A A+ A++

rozwiń

Nowy Lexus RZ 300e, czyli Japończycy zmieniają zasady

Lexus RZ 300e to najmłodszy gracz na rynku samochodów elektrycznych. Od modelu RZ 450e różni się mniejszą mocą, przednim napędem i niższą masą. Większy jest za to zasięg na jednym ładowaniu. Cena zmienia zasady, ponieważ znacznie obniża próg wejścia do świata aut EV japońskiej marki. Oto szczegóły…

RZ 300e z długością ponad 4,8 m ląduje między krótszym o 14,5 cm NX i dłuższym o 8,5 cm RX. Także linia dachu RZ biegnie niżej. Za to rozstawem osi (2850 mm) przerasta oba modele. Pod względem stylistycznym serwuje nam niespotykane dotąd w autach Lexusa proporcje. Stoi na szeroko rozstawionych 20-calowych kołach, jakby w każdej chwili był gotów wbić się w zakręt.

Lexus RZ 300e to SUV większy niż hybrydowy Lexus NX

Charakterystyczny grill w kształcie klepsydry w RZ został trójwymiarową powierzchnią naszpikowaną czujnikami. Szlachetny wizerunek auta podkreślają smaczki w stylu high-tech. Dobrą robotę robi choćby szeroka listwa LED łącząca tylne światła. Z kolei przedzielony tylny spojler nie tylko wysmukla dach, ale też poprawia stabilność auta w trakcie jazdy.


Lexus RZ 300e

/

Tomasz Sewastianowicz


Lexus RZ 300e z wolantem zamiast kierownicy. Jak działa rozwiązanie?

Wejścia do środka broni nieruchoma klamka z czujnikiem dotykowym jak w NX, RX i najmniejszym LBX. Wystarczy położyć palec na sensorze a drzwi delikatnie odskoczą. We wnętrzu RZ jedną z najważniejszych nowych technologii jest pierwszy na świecie układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem (dostępny w Polsce od 2025 roku). Swój wynalazek Japończycy nazwali One Motion Grip. Nie jest to marketingowy gadżet na wzór Tesli, gdzie przycięto kierownicę, a reszta pozostała po staremu. W układzie Lexusa nie ma mechanicznego połączenia kół z kierownicą ani kolumny kierowniczej. Zamiast tego kabel zasilający i elektronika odpowiadają za zgodność życzeń kierowcy z kierunkiem jazdy. Wystarczy obrócić wolant o 150 stopni, aby przejść od oporu do oporu, bez potrzeby przekładania rąk (w Tesli trzeba). Taki wirtualny układ kierowniczy na żywo pracuje bardzo realistycznie – delikatny ruch już na postoju, a reakcja kół jest natychmiastowa. … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOtwarte Mistrzostwa Tańca Mażoretkowego Polski Południowo – Wschodniej
Następny artykułOstatnie dni na zapisy do szkół w Gorzowie Wielkopolskim