Do Katowic zbliża się wielka kolejowa inwestycja. Zanim rozpoczną się prace na najważniejszym odcinku torów w mieście, na razie realizowany będzie inny odcinek. Przebudowa dotrze do Szopienic.
W poniedziałek na peronie w Katowicach podpisano umowę na zaprojektowanie przebudowy linii kolejowej nr 140. Jednak ważniejsza umowa została zawarta kilka dni wcześniej pomiędzy PKP Polskimi Liniami Kolejowymi a spółką ZUE S.A. Dotyczy ona robót budowlanych na odcinku linii E 65 pomiędzy Będzinem a Katowicami. Zarządca infrastruktury podzielił realizację wielkiej przebudowy magistrali kolejowej należącej do Europejskiego Korytarza Transportowego na kilka etapów. Efektem kilku inwestycji ma być zwiększenie przepustowości na przebiegającym przez woj. śląskie fragmencie E 65. To będzie ogromna inwestycja, bo od Będzina aż do Zebrzydowic, do granicy z Czechami.
Więcej torów od Sosnowca
Najbardziej wyczekiwana jest przebudowa węzła katowickiego, o której mówi się już od wielu lat. Teraz wydaje się, że jej rozpoczęcie jest bliżej niż dalej. Niedawno pisaliśmy, że w długiej procedurze przetargowej wpłynęły odwołania. Wiadomo już, że wyłoniony wykonawca nie będzie realizował zamówienia za kilka miliardów złotych, ale na razie nie ma decyzji o wyborze innego. Pozostaje czekać na rozstrzygnięcie, ale zanim ono nastąpi, rozpoczną się już prace na LOT A1.
LOT A1 to nazwa robocza dla odcinka Będzin – Katowice Szopienice Południowe (pozostałe to LOT A: Szopienice Południowe – Katowice, LOT B: Tychy – Goczałkowice-Zdrój i LOT D: Zabrzeg – Zebrzydowice – granica z Czechami). Na całym odcinku od Będzina do Katowic zmieni się układ z dwu- na czterotorowy. To da większe możliwości prowadzenia ruchu pociągów. Ruch aglomeracyjny zostanie oddzielony od dalekobieżnego. Pociągi Kolei Śląskich nie będą już musiały ustępować na torach miejsca Intercity. W niektórych miejscach układ będzie nawet pięciotorowy. Dobudowa dwóch dodatkowych torów i sieci trakcyjnej poprowadzonej nad nimi to nie jedyne efekty inwestycji za 965,7 mln zł brutto. Mają powstać nowe przystanki Sosnowiec Środula i Katowice Morawa przy stawach na granicy Sosnowca i Katowic. Sama stacja nie zostanie wyremontowana w ramach przebudowy LOT A1.
Pierwsze utrudnienia w tym tygodniu i kolejne LOT-y
Wczoraj prezes PKP PLK poinformował, że pierwsze prace ruszą w tym tygodniu. – Będą zamknięcia torowe w celu wykonywania prac przygotowawczych. Ze względu na to, że będzie troszeczkę zmieniana geometria, żeby uzyskać lepsze parametry prędkości i będzie przesuwany, najpierw jeden, a potem drugi tor – mówił Ireneusz Merchel. Dodał, że zasadnicze prace zaczną się jednak dopiero za ok. 2-3 miesiące. Wtedy utrudnień będzie więcej. Jak szacuje PKP PLK, w podobnym czasie mają ruszyć prace na tym najbardziej skomplikowanym do zrealizowania odcinku, czyli LOT A: Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. Choć na razie nie podpisano jeszcze umowy z wykonawcą.
Pomiędzy Katowicami a Będzinem jeden tor zostanie zamknięty na okres dwóch tygodni, a następnie przyjdzie czas na zamknięcie drugiego toru. Od czwartku, 12 października, szykują się pierwsze zmiany dla pasażerów. Na dwa tygodnie zostanie zamknięty jeden tor na szlaku Będzin – Sosnowiec Główny. W tym czasie zmienione będą godziny odjazdu pociągów, a sam dojazd do Katowic trochę się wydłuży. Kolejne zmiany zaplanowano od 27 października na odcinku Sosnowiec Główny – Katowice Zawodzie. Od tego dnia, przez kolejne dwa tygodnie obowiązywały będą zmienione rozkłady jazdy. W dni robocze odwołana zostanie para pociągów z Katowic do Dąbrowy Górniczej Ząbkowic. Niektóre pociągi będą kursowały w zmienionych relacjach. Rozkłady jazdy najlepiej sprawdzać TUTAJ. Utrudnienia będą też dotyczyły 12 pociągów Intercity, które pojadą objazdem przez Sosnowiec Południowy. Na razie zarządca infrastruktury wycofał się ze zmian w organizacji ruchu, które były planowane od 16 października na odcinku Kobiór – Pszczyna. Jednak niebawem można spodziewać się, że również na odcinku LOT B: Tychy – Goczałkowice-Zdrój zaczną się przygotowania do inwestycji.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS