A A+ A++

Wyścig zbrojeń szosowego peletonu trwa w najlepsze, a jego przejawem w ostatnim czasie jest spora liczba nowych odsłon aero-szosówek, które zostały poddane kuracji odchudzającej. Zawodnicy i zwykli użytkownicy docenili zalety opływowych rowerów, bo zysk w prędkości jest odczuwalny dla każdego. Do pełni szczęścia brakowało dotychczas jedynie nieco niższej masy, która pozwoliłaby traktować rower aero jako sprzęt uniwersalny – na każdą trasę. Czołowi producenci słuchają rynkowego głosu i korzystają z rozwijających się możliwości technologicznych. Jednym z nich jest francuski Look, którego dodatkową przewagą jest posiadanie własnej fabryki ram. Ich nowy 795 Blade RS z kolekcji na rok 2021 wydaje się perfekcyjnie realizować założenie uczynienia roweru aero sprzętem bardziej uniwersalnym. W najbardziej topowej opcji ma zdjęte aż 420 gramów na ramie i sztycy Looka, a wszelkie parametry aerodynamiczne i sztywnościowe są na tak dobrym poziomie, jak miało to miejsce w dotychczasowym 795. 

Nowy materiał i technologia 

 

Na samej ramie udało się zaoszczędzić aż 300 gramów – to naprawdę imponujący wynik. Główną przyczyną tak znacznego odchudzenia jest zastosowanie nowego karbonowego kompozytu, w którego składzie niemalże podwojono ilość włókien UHM. Właściwości carbonu Looka są tak dobre, że wyraźnie mniejsza ilość zastosowanego materiału pozwala osiągnąć identyczne parametry sztywnościowo-wytrzymałościowe, co dotychczas przy znacznie większej ilości użytego karbonu. Oczywiście przy znacznie niższej masie. Nowa rama jest więc lżejsza, a jednocześnie – w stosunku do poprzedniej generacji – tak samo opływowa, sztywna oraz pewna w sterowaniu. 

 
 

Kolejną cegiełką na rzecz tak dobrego efektu końcowego jest nowa technologia EPS (Extended Polystyrene) stosowana do produkcji ram. EPS jest droższa, niż tradycyjny proces i służy tylko do budowy topowych karbonowych konstrukcji. Metoda polega na układaniu warstw na twardej formie z polistyrenu, który jest następnie usuwany. Zanim rama trafi do metalowej formy ma więc idealnie uformowane wnętrze rur, co pozwala uniknąć fałd, porowatości i obszarów o słabszej konstrukcji. Dzięki obu wspomnianym wyżej technologiom udało się łącznie zdjąć 420 gramów z masy całego roweru – 300 g na ramie i kolejne 120 g na sztycy Aeropost. 

Ciekawe rozwiązania i pełna integracja

 
 

Jak przystało na nowoczesną konstrukcję całość jest w pełni zintegrowana. Aerodynamiczny kokpit ma zintegrowane, wewnętrzne prowadzenie linek i przewodów, które – jak obiecuje producent – jest bardzo proste w serwisowaniu. Do niego dostępne są mostki od 80 do 130 mm. Zintegrowany jest też ukryty zacisk sztycy, który został ulokowany dość nisko, dzięki czemu zdolności do absorpcji drgań przez sztycę są bardzo znaczne. Na rzecz komfortu działają też tylne widełki 3S, które nie mają charakterystycznego mostka łączącego obie rurki seatstays – miejsca, gdzie w tradycyjnych szosach widujemy mocowanie hamulca. To rozwiązanie powoduje, że możliwości pracy trójkąta w płaszczyźnie pionowej są bardzo duże, dzięki czemu rośnie komfort jazdy oraz poprawia się trakcja tylnego koła. 

Tylko disc i szerokie opony

 
 

Nowy 795 Blade RS idzie z duchem czasu i jako kompletny rower występuje tylko w wersji z hamulcami tarczowymi. To bardziej skuteczne rozwiązanie, które zapewnia lepszą kontrolę nad rowerem i wpisuje się w filozofię: ,,hamujesz później, czyli dłużej utrzymujesz wysoką prędkość”. Lepszą kontrolę na krętych trasach oraz zdolność do wjechania w trudne nawierzchnie typu bruki czy lekkie szutry zapewnia też duży prześwit. Look pomieści bez problemu opony o szerokości do 30 mm. Dla konserwatystów jest jednak opcja, aby pozostać przy hamulcach obręczowych – będą dostępne same framesety w takiej wersji. 

 

W ofercie przygotowano aż 8 modeli kompletnych rowerów oraz 4 framesety, więcej informacji znajdziecie na stronie polskiego dystrybutora: bike-rs.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCBŚP: Kolejne uderzenie w grupę przestępczą wytwarzającą tzw. dokumentację kosztową (komunikat)
Następny artykułBanki podnoszą opłaty za konta i karty