W poniedziałek 16 stycznia oficjalnie oddano do użytku dwa nowe budynki dworców przy linii kolejowej numer 6, która łączy Warszawę z Białymstokiem. Podróżni mogą już korzystać z udogodnień dworców w Chrzęsnem (gmina Tłuszcz) i Barchowie (powiat węgrowski, gmina Łochów).
Nowe budynki dworców zostały wybudowane w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura Środowisko. Obydwa obiekty to typowe Innowacyjne Dworce Systemowe odznaczające się minimalistyczną, funkcjonalną nowoczesną formą architektoniczną z dominantą w postaci wieży zegarowej. Dworzec Chrzęsne jest większy niż ten, który wybudowano w Barchowie. Składa się on z dwóch części. W pierwszej z nich mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono ją zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana. W jej sąsiedztwie znajdują się toalety. Natomiast w drugiej części mieści się lokal na wynajem. Pod zadaszeniem zlokalizowano również stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów. Elewację dworca wykończono, w przeważającej części, czerwoną rustykalną cegłą klinkierową z charakterystycznymi wgłębieniami oraz zadrapaniami.
Dworzec w Barchowie jest nieco mniejszy, ale równie nowoczesny, jeśli chodzi o architekturę czy funkcjonalność. Pod wiatą zaprojektowano otwartą poczekalnię, osłoniętą z trzech stron taflami szkła. W celu zapewnienia komfortu podróżnych zainstalowano w jej obrębie promienniki, które zwiększą komfort termiczny podróżnych jesienią i zimą. Pod wiatą w Barchowie podróżni znajdą gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki, stojaki rowerowe oraz stację naprawy rowerów. Natomiast wewnątrz ośmiometrowej wieży z zegarem mieszczą się pomieszczenia techniczne oraz toaleta.
– Otwarcie dworców w Chrzęsnem i Barchowie to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy województwa mazowieckiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i ekologicznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży na trasie do Warszawy i Białegostoku. Mam nadzieję, że zrealizowane w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynki staną się wizytówkami miejscowości Chrzęsne i Barchów oraz ułatwią pasażerom podróżowanie koleją na transgranicznym szlaku kolejowym Rail Baltica. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację bilisko 200 dworcow-mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
-Chrzęsne to 70 dworzec kolejowy, który otworzyliśmy w ramach obecnego Programu Inwestycji Dworcowych. Jest to obiekt zrealizowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego, a więc dworzec nowoczesny komfortowy, ekologiczny i bezpieczny. Jestem przekonany, że spełni on wszystkie oczekiwania pasażerów udających się w podróż z tej niewielkiej miejscowości – mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.
Oprócz nowoczesnej i minimalistycznej formy architektonicznej dworce posiadają wiele usprawnień. Są one w pełni dostępne dla osób z niepełnosprawnościami, rodziców z dziećmi czy podróżnych z dużym bagażem. Ponadto nowe obiekty wyposażono w oznakowanie w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych niedowidzących, mapy dotykowe oraz toalety dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przy dworcu w Barchowie powstała również nowa pochylnia ze skarpy w kierunku ulicy.
Nowe dworce są także ekologiczne i bezpieczne. Na dachu dworca w Chrzęsnem znajdują się panele fotowoltaiczne do pozyskiwania zielonej energii. Dworce wyposażono również w energooszczędne i w pełni zautomatyzowane oświetlenie. Dworzec Chrzęsne posiada dodatkowo pompę ciepła do ogrzewania wnętrza dworca. Praca wszystkich urządzeń jest nadzorowana przez systemy inteligentnego zarządzania budynkiem, co przekłada się na optymalizację zużycia wody, energii elektrycznej i cieplnej. Na obydwóch dworcach zamontowano również nowoczesny systemy monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.
Zmieniło się również najbliższe otoczenie dworców. W Chrzęsnem wykonano nowy dojazd do dworca od strony drogi publicznej, a także 13 miejsc postojowych. W Barchowie również wymieniono nawierzchnię w sąsiedztwie dworca, a także wyznaczono sześć miejsc postojowych, w tym jedno dla osoby z niepełnosprawnościami.
Zapytaliśmy Starostę Wołomińskiego Adama Lubiaka o możliwość budowy kolejnych dworców na stacjach kolejowych w naszym powiecie:
– Musimy pamiętać że ilość tych inwestycji jest też uzależniona od braków w całej Polsce, a nie w samym powiecie wołomińskim. Mimo to bardzo się cieszę że w naszym powiecie mamy tych inwestycji tak wiele. W planach jest przebudowa dworca w Ząbkach, […] liczymy że w przyszłości powstanie też dworzec w Wołominie, a dzisiaj mamy już dworce w Chrzęsnem i w Dobczynie. […] Kolei zainwestowała na terenie naszego powiatu blisko 300 milionów złotych w inwestycje związane z infrastrukturą drogową, a mianowicie w: wiadukt w Tłuszczu, tunel w Zielonce, budowany aktualnie tunel w Kobyłce i kolejny wiadukt, który powstaje w Ossowie. Jest to naprawdę historyczna chwila, bo jak pamiętam powiat wołomiński nigdy nie miał takich inwestycji jeśli chodzi o infrastrukturę drogową. […] Myślę, że z czasem jest szansa i nadzieja na to, żeby było więcej dworców, ale musimy poczekać aż troszeczkę Polska nadrobi tę zapaść, ten marazm który był w ostatnim 30-leciu. Braki są olbrzymie i rozumiem przydziału środków, to że one muszą być zgodnie z polityką Prawa i Sprawiedliwości. Te wydatki muszą być zrównoważone, więc cierpliwie czekamy i liczymy na więcej.
Kolejną inwestycją kolejową w powiecie wołomińskim, która czeka jeszcze na oddanie do użytku jest dworzec w Dobczynie. Jak powiedział nam Wojciech Zabłocki, pełnomocnik ds. Inwestycji PKP S.A., w przypadku tej inwestycji dopełniane są już ostatnie formalności i najprawdopodobniej podróżni będą mogli korzystać z tego budynku już od przyszłego tygodnia.
Budowa nowych dworców Chrzęsne oraz Barchów to koszt odpowiednio 5,1 mln zł oraz 4,3 mln złotych brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Wykonawcą inwestycji w Chrzęsnem i Barchowie, które były realizowane w formule „projektuj i buduj”, było konsorcjum firm Heli Factor sp. z o.o. i Merx sp. z o.o.
fot.: Adam Lubiak – Starosta Wołomiński
Więcej informacji z Powiatu Wołomińskiego
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS