Nowy klip w kampanii antysmogowej Rybnika
07.01.2021r. 20:03
“Ulotka trafiła do wszystkich domów jednorodzinnych na terenie Rybnika, ponieważ to emisja pyłów z kominów domów jednorodzinnych jest w główniej mierze odpowiedzialna za tzw. niską emisję. Na terenie Rybnika jest 18,5 tys. domów, z czego 14 tys. musi wymienić stare kotły” – wskazała Skupień.
Kolejnym narzędziem przypominającym o problemie jest dostępny od czwartku w mediach społecznościowych spot, w którym wystąpili: rybnicki żużlowiec Kacper Woryna, miejscowy duszpasterz akademicki Wojciech Iwanecki, przewodnicząca Rady Seniorów Stefania Forreiter, przedsiębiorczyni Magdalena Moczała i prezydent miasta Piotr Kuczera.
Hasłem spotu i całej akcji jest “Gańba”, która po śląsku oznacza “wstyd”. Prócz ulotek i filmiku od ub. roku informacje o terminach wymiany kotłów umieszczane są w gazecie samorządowej, w lokalnych rozgłośniach – emitowane apele ws. wymiany pieców. Materiały akcji znalazły się też na siedmiu bilbordach przy wjeździe do miasta i na 72 tablicach informujących zwykle o wydarzeniach kulturalnych.
Przedstawiciele miasta przypominają, że od 2015 do 2019 r. na walkę z niską emisją z kasy miejskiego samorządu wydano 100 mln zł. Miasto pozyskało 88 mln zł ze środków zewnętrznych; zapłaciło 82 mln zł za termomodernizacje budynków miejskich, a na dotacje dla mieszkańców przeznaczyło 16,3 mln zł.
Ponadto, pod koniec ub. roku miasto przystąpiło do rządowego programu Stop Smog. Rybnik zamierza objąć nim do 100 zgłoszonych, najmniej zamożnych gospodarstw domowych w prywatnych budynkach jednorodzinnych i samodzielnie przeprowadzić w nich inwestycje antysmogowe.
Działania edukacyjno-informacyjne samorządu Rybnika uzupełniają kampanię “Nie truj sąsiada”, z udziałem znanych postaci, prowadzoną od 2016 r. przez Związek Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego (ZGiPSZ). Subregion zachodni to jeden z czterech subregionów woj. śląskiego, zamieszkany przez ok. 640 tys. osób. Działający na jego terenie Związek współtworzy 28 samorządów, m.in. miasta Jastrzębie-Zdrój, Rybnik i Żory.
Częścią prowadzonych przez Związek od 2016 r. działań antysmogowych były kolejne edycje kampanii edukacyjno-informacyjnej pod hasłem “Nie truj sąsiada”, których osią są zawieszki na klamki i żartobliwe spoty filmowe. W pierwszym spocie wystąpił m.in. Franciszek Pieczka, w drugim youtuber Rezigiusz, w trzecim Marian Dziędziel, a w ubiegłorocznym – Anna Dymna, Dariusz Gnatowski oraz członkowie Kabaretu Młodych Panów.
Miasta subregionu są zgodne, że smog jest jednym z ich największych problemów. W poprzednich sezonach grzewczych rybnicka stacja pomiarowa Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska często pokazywała najwyższe w regionie wartości stężeń pyłu zawieszonego PM10 – z rekordowymi powyżej 1000 mikrogramów na metr sześc. (dwudziestokrotne przekroczenie dobowej normy).
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS