A A+ A++

Kiedy w 2013 roku Yamaha MT-09 wyjechała na drogi rozpętało się istne szaleństwo – mocny i dynamiczny motocykl z nowoczesnym i nowatorskim trzycylindrowym rzędowym silnikiem, dobre właściwości prowadzenia, futurystyczny wygląd sprzedawał się znakomicie, zwłaszcza że był w przystępnej cenie. W kolejnych latach Yamaha konsekwentnie rozwijała ten motocykl dokładając mu więcej elektroniki (kontrola trakcji, quickshifter, światła LED) i liftingując go. Dołączyła również wersja SP z lepszymi zawieszeniami i bardziej atrakcyjnym lakierowaniem. Po siedmiu latach przyszedł jednak czas na poważniejsze zmiany – w 2021 na drogi wyjedzie nowa, jeszcze lepsza MT-09.

Więcej mocy w MT-09

Nowy model to nie tylko odświeżony wygląd (który nawiasem mówiąc według nas nie poszedł do końca w dobrym kierunku), ale przede wszystkim sporo nowości od strony technicznej. Zupełnie nowy jest rzędowy trzycylindrowy silnik CP3. Choć założenia były te same (przesunięcie zapłonu w każdym cylindrze o 90o) silnik ma nową pojemność (teraz dzięki większej o 3 mm średnicy tłoków ma 889 cm3), jest lżejszy o 1,7 kg i ma lepsze osiągi. Teraz generuje o 4 KM więcej (119 KM przy 10 000 obr/min) i 5 Nm więcej (93 Nm przy 7000 obr/min), które na dodatek są osiągane przy niższej o 1500 obr/min prędkości obrotowej. To oznacza, że maksymalne osiągi silnika będą teraz dostępne w bardziej użytecznym, bo częściej używanym zakresie obrotów. Cała konstrukcja jest zbudowana od podstaw i wszystkie „bebechy” są nowe: tłoki, korbowody, wałki rozrządu etc. Silnik spełnia oczywiście nową normę Euro5. Na osiągi wpływ ma też nowy układ dolotowy z kanałami o różnej średnicy oraz zupełnie nowy, lżejszy o 1,5 kg układ wydechowy, który ma tez poprawić doznania akustyczne podczas przyspieszania.

Yamaha

Nowy wtrysk paliwa i ride-by-wire

Więcej mocy i momentu obrotowego i nowy, bogaty pakiet elektroniki to cechy nowego MT-09

Yamaha nie poprzestała jednak na przebudowie silnika, ale skupiła się również na odświeżeniu systemu zasilania paliwem. Wtryskiwacze zostały przebudowane, a ich praca zoptymalizowana (pozycjonowanie dysz wtryskowych i lepsze rozpylenie mieszanki) co według Yamahy wpłynie nie tylko pozytywnie na charakter pracy silnika ale też ma zapewnić oszczędność na poziomie nawet 9% jeśli chodzi o zużycie paliwa. Taki wynik może imponować bo przy spokojnej jeździe może oznaczać oszczędność nawet 0,5 l na 100 km.

Nowy jest też system sterowania przepustnicą ride-by-wire. Tu zawitała technologia prosto z Yamahy R1 i R1M – komputer inteligentnie dopasowuje reakcje na zmianę obciążenia i poprawia wyczucie gazu. Być może zniknie więc dość nerwowa reakcja znana z poprzednich wersji MT-09.

Dwustronny quickshifter  i nowa skrzynia ze sprzęgłem antyhoppingowym, nowa rama

Ważną nowością jest też seryjny quickshifter pozwalający zmieniać biegi bez użycia sprzęgła zarówno w górę jak i w dół. Współpracuje on z poprawioną skrzynią biegów (dłuższe przełożenia 1 i 2 biegu) oraz nowym, lżej działającym sprzęgłem z funkcją antyhoppingu. Wszystko ma działać teraz łagodniej, płynniej, ale też precyzyjniej, a do naciśnięcia klamki ma wystarczyć mniej siły.

Yamaha MT-09 2021Yamaha

Wszystko to upakowane jest w zupełnie przeprojektowaną, lżejszą i sztywniejszą ramę Deltabox, z tyłu wspartą przez nowy wahacz. Rama ma mieć teraz cieńsze ścianki dzięki nowej technologii odlewu z aluminium (CF). Komplet rama/wahacz/rama pomocnicza (która teraz jest również aluminiowa) jest lżejszy aż o 2,3 kg. Nowa konstrukcja ma być teraz bardziej poręczna, ale przy okazji mniej podatna na skręcenia i zapewniać większą stabilność podczas jazdy na wprost. Zmieniona jest też  geometria przodu, co ma poprawić wyczucie przedniego koła.

Zobacz także: Wszystkie motocyklowe nowości 2021

IMU w Yamasze MT-09 – elektroniczny klejnot

Yamaha zdecydowała się również dołożyć w MT-09 sześcioosiowy moduł IMU sterujący elektroniką – kontrolą trakcji TCS, ABS-em, systemem zapobiegającym wheelie LIFt. To chyba pierwszy motocykl w tej klasie dysponujący tak zaawansowaną elektroniką. Wszystko współpracuje dodatkowo z trzema mapami kontroli trakcji w tym jednej manualnej, którą każdy może dostroić według własnych potrzeb. Zrobisz to poprzez nowy, kolorowy, ciekłokrystaliczny wyświetlacz TFT o średnicy 3,5 cala.

Lepsza ergonomia i w pełni regulowane zawieszenia KYB

Nowy silnik ma pojemność 889 cm3 i jest lżejszy o 1,5 kg. Cały motocykl jest teraz lżejszy o 4 kg.

Specjaliści od designu dopracowali też ergonomię MT-09 – przeprojektowany kształt zbiornika i na nowo rozplanowana pozycja za sterami ma zapewnić optymalną kontrolę i komfort podczas jazdy. Nowe zawieszenia KYB – widelec upside-down o średnicy 41 mm i amortyzator centralny mają teraz pełną regulację i nowe zestrojenie początkowe. Hamulce również zostały poprawione i odświeżone – radialna pompa Nissin ma zapewnić lepszą dozowalność i wyczucie siły hamowania, a także bardziej liniowe i skuteczniejsze działanie.

Zmienił się również wygląd maszyny – Yamaha postawiła na minimalizm i muskularną sylwetkę pozbawioną zbędnych fajerwerków, a nowa mini owiewka ma teraz pojedynczy projektor LED. Choć wygląd to kwestia gustu te zmiany według nas nie poszły do końca w dobrym kierunku.

Yamaha MT-09 2021Yamaha

Od redakcji: o tym, że nadchodzi nowa MT-09 w 2021 roku słyszeliśmy od dawna, ale nie spodziewaliśmy się aż tak daleko idących zmian. Nasze oczekiwania ograniczały się raczej do przystosowania motocykla do nowej normy Euro5 i delikatnych zmian stylistycznych, tymczasem dostaliśmy zupełnie nowy motocykl, który mocno przerósł nasze oczekiwania z technicznego punktu widzenia. Pozostaje czekać na oficjalną premierę nowej MT-09 i sprawdzić jak jeździ ten naked. Być może szykuje nam się kolejny hit. Istnieje tylko jedna obawa – koszty. Dodatkowe wyposażenie i lepsze podzespoły dające większe możliwości regulacji i ustawień mogą wywindować atrakcyjną dotychczas cenę MT-09 do wysokiego poziomu. Miejmy nadzieję, że czarny scenariusz się nie sprawdzi i tak wypasiona MT-09 będzie wciąż atrakcyjną finansowo ofertą. Tymczasem pozostaje czekać na więcej informacji na ten temat.

Dane techniczne Yamaha MT-09 2021
SILNIK  
Budowa: 3-cylindrowy chłodzony cieczą. 4-zaworowy silnik DOHC 
Przeniesienie napędu: hydraulicznie sterowane, wielotarczowe sprzęgło mokre z antyhoppingiem, skrzynia 6-biegowa, łańcuch X-ring
Pojemność skokowa 889 cm3
Moc maks. 119 KM przy 10 000 obr/min
Maks. moment obrotowy 93 Nm przy 7 000 obr/min
   
PODWOZIE
Rama grzbietowa z aluminium, 
Zawieszenia: przód – widelec upside-down, średnica goleni 41 mm, pełna regulacja, tył – dwuramienny wahacz z aluminium, centralny amortyzator pełna regulacja
Hamulce przód – dwie tarcze o śr. 298 mm 4-tłoczkowe zaciski, radialna pompa, tył – jednak tarcza, dwutłoczkowy zacisk
Rozmiary opon p/t 3,50 x 17 / 6,00 x 17
WYMIARY I MASY 120/70 ZR 17 / 180/70 ZR 17
Masa gotowy do jazdy 189 kg
Cena ????????
Yamaha MT-09 2021Yamaha

zobacz galerię

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułRosberg o przyszłości motorsportu
Następny artykułPlakaty z symbolem protestów w przedszkolu. Interweniował kurator oświaty