A A+ A++

Koleje Dolnośląskie podpisały z bydgoską Pesą porozumienie, które pozwoli na całościowe zrealizowanie kontraktu na zakup nowoczesnych pociągów pasażerskich Elf 2. Oznacza to, że dolnośląski przewoźnik stanie się posiadaczem największej floty pojazdów tego typu w Polsce i będzie w sumie dysponował 25 sztukami o łącznej wartości 726 mln zł brutto.

– Systematycznie rozszerzamy sieć połączeń kolejowych na Dolnym Śląsku. Nasz samorządowy projekt przejmowania od państwa nieczynnych dotychczas linii i przywracania ich do ruchu pasażerskiego jest zaawansowany i wymaga stałego rozwijania taboru naszego przewoźnika – Kolei Dolnośląskich. Każdy nowoczesny pojazd Elf 2 będzie mógł zabrać na pokład nawet 540 pasażerów, dlatego idealnie odpowiadają one potrzebom mieszkańców Dolnego Śląska, którzy z każdym rokiem coraz chętniej korzystają z kolei regionalnej – mówi Cezary Przybylski, marszałek województwa dolnośląskiego.

Podstawowe zamówienie na pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych typu Elf 2, objęte dofinansowaniem z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zakładało opcję dokupienia kolejnych 20 sztuk. W marcu ubiegłego roku udało się sfinalizować umowę kredytową z PKO Bankiem Polskim, dzięki której możliwe było zamówienie na 8 kolejnych sztuk z opcji za kwotę 232,5 mln zł. Dziś Koleje Dolnośląskie dopełniły kontrakt, realizując prawo zamówienia z opcji kolejnych 12 pojazdów, za łączną kwotę 348,5 mln zł.


– Sukcesywnie realizujemy cele związane z naszym priorytetowym zadaniem, jakim jest rozwój transportu kolejowego na Dolnym Śląsku. Dzięki zawartemu porozumieniu Koleje Dolnośląskie będą dysponowały największą flotą nowoczesnych pociągów typu Elf 2 w naszym kraju. Nowy tabor daje nam możliwość zwiększenia liczby połączeń kolejowych na terenie Dolnego Śląska – zwraca uwagę wicemarszałek Marcin Krzyżanowski.

 Zakupy Kolei Dolnośląskich to jeden z największych projektów taborowych w historii spółki. Jednocześnie dolnośląski przewoźnik stanie się posiadaczem największej floty pojazdów typu Elf II, liczącej 25 sztuk – mówi Tymoteusz Myrda, Członek Zarządu Województwa Dolnośląskiego. – Rozbudowa floty KD ma zapewnić pasażerom wygodne podróże po całym województwie. Poprzez zakup nowoczesnych elektrycznych pociągów realizujemy także ideę zrównoważonego transportu – dodaje Tymoteusz Myrda.

Zabezpieczenie finansowe

Zakup kolejnych pociągów jest możliwy dzięki zawartej umowie z PKO Bank Polski. W ramach porozumienia bank udzielił spółce kredytu inwestycyjnego w kwocie 255 mln zł oraz kredytu obrotowego w wysokości 30,5 mln złotych. Udział własny Kolei Dolnośląskich wynosi min. 8 procent, a zabezpieczenie stanowią zakupione pojazdy oraz cesja z umowy przewozowej z UMWD.

– Wpisanie do założeń pierwotnego zamówienia prawa opcji rozszerzenia go aż na 20 kolejnych pojazdów było przemyślanym i – jak widać w obecnej rzeczywistości rynkowej – bardzo dobrym posunięciem. Dało ono możliwość złożenia dodatkowego zamówienia, które będzie realizowane od razu, a co najważniejsze, po bardzo korzystnych cenach – zauważa Damian Stawikowski, prezes Kolei Dolnośląskich.

Zrealizowanie tego kontraktu w całości to wynik skutecznej współpracy pomiędzy przewoźnikiem, a organizatorem transportu kolejowego w regionie. Uzyskanie kredytowania w PKO Banku Polskim pozwoli na znaczne zwiększenie floty Kolei Dolnośląskich, co w konsekwencji ma zapewnić pasażerom wygodne podróże po całym województwie. Poprzez zakup nowoczesnych elektrycznych pociągów realizujemy także ideę zrównoważonego transportu.

– Elastyczność w finansowaniu tego projektu jest bardzo istotna gdyż okres uruchomienia to dwa lata. Mogą pojawić się dodatkowe środki lub programy, które sprawia, ze nie będzie konieczności wykorzystania całości sumy zakontraktowanej w roku ubiegłym oraz bieżącym – dodaje Robert Ślawski, dyrektor makroregionu korporacyjnego PKO Bank Polski we Wrocławiu.

Wcześniej Koleje Dolnośląskie podpisały z bankiem umowę o konsolidację kredytów o łącznej wartości 442 mln zł, co pozwoliło na zrealizowanie pierwszego zamówienia. Obecnie całkowita wartość kontraktu z PESA Bydgoszcz sięgnie 726 mln zł brutto, z czego koszt jednego pociągu wynosi 29 mln zł brutto.



Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWrocław: przetarg na budowę szkoły unieważniony. Miasto nie chce tyle płacić
Następny artykułSpecjalistyczne wsparcie dla uchodźców z Ukrainy