Lis. Ale zmienił się także rynek pracowników branży turystycznej.

Niestabilność, problemy związane z płynnością finansową i brakiem perspektyw w okresie ograniczeń, sprawiły, że wielu świetnych specjalistów zmieniło branżę, przekwalifikowało się, zniknęło z rynku. – My przez cały ten czas zamknięcia starałyśmy się jakoś działać, organizować, planować, dawać sygnał, że gdy wszystko wróci do normy, firma będzie gotowa by znów obsługiwać turystów. Przy zachowaniu zasad bezpieczeństwa organizowałyśmy turystykę dla mieszkańców, integrowałyśmy środowisko przewodników i przewoźników, którzy po prostu marzyli o jakiejś namiastce dawnej pracy – relacjonuje Karolina Lis, podkreślając, że nawet najmniejsze działania z czasu pandemii, dziś zwiększają sprawność odbudowy. Firma pod kobiecym przewodnictwem rozwija relacje z najważniejszymi instytucjami publicznymi – zarządcami muzeów, galeriami, obiektami kultury i sztuki.

Jesteśmy jednym z największych partnerów Kopalni Soli w Wieliczce, Muzeum Krakowa, Muzeum Auschwitz-Birkenau i wielu innych, w tym także prywatnych, jak Energylandia, która końcem roku przyznała nam nagrodę za pierwsze miejsce w kategorii TOP PARTNER 2023 – biura podróży i agenci. Wszystkie te miejsca po pandemii zmieniły wiele w swoich działaniach, na przykład wprowadzając obowiązek zakupu biletów z dużym wyprzedzeniem. To nie zawsze są korzystne dla nas zmiany, ale właśnie to, że potrafimy rozmawiać po partnersku, sprawia, że obie strony potrafią sobie pomagać i rozumieć własne potrzeby – tłumaczy Katarzyna Gruszka. – Niektórzy wolą głośno protestować, my preferujemy dialog – dodaje.

Efektem dobrych relacji Discover Cracow z samorządem miasta Krakowa jest z kolei mocno rozwijana Krakowska Karta Turystyczna – umożliwiająca wstęp do ok. 40 najważniejszych obiektów, w tym do galerii w Sukiennicach, Podziemi Rynku, Muzeum Lotnictwa, Fabryki Schindlera, a także, przy współpracy z MPK, dająca dostęp do nielimitowanych przejazdów (w okresie ważności) komunikacją miejską. – Discover Cracow jest jedyną prywatną firmą na świecie będącą właścicielem Karty Turystycznej – chwali Karolina Lis.

W 2022 roku Kraków odwiedziło 8,4 mln osób. Szacunkowa liczba odwiedzających zwiększyła się o 14 proc. w stosunku do roku 2021, ale była jednocześnie o 40 proc. mniejsza niż w poprzedzającym pandemię 2019 roku. Ale rok 2023 przybliżył miasto do powrotu do rekordowych wyników, a kolejne lata powinny je wyśrubować. – Świat turystyki się zmienił, a w ślad za tymi zmianami chcemy podążać także i my, nauczeni błędami przeszłości, ale przede wszystkim nową energią i kulturą pracy z klientem, pracownikami instytucjami – mówią wspólniczki firmy, zapowiadając nowe relacje z dużymi partnerami, takimi jak Koleje Małopolskie, Polskie Koleje Linowe czy Zamek Królewski na Wawelu.

– Discover Cracow wraca na dobre tory – mocniejsze, ale i ambitniejsze, planując ekspansję na inne polskie miasta – dodają. Jednym z najważniejszych elementów prowadzenia biznesu jest przyjaźń między Kasią i Karoliną, opierająca się na wsparciu, zaufaniu i wspólnych wartościach.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWyniki głosowania z XCIII nadzwyczajnej sesji Rady Powiatu Sokólskiego z dnia 5 stycznia 2024 r.
Następny artykułWyrównać rachunki