A A+ A++

Sejm poparł nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym, która reguluje m.in. status prawny Urządzeń Transportu Osobistego. Dzięki temu najmłodsi użytkownicy będą mogli użytkować np. hulajnogi elektryczne tylko w wyznaczonym obszarze i pod nadzorem dorosłych.

Urządzenia Transportu Osobistego (UTO) do tej pory nie były sklasyfikowane. Przez to ich użytkownicy, w razie kolizji, byli traktowani jak piesi. To się zmieni. Wszystko dzięki noweli ustawy Prawo o ruchu drogowym, za której przyjęciem głosowało 414 posłów, przeciw było 15, a 25 wstrzymało się od głosu. Teraz ustawa trafi do Senatu.

CZYTAJ TAKŻE: Polskie rowery podbijają Europę

Nowe przepisy jasno określają, jak można korzystać m.in. z hulajnóg elektrycznych. Jeżeli ustawa zostanie przyjęta, użytkownicy tego typu sprzętu będą zobowiązani do korzystania z dróg dla rowerów lub pasa ruchu dla rowerów z maksymalną dopuszczalną prędkością do 20 km/h. W sytuacji, kiedy nie będzie dostępnej drogi rowerowej oraz pasa dla rowerów, kierujący hulajnogą elektryczną będzie zobowiązany do korzystania z jezdni, po której nie wolno się pojazdom poruszać z prędkością większą niż 30 km/h. Trzeba jednak jasno zaznaczyć, że limit dla pojazdów nie jest taki sam jak dla hulajnóg (maksymalnie 20 km/h). Użytkownicy hulajnóg elektrycznych będą mogli skorzystać z chodnika, tylko wtedy, gdy nie ma drogi dla rowerów, a na drodze publicznej limit prędkości jest większy niż 30 km/h. W takiej sytuacji kierujący hulajnogą będzie musiał poruszać się z prędkością zbliżoną do prędkości pieszego, do tego zachować szczególną ostrożność i nie utrudniać mu przemieszczania się.

Wraz z nowymi przepisami zaczną obowiązywać również jasne wytyczne kto i na jakich zasadach może korzystać z hulajnóg elektrycznych. Osoby w wielu do 10 lat będą mogły korzystać z hulajnóg elektrycznych jedynie w strefach zamieszkania i pod opieką dorosłych. W przedziale 10-18 lat będą zobowiązane do posiadania karty rowerowej lub prawa jazdy kategorii AM, A1, B1 lub T, a po ukończeniu 18 lat nie będą one wymagane. Podobne przepisy przewidziano dla kierujących UTO. Będą oni mogli poruszać się wyłącznie po drogach dla rowerów i chodnikach. W odniesieniu do urządzeń wspomagających ruch (np. rolki, wrotki czy deskorolka) nie będą wymagane żadne uprawnienia oraz nie będzie ograniczeń wiekowych.

CZYTAJ TAKŻE: Nowy trend: e-hulajnoga od Fiata, Seata czy Audi

Nowelizacja przyjęta przez Sejm zakłada również kary i mandaty za poruszanie się hulajnogą elektryczną, UTO czy urząd … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułHideo Kojima, twórca Death Stranding, opracowywał horror dla STADII? To był “duży projekt”
Następny artykułRząd przedłużył pomoc z tarczy branżowej. Są turystyczne kody PKD