22 maja weszły w życie nowe przepisy regulujące pracę kierowców. Co się zmieniło i kogo te zmiany dotyczącą? Wyjaśniamy.
Chodzi zmianę rozporządzenia Parlamentu Europejskiego o numerze WE 561/2006, które w obecnej postaci obowiązuje od 2020 roku. Reguluje ono zasady odpoczynku kierowców wykonujących okazjonalne przewozy autokarami. Co dokładnie się zmienia?
Wbrew temu, czego można by się spodziewać nowe przepisy są bardziej liberalne niż obowiązujące obecnie. Europosłowie uznali bowiem, że ścisłe regulowanie czasu przerw kierowców autobusów, w przypadku wykonywania przewozów okazjonalnych jest niepraktyczne. Dlatego postanowiono je poluzować. Zmiany zapisano w rozporządzeniu 2024/1258.
Do tej pory przepisy stanowiły, że kierowca na 9 godzin jazdy musi mieć jedną 45-minutową przerwą. Nowe regulacje nadal wymuszają taki odpoczynek, ale można go podzielić na dwie osobne “pauzy”, przy czym każda z nich powinna trwać przynajmniej 15 minut, a obie sumarycznie – 45 minut.
Ponadto wprowadzono możliwość, jak dziwnie by to nie zabrzmiało, “wydłużenia doby” z 24 do 25 godzin. Przepis dokładnie mówi tak:
Chodzi o to, że w szczególnych przypadkach kierowca wykonujący okazjonalny przewóz osób, wyliczając konieczne przerwy na odpoczynek może wziąć pod uwagę liczone ciągle nie 24 a 25 godzin.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS