A A+ A++

Nie jestem specjalistą od ekonomii, ale obserwuję rynek zbytu i widzę, gdzie tracimy jako społeczeństwo. Jako przykład nawiążę tutaj do rynku samochodowego.

Dla firm i ludzi z kasą ciekawą ofertę ma niemiecki Mercedes. Te samochody jeżdżą i zarabiają na siebie. Mam tu na myśli i autobusy, i samochody ciężarowe, i całą bogatą ofertę samochodów dostawczych, jest też zapotrzebowanie na samochody osobowe… Nie muszę dodawać, że w ofercie Mercedesa jest model wzorowany na prototypie Beskid, samochodu całkowicie polskiej konstrukcji.

 

https://d-art.ppstatic.pl/kadry/k/r/1/65/e0/55aadb155e13d_o_large.jpg

Widziałem mieleckie Leopardy, które śmigały przed opuszczeniem fabryki.  Nie raz widziałem samochody produkowane w Starachowicach. Legendą owiane są polskie samochody elektryczne Melex…

Polski przemysł wytwarzał kompleksowo wszystkie pojazdy niezbędne w gospodarce. Ich miejsce zajęła produkcja importowana.

Sądzę, że czas zastanowić się nad przywróceniem produkcji samochodów przez nasz, polski przemysł.

Nasuwa się pytanie – jakie samochody produkować i ile toto musi kosztować, aby firma nie została z niesprzedaną produkcją. Myślę, że trzeba postawić na masowego nabywcę samochodów. Konstrukcja musi być niezawodna, ale też w cenie, jaką są w stanie zapłacić polscy nabywcy. Dzisiaj używany samochód importowany z Niemiec, często odbudowany po katastrofie, jest poszukiwanym produktem, bo na nowe auto już mało kogo stać. Troszkę naszych odbiorców wspiera system auta na kredyt w postaci leasingu, czasem może to być długoterminowy najem samochodu – ale te rozwiązania nie napędzają koniunktury gospodarczej w Polsce.

Myślę, że warto postawić na nową produkcję uniwersalnej konstrukcji. Odszedłbym od samonośnych nadwozi z bajerami na korzyść konstrukcji modułowej samochodu łatwego w odbudowie, dzięki czemu nadającego się do eksploatacji przez długi okres czasu. Taką konstrukcją jest podwozie w postaci ramy, wspartej na systemie zawieszenia i wyposażonej w silnik.

Ta konstrukcja byłaby bazą do zabudowy nadwozia – osobowego, nawet do 6-8 osób wewnątrz. Inną wersją byłaby na tej samej ramie kabina krótka, 2-3 osobowa i skrzynia ładunkowa w zależności od oczekiwań nabywcy.

Ta sama rama odpowiednio przedłużona mogłaby stanowić podstawę do budowy samochodu do przewożenia łądunków objętościowych…

Silnik – przecież mieliśmy produkcję silników i lotniczych, i samochodowych, i okrętowych. Jeżeli mamy ramę wspólną dla kilku rodzajów pojazdów, to nie ma problemu do zabudowy na niej różnych silników o takim samym sposobie zamontowania do ramy. Nie brałbym się za kopiowanie rozwiązań sprzed lat. Wzorem producentów japońskich – zakupiłbym licencję z prawem do modyfikacji – juz pod własną marką.

Dzisiaj oferta samochodów specjalizowanych jest tak wielka, że luką, w którą można wejść z produkcją – jest uniwersalny samochód dla każdego i to za takie pieniądze, na jakie nabywcę stać.

W tym przypadku o koszcie własnym decyduje wielkość serii. Uniwersalna rama w kilku długościach do wyboru, kilka wzorów kabiny dostosowanej niemal dla każdego – to połowa sukcesu. I modułowa zabudowa przestrzeni ładunkowej – przy bardzo dużych seriach byłby to polski wkład w rodzimą motoryzację.

Dzisiaj parametrem użytkowym samochodu jest małe zużycie paliwa oraz długotrwałość eksploatacji. Nie szybkość i przyspieszenie do 100 km/h. Dzisiaj samochód musi być łatwy do zaparkowania w ciasnej przestrzeni miejskiej, zwrotny na ograniczonej powierzchni manewrowej oraz łatwy do rozpędzenia od zatrzymania do około 60 km/h

Jeżeli będą to pojazdy trwałe i niezawodne – zbyt powinien zapewnić pracę polskim pracownikom zatrudnionym  przy takiej produkcji. Na zakończenie fotografia samochodu polskiej konstrukcji zaprezentowana w 1925 roku we Lwowie i produkowana w Centralnych Warsztatach Samochodowych (CWS) – później PZInż…

image

CWS T-1, produkowany w latach 1927-1931, podstawa kolejnych modeli,

https://bomega.pl/wp-content/uploads/2020/04/360px-CWS_T-1_torpedo_28replika29_w_GdaC584sku.jpg

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCzy w czasie kryzysu warto rezygnować z ubezpieczeń?
Następny artykułLUBYCZA KRÓLEWSKA Samochód wbity w drzewo