A A+ A++

Nowe przystanki kolejowe i dodatkowe tory w Katowicach i na szlaku do Katowic to będzie kompletnie nowa jakość. Czekaliśmy na to kilkadziesiąt lat.

***

Być może wielu z was nie pamięta, że plany budowy kolei regionalnej sięgają lat siedemdziesiątych XX wieku. Wtedy Polski nie było stać na taką inwestycję.

Ale teraz jesteśmy w Unii Europejskiej. To właśnie dzięki unijnym pieniądzom wkrótce ruszy ta wielka i przełomowa inwestycja.

Bezpieczne podróże, nowe przystanki kolejowe, dodatkowa para torów – to zaledwie kilka z korzyści, jakie przyniesie modernizacja linii kolejowej na odcinku od Będzina do Katowic Piotrowic.

Prace są już prowadzone m.in. w Katowicach Morawie. Od września rozpocznie się przebudowa wiaduktów w Katowicach.

Inwestycję wykonują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Wykracza ona również poza Katowice.

Zaawansowane prace prowadzone są już na linii kolejowej Będzin – Katowice Szopienice Południowe, które są częścią dużej inwestycji na linii Będzin – Zebrzydowice. Na katowickim odcinku tego zadania wykonano demontaż konstrukcji wiaduktu kolejowego przebiegającego nad modernizowaną linią.

Obecnie budowane są nasypy przy obiekcie. Powstały też już fundamenty pod przyczółki i podpory nowego wiaduktu kolejowego.

Wykonawca pracuje przy budowie mostu nad rzeką Rawą. W sąsiedztwie planowanego przystanku Katowice Morawa wybudowano mur oporowy, który docelowo podtrzyma nasyp i nowy peron.

W Sosnowcu postępują prace przy nowym przystanku Sosnowiec Środula. Jest już widoczny jeden z dwóch nowych peronów.

Budowane jest bezpieczne przejście podziemne pieszo-rowerowe, które zastąpi przejazd w poziomie szyn. Przejście będzie połączone z peronami za pomocą schodów i wind.

Modernizowana jest też stacja kolejową Sosnowiec Główny, aktualnie przebudowywane jest przejście podziemne, z którego będzie zapewniony dostęp windą i schodami m.in. do nowego peronu nr 3.

Na terenie stacji powstaje nowa nastawnia, z której dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie ruchu kolejowego.

Wracamy do Katowic

We wrześniu rozpocznie się przebudowa linii kolejowej na szlaku Katowice Szopienice Południowe – Katowice Piotrowice. Pierwsze prace prowadzone będą na sześciu obiektach.

Od początku września budowa obejmie wiadukty kolejowe nad ul. Mikołowską, Graniczną, Załęską, Przodowników, Kłodnicką oraz wiadukt drogowy na ul. Bagiennej, gdzie dodatkowo obok wybudowany zostanie drugi wiadukt drogowy.

Inwestycja realizowana jest na szlaku od Będzina do Zebrzydowic i granicy z Czechami.

– Inwestycja realizowana od Będzina do Zebrzydowic i granicy z Czechami przyniesie wymierne efekty dla zwiększenia dostępności i sprawności kolei na linii ważnej w aglomeracji śląskiej oraz o znaczeniu krajowym i międzynarodowym. Chcemy stworzyć atrakcyjną ofertę połączeń kolejowych, które będą częstsze i dopasowane do potrzeb podróżnych, mieszkańców, uczniów czy przedsiębiorców – mówi wiceminister Piotr Malepszak z Ministerstwa Infrastruktury.

– Nowy przystanek kolejowy Katowice Morawa to tylko jeden z wielu elementów unijnego projektu CEF modernizującego linię kolejową w konurbacji górnośląskiej. Odcinek Będzin -Katowice Piotrowice zostanie całkowicie zmodernizowany – mówi Morten Jensen, kierownik działu w Agencji CINEA.

– Realizujemy jedną z największych inwestycji kolejowych w historii woj. śląskiego, która odmieni i usprawni transport kolejowy w regionie. Zaawansowane prace prowadzone są na linii od Będzina przez Sosnowiec do Katowic Szopienic. Na początku września rozpoczniemy przebudowę węzła katowickiego z sześcioma ważnymi wiaduktami, co zwiększy poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym – mówi Piotr Wyborski, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Będą utrudnienia

Powołano grupy robocze do przygotowania inwestycji i zaproponowania planu transportowego na czas prac. Niebawem zostaną podane precyzycjne informacje po to, by podróżni, mieszkańcy, uczniowie, studenci, przedsiębiorcy mogli się przygotować do prowadzonych przez nas prac.

Szczegóły dotyczące zmian w komunikacji zostaną podane w pierwszej połowie sierpnia.

Ma być o wiele lepiej

Inwestycja na odcinku Będzin – Katowice Szopienice – Katowice Piotrowice całkowicie odmieni transport kolejowy w regionie. Kluczowym jej założeniem jest rozdzielenie ruchu regionalnego od dalekobieżnego.

W tym celu na odcinku linii kolejowej powstaną dwa nowe tory. W efekcie wzrośnie przepustowość ruchu kolejowego w województwie śląskim – zarówno pasażerskiego, jak i towarowego.

Oznacza to, że na trasę wyjedzie więcej pociągów.

Podróżni zyskają lepszy dostęp do ekologicznego środka transportu jakim jest kolej. Pojawi się pięć nowych przystanków kolejowych: Sosnowiec Środula, Katowice Morawa, Katowice Uniwersytet, Katowice Akademia oraz Katowice Kokociniec.

Komfort podróżowania koleją w regionie poprawi modernizacja 4 stacji (Sosnowiec, Katowice Zawodzie, Katowice, Katowice Ligota,) oraz 2 przystanków (Katowice Szopienice Południowe, Katowice Brynów).

Na wszystkich przebudowana zostanie infrastruktura, a na stacjach Sosnowiec, Katowice Ligota oraz przystanku Katowice Szopienice Południowe dobuduje się po jednym dodatkowym peronie.

Łącznie wybudowanych zostanie 13 nowych peronów, a 15 przebudowanych. Wszystkie będą przystosowane do obsługi podróżnych o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Wygodny i bezpieczny dostęp do nich zapewnią pochylnie lub windy. Na antypoślizgowych nawierzchniach pojawią się ścieżki naprowadzające dla osób niewidomych oraz niedowidzących.

Perony wyposażone zostaną w nowe wiaty, ławki, oświetlenie. Codzienne podróże ułatwi czytelna informacja pasażerska.

Po zakończeniu inwestycji pociągi pasażerskie przyspieszą nawet do 160 km/h. Będzie to możliwe m.in. dzięki wymianie na tym odcinku ok. 130 km torów oraz 175 km sieci trakcyjnej.

Bezpieczne i sprawne podróże koleją w regionie zapewnić ma budowa nowoczesnego Regionalnego Centrum Sterowania w Katowicach oraz przebudowa ponad 150 obiektów inżynieryjnych, w tym wiaduktów kolejowych i drogowych oraz mostów.

Modernizacja linii kolejowej E 65 na odcinkach Będzin – Katowice Piotrowice, Tychy – most Wisła (Goczałkowice) oraz Zabrzeg – Zebrzydowice ma wartość ok. 7 mld zł i jest dofinansowana przez Unię Europejską w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Postęp prac można śledzić na stronie internetowej dedykowanej inwestycji – www.slaskienatorach.pl.

***

Zapraszamy was na stronę iboma.media. Znajdziecie tam bardzo ciekawe treści.

***

Chodziło o nasze zdrowie i życie: „Czas próby. Część trzecia”.

Po kliknięciu otworzy się strona z filmem. Tam wystarczy kliknąć „odtwórz film”.

***
KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.

Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:

[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.

***

Poszukujemy współpracowników. Skontaktuj się mailowo lub przez Fb.

***

Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.

***

Za PKP PLK SA. Fot. również

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKoszmar pasażerów w Warszawie. Spali na podłodze i czekali godzinami. “Ciężko było na to patrzeć”
Następny artykułКалендарь государственных и церковных праздников в августе 2024 года