A A+ A++

W piątek, 17 maja 2024 roku, po prawie dwóch latach prac, został otwarty dla pasażerów zmodernizowany dworzec PKP w Jastarni. Przebudowa budynku, który powstał w latach 20. XX wieku, kosztowała 11 mln zł i przywróciła mu historyczny charakter, jednocześnie dostosowując go do współczesnych standardów.

Jak informuje inwestor, PKP S.A., elewacja została wykończona ręcznie formowanymi płytkami klinkierowymi w kolorze naturalnej cegły. Dopełniają ją brązowe okna i drzwi, ceramiczna dachówka oraz miedziane obróbki blacharskie, rynny i parapety. Nowa wiata przed wejściem do strefy obsługi pasażerów została wykonana ze stali pomalowanej na grafitowy kolor, a jej przeszklony dach zdobi podświetlany napis z nazwą dworca. Pod wiatą znajdują się stojaki rowerowe, a całość dopełnia stylizowany zegar z rzymskimi cyframi oraz iluminacja nocna.

Wewnątrz dworca pasażerowie mogą teraz czekać na pociąg w komfortowych warunkach. Hol wykończono płytkami imitującymi drewno i kamień, tworzącymi geometryczny wzór, a ściany obłożono wielkoformatowymi panelami gresowymi w kolorze szarym, pomalowanymi powyżej na biało. Oświetlenie wykonano w formie reflektorów na szynie. W holu-poczekalni umieszczono tablicę z rozkładem jazdy pociągów, ławki, kosze, gabloty oraz defibrylator. Sąsiedztwo holu zajmują toalety dla podróżnych oraz lokal handlowo-usługowy. Na zewnątrz, pod wiatą, przewidziano miejsca dla automatu z przekąskami i biletomatu.

Dworzec PKP w Jastarni został w pełni przystosowany do obsługi osób z niepełnosprawnościami. Wprowadzono takie rozwiązania jak:

  • plany dotykowe,
  • oznaczenia w alfabecie Braille’a,
  • ścieżki prowadzące dla osób niewidzących i niewidomych,
  • toaleta dla osób z niepełnosprawnościami,
  • podjazd dla wózków przy wiacie.

Budynek stał się również bardziej przyjazny środowisku. Zamontowano energooszczędne oświetlenie oraz podziemny zbiornik retencyjny magazynujący deszczówkę, która po oczyszczeniu będzie używana do spłukiwania toalet i podlewania zieleni. Nawierzchnię wokół dworca wykonano z ażurowych płyt betonowych, co pozwala na odprowadzanie wód deszczowych bezpośrednio do gruntu. Użyto także materiałów o odpowiednich parametrach technicznych, co poprawia energooszczędność budynku. System inteligentnego zarządzania steruje urządzeniami i instalacjami na dworcu, optymalizując zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody oraz czuwając nad bezpieczeństwem obiektu dzięki integracji systemów monitoringu, kontroli dostępu oraz sygnalizacji włamania i napadu.

Przebudowa dworca objęła również jego najbliższe otoczenie. Poza nową nawierzchnią i podjazdem, wyznaczono miejsca parkingowe oraz uporządkowano tereny zielone. Zamontowano także dodatkowe stojaki rowerowe, a przy ścianie budynku od strony peronów ustawiono elementy małej architektury, takie jak murki gabionowe, ławki, kosze i oświetlenie. Przewidziano również miejsce na foodtrucka.

Łączny koszt przebudowy dworca w Jastarni wyniósł prawie 11 mln zł brutto. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., a wykonawcą robót firma MERX sp. z o.o. z Warszawy. Dokumentację projektową opracowała Paka Architekci sp. z o.o. ze Skierniewic. Dworzec w Jastarni zmodernizowano w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułTen serial wjechał mi na psychikę i zmusił do refleksji. Dosłownie
Następny artykułSANOK: Prace przy basenie zewnętrznym. Kiedy otwarcie?