Rynek public relations całkiem nieźle zareagował na ograniczenia społeczne i ekonomiczne spowodowane pandemią koronawirusa. Co prawda branża musiała dostosować się do nowej rzeczywistości i przeobraża się nadal, jednak z nowatorskim podejściem oraz wsparciem nowych technologii idzie w dobrym kierunku. Ponadto firmy przekonały się, jak ważne w czasie kryzysu i wzrostu cyfryzacji są PR i komunikacja. Na co powinniśmy zwrócić uwagę w nadchodzącym roku?
To, co jeszcze kilka miesięcy temu wydawało się niemożliwe, dziś stało się codziennością. Działające w branży PR firmy dostosowały się do nowych, technologicznych wymagań i oczekiwań. To przełożyło się na poprawę jakości świadczonych klientom usług oraz pokazało zupełnie nowe możliwości w budowaniu zaufania konsumentów. Przedsiębiorcy stoją przed sporym wyzwaniem – przy utrzymaniu obecnych klientów muszą pozyskiwać też nowych. Dlatego tak ważne jest połączenie trzech rzeczy: PR-u, budowania marki i obsługi klienta. Niezależnie od tego, czy firmy zdecydowały się na nową taktykę, czy wolą pozostać przy swoim wypracowanym i sprawdzonym w przedpandemicznej rzeczywistości podejściu, w 2021 roku pojawią się trendy, które mogą znacznie wpłynąć na działania public relations.
Pierwszym i najważniejszym jest autentyczność w dobie fake newsów. Nieprawdziwe informacje oraz nierzetelni influencerzy mogą bardziej zaszkodzić niż pomóc. Jeśli chodzi o dotarcie ze swoim przekazem do odbiorcy i, przede wszystkim, wpłynięcie na jego opinie, trzeba dostarczyć mu unikalną treść dobrej jakości. Nie można tu iść na skróty – bardzo ważne jest podanie źródła, na jakie się powołujemy oraz zweryfikowanie jego wiarygodności. Świetnym pomysłem jest też korzystanie z porad ekspertów.
Kolejnym, ważnym trendem będzie wewnętrzna komunikacja z pracownikami, która jest kluczowa w czasie kryzysu, jakim niewątpliwie jest pandemia COVID-19. Obecna sytuacja odcisnęła ogromne piętno na funkcjonowaniu przedsiębiorstw. Dzięki skutecznej komunikacji wewnętrznej mogły one nie tylko informować pracowników o zmianach, nowych procedurach czy kwestiach bezpieczeństwa w miejscu pracy, ale również utrzymać motywację i poczucie wspólnoty w zespole.
Na pewno istotna będzie także zmiana przeznaczenia treści, które muszą być dostosowane do publikacji na wielu różnych platformach jednocześnie. Treść zawsze była cenna, jednak teraz, gdy nie tylko budżety, ale i zespoły w firmach są mniejsze, takie dzielenie informacji na posty w mediach społecznościowych, e-maile czy infografiki może przynieść wymierne korzyści. Zaufanie, angażowanie odbiorców i promowanie produktów – to właśnie na tym powinno opierać się przecież budowanie marki.
Trend, który na pewno nie zniknie, a nawet rozwinie się jeszcze bardziej, to wszelkiej maści wirtualne wydarzenia. Branżowe spotkania, eventy i festiwale w pełni przeniosły się do sieci. Co ciekawe, dzięki temu w wielu przypadkach znacznie rozszerzyły swój zasięg i dotarły do większej niż zwykle liczby odbiorców. Nowością będzie coraz częstsze zwracanie się do mediów o lokalnie ważnych zasięgach – mowa tu o blogerach i youtuberach, do których już teraz płynie część budżetów korporacji.
Trendem w PR, który jest widoczny już od kilku lat i który wciąż się umacnia jest employer branding. Ma on jeden kluczowy cel, czyli stworzenie społeczności osób, dla których wartości marki pracodawcy są istotne i bliskie. W końcu to od zrozumienia oczekiwań i potrzeb pracowników i kandydatów zależy skuteczność działań firmy. Także w 2021 roku firmy będą wykorzystywać działania employer brandingowe po to, by zatrzymać w firmie obecnych pracowników. Employer branding przyda się też w komunikacji do kandydatów, którym przedsiębiorstwa w ciekawy i atrakcyjny sposób będą chciały zaprezentować swoją ofertę.
To, na co powinniśmy zwrócić uwagę w najbliższych miesiącach, to także umiejętność słuchania i przewidywania trendów społecznych. Media społecznościowe oraz platformy do organizowania webinarów i wideokonferencji, takie jak polski ClickMeeting, będą odgrywały w firmach coraz ważniejszą rolę – w ostatnim roku stały się przecież jednym z głównych kanałów komunikacji. Jeszcze większa zmiana w kierunku technologii cyfrowej jest nieunikniona. Dziś większość prac PR-owych odbywa się w ten sposób – za pomocą internetowych kanałów prowadzimy zarówno komunikację z mediami, jak i z liderami opinii. Rynek public relations w 2021 roku jeszcze bardziej musi więc sięgać po nowoczesne narzędzia oraz stawiać na ciekawe, alternatywne formy budowania i podtrzymywania relacji.
Na koniec warto podkreślić, jak ważne w nadchodzącym roku i w kolejnych latach będzie budowanie marki w dobie kryzysu. Obecna sytuacja paradoksalnie może stać się szansą na stworzenie pozytywnego wizerunku firmy zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz organizacji. Dobrze przygotowana i wykorzystana strategia, czyli trzon każdej firmy, pomoże lepiej funkcjonować w nowych, trudnych warunkach. Przetrwają i wygrają ci, którzy się przygotują i – przede wszystkim – wyciągną wnioski. Długoterminowa i efektywna komunikacja pomoże zbudować nie tylko świadomość, ale i lojalność i zdecydowanie będzie procentować na przyszłość.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS