A A+ A++

W tym roku biblioteka Szkoły Podstawowej nr 5 otrzymała 12 tys. zł z „Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa”. Dzięki zastrzykowi gotówki zakupiła ponad 800 książek dla dzieci i młodzieży. To jednak nie wszystkie działania, jakie podjęła w jego ramach.

– Całkowity koszt programu wynosi 15 tys. zł. Brakującą kwotę dołożyła Gmina Miejska Świdnik – wyjaśniają Izabela Koczkodaj i Beata Pinkos, nauczycielki–bibliotekarki. Dodają: – Jednym z jego priorytetów, realizowanym przez  szkolne biblioteki, jest rozwijanie zainteresowań uczniów poprzez promowanie i wspieranie rozwoju czytelnictwa, w tym zakup nowości wydawniczych.

Skrzynka życzeń

Zanim na bibliotecznych półkach pojawiło się 846 nowych tomów, panie zasięgnęły opinii uczniów, nauczycieli i rodziców. Zrobiły to w formie ankiet, rozmów oraz skrzynki życzeń, do której można było wrzucić karteczkę z proponowanymi przez siebie lekturami. Analizowały również recenzje i blogi, na przykład fundacji „Cała Polska Czyta Dzieciom” i portalu internetowego „Czas dzieci”. Później sporządziły listę ciekawych i potrzebnych książek.
– Znalazły się na niej nie tylko lektury omawianie w szkole podstawowej. Zakupiłyśmy również dziecięce i młodzieżowe serie wydawnicze, książki z dużymi literami  ułatwiające naukę czytania oraz pozycje poruszające takie zagadnienia, jak: niepełnosprawność, terapia w nauczaniu i wychowaniu, wiersze, opowiadania, rymowanki logopedyczne – wymieniają bibliotekarki.

Jak podkreślają obie panie, nowości znacznie wzbogaciły i uatrakcyjniły księgozbiór biblioteki, ale również dostarczyły uczniom wielu ciekawych wrażeń, przyjemności czytania oraz możliwości rozwijania zainteresowań. Poza tym możliwość głosowania i decydowania o zakupach sprawiło, że poczuli się oni równoprawnymi członkami społeczności bibliotecznej, co przełożyło się na większe zaangażowanie w działania.

Konkursy i projekty

Program sprzyjał również realizowaniu wielu nowych, ciekawych zadań, a także zintegrował różnorodne działania bibliotekarzy, rodziców i nauczycieli. Odbywały się konsultacje i wymiana doświadczeń, uczniowie brali udział w lekcjach i imprezach organizowanych przez Miejsko-Powiatową Bibliotekę Publiczną. Nie zabrakło konkursów, do udziału w których Izabela Koczkodaj i Beata Pinkos zaprosiły dzieci i młodzież z „Piątki”. Były to, między innymi: „Przeczytałam, przeczytałem, przeczytaj i ty” (literacki), „Bohaterowie naszych książek” (literacko-plastyczny), „Sleeveface, czyli ubierz się w książkę” (fotograficzny) oraz Tworzenie memów – świat wartości w twórczości Jana Kochanowskiego, „Mój dzienniczek lektur” (literacko-plastyczny).  Bibliotekarki i czytelnicy brali udział w projektach o zasięgu krajowym i międzynarodowym, na przykład: Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania Dzieciom, „Narodowe Czytanie”, Światowy Dzień Książkowego Misia, Światowy Dzień Postaci z Bajek i Światowy Dzień Życzliwości. Uczestniczyli również  w spotkaniach autorskich i teatralnych, które ze względu na pandemię odbywały się głównie online. W ramach projektu  „Wirtualne biblioinspiracje – od czytania do działania” z programu „Kultura w sieci” poznali twórczość Anny Onichimowskiej, Grzegorza Kasdepke, Renaty Piątkowskiej. Obejrzeli też spektakle ze strony dziecieceinspiracje.pl, na przykład „Calineczka „i „Gdzie jest babcia?”

Czytelnictwo na piątkę

Bibliotekarki i nauczyciele z SP nr 5 podjęli również wiele działań w swojej placówce. W ramach „Poranków z książką” , w wyznaczony dzień tygodnia, pedagodzy lub starsi uczniowie czytali dzieciom w świetlicy książki polecone przez bibliotekę. Recenzje lektur, przygotowane przez młodzież, trafiały do gazetki szkolnej „Przybij Piątkę”. Uczniowie prezentowali ulubione książki, nagrywając krótkie filmiki pod hasłem „Warto przeczytać!”. Lektury szkolne, na przykład „Krzyżacy”, „Quo vadis” i „Kamienie na szaniec”, omawiano w połączeniu z oglądaniem ich ekranizacji lub wycieczkami wirtualnymi po muzeach. Zrealizowano również projekty „Polubić czytanie”, „Czytam sobie. Pierwsza klasa!” oraz „CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”, których celem było rozbudzanie u dzieci ciekawości literackiej, rozwijanie ich aktywności czytelniczej, doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania, a także integracja klasowa.

aw, fot. SP nr 5

biblioteka szkolna SP nr 5 Świdnik Głos Świdnika książki Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa Świdnik

Artykuł przeczytano 145 razy

Last modified: 10 grudnia, 2020

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułCzy w dzisiejszych czasach każda firma potrzebuje wsparcia biura rachunkowego?
Następny artykułSzkoła przy Staszica na sprzedaż