A A+ A++

O kolejnym etapie prac na budowie Nowego Portu w Bydgoszczy firma AWZ Deweloper poinformowała w oficjalnym komunikacie. Zgodnie z wcześniejszym planem wiosną miały rozpocząć się roboty ziemne. Powstać musi głęboki wykop, w którym zmieszczą się dwie kondygnacje podziemne. Na nich architekci zaplanowali miejsca parkingowe, stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych, rowerownie i komórki lokatorskie. Według AWZ Deweloper będzie to największa hala garażowa w Bydgoszczy. Wykop będzie miał aż sześć metrów głębokości. 

– Aby bezpiecznie wykonać taki wykop i w nim pracować, niezbędne jest wykonanie jego szczelnej obudowy. Projektant przewidział ścianki szczelne w postaci grodzic stalowych oraz lokalnie, w sąsiedztwie zabudowy istniejącej, z palisady żelbetowej – mówi Łukasz Iglewski, kierownik budowy. – Ściany obudowy wykopu zejdą do głębokości iłów, tworząc szczelną komorę. To pozwoli obniżyć poziom wód gruntowych wewnątrz wykopu, bez wpływu na otoczenie zewnętrzne. Prace prowadzone będą technikami bezwibracyjnymi, aby zminimalizować uciążliwości dla sąsiadów.

Befana zmieniana

Przypomnijmy, że Nowy Port ma powstać w kwartale ulic Marszałka Focha, Obrońców Bydgoszczy, Marcinkowskiego i Warmińskiego. Obejmuje również rewitalizację budynków po Befanie – Bydgoskiej Fabryce Narzędzi, która ma tradycję sięgającą 1852 roku. AWZ Deweloper zapowiadał, że historyczny obiekt zostanie wkomponowany w nowoczesne osiedle. – Niestety, z uwagi na fakt, że od lat budynek był nieużytkowany, ale przede wszystkim z powodu wyburzeń, które miały miejsce za fabryką, jej stan techniczny okazał się bardzo kiepski – mówiła “Wyborczej” Anna Wydrzyńska, wiceprezeska AWZ Deweloper zajmująca się Nowym Portem. 

Zapowiada jednak rewitalizację i odtworzenie istniejących zabudowań po fabryce Befana. – A co z charakterystycznym wykuszem i przepiękną, kutą balustradą na balkonie jednego z budynków po fabryce – pytamy. – Dlaczego zniknął?

Jeden z budynków Befany z charakterystycznym wykuszem i ozdobną balustradą NADESŁANE

– Tego wykuszu nie było w oryginalnym projekcie – został dobudowany później, nie był związany z oryginalną substancją, stąd przez wiele lat był podparty tymi zielonymi słupami. Został rozebrany, a w tym miejscu znajdą się po renowacji budynku dwa balkony. Zgodnie z pierwszymi szkicami budynku – mówi Anna Wydrzyńska.

– A balustrada?

– Została przez nas zdemontowana i zabezpieczona. Na jej podstawie zostanie prawdopodobnie wykonana nowa balustrada, bo obecna nie wystarczy na dwa balkony, ponadto jest bardzo mocno skorodowana i ma wiele uszczerbków. Nowa balustrada ma mieć odwzorowany wzór z oryginalnej – zapowiada wiceprezeska AWZ.

Bydgoska Favryka Pilników i Narzędzi Granobsa i Kozłowskiego już pod nazwą Grakona. Czerwoną kropką oznaczono ścianę, na której dobudowano wykusz.Bydgoska Favryka Pilników i Narzędzi Granobsa i Kozłowskiego już pod nazwą Grakona. Czerwoną kropką oznaczono ścianę, na której dobudowano wykusz. ARCHIWUM

Nowy Port w etapach

Roboty ziemne na budowie Nowego Portu potrwają około trzech miesięcy. Żurawie stanąć mają tu latem. Pierwszy etap inwestycji to zabudowa kwartału pomiędzy ulicami Obrońców Bydgoszczy od północy, Marcinkowskiego z bulwarami nad Brdą od zachodu i zieloną aleją miejską od wschodu. 

Powstać tu mają dwa z czterech wyższych budynków, a zabudowę uzupełnią budynki pierzejowe od strony alejki. W odnowionej Befanie zaplanowano stworzenie restauracji i kawiarni.

Nowy Port został zaprojektowany przez warszawską firmę BBGK Architekci, za tereny zielone odpowiadają RS Architekci Krajobrazu.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułŚlub na plaży? Czy w Polsce można organizować ceremonię poza urzędem?
Następny artykułCzysta zmiana: nabór wniosków na wymianę „kopciuchów”