A A+ A++

Linia graveli Cannondale Topstone jest stosunkowo młoda. W 2018 roku amerykańska marka zaprezentowała najpierw aluminiową wersję tej szutrówki, jednocześnie wycofując z rynku swojego pięknego, ale kontrowersyjnego gravela – model Slate z amortyzatorem Lefty i kołami 650B. Najwidoczniej wtedy rynek nie był jeszcze gotowy na taką ,,egzotykę”… Następnie w 2019 roku pokazano wersję Topstone Carbon, o której mogliście przeczytać w artykule: CANNONDALE 2020: TOPSTONE I SUPERSIX. O ile aluminiowy Topstone był dość podręcznikowym gravelem bez dodatkowej dawki ekstrawagancji, z której przecież Cannondale jest znany, o tyle w wersji karbonowej można już dostrzec cechy kojarzone tylko z cannondale’owskim podejściem do budowy rowerów.

 

Pisząc powyższe, mamy na myśl sprzęt z autorskimi patentami, których nie spotkacie nigdzie indziej. Topstone Carbon (o czym więcej przeczytacie w artykule, do którego link znajdziecie powyżej) ma bowiem zawieszenie tylnego koła KingPin, które daje 30 mm realnego ugięcia. Obecnie do linii dochodzą 3 nowe Topstone’y. Model Topstone Carbon Lefty, który do ramy z KingPinem dokłada amortyzator z przodu i mamy już gravelowego fulla. Pozostałe dwa to elektryczne szutrówki, będące odpowiednikami wersji analogowych – Topstone Neo Carbon i Topstone Neo Carbon Lefty.

 

Cannondale Topstone Carbon Lefty

Nowy model z amortyzatorem Lefty to bardziej terenowa wersja zaprezentowanego przed niecałym rokiem Topstone’a Carbon’a. Służy do wyciągnięcia maksimum terenowego potencjału z roweru szutrowego, a offroad’ową dzielność i zabawę ma w nim zapewniać zupełnie nowy amortyzator Lefty Oliver oraz koła 650B z oponami o sporej szerokości – 47 mm. 

 
 

Duży nacisk położono na sam widelec. Lefty Oliver jest technologiczną kopią Ocho (Lefty do MTB), oczywiście stuningowaną pod kątem jazdy na rowerze z barankiem i zupełnie innych wymagań dla tego typu kolarstwa. Przede wszystkim jest wyraźnie niższy i ma 30 mm skoku. Jest też – typowo dla Lefty’ego – bardzo sztywny bocznie, a także nie podlega zapadaniu podczas hamowania oraz zjeżdżania na stojąco. Te cechy dodatnio wpływają na jakość prowadzenia roweru. Charakterystyka pracy jest mocno progresywna, a samo ugięcie powinno być bardzo płynne za sprawą niewielkiego tarcia, które powstaje we wnętrzu Lefty’ego. Blokadę skoku obsługuje się z poziomu blokady na ,,koronie”, a dodatkowo zaaplikowano w niej zawór blowoff, który odblokuje widelec, gdy najedziemy nim na dużą przeszkodę zapomniawszy go uprzednio odblokować. 

Rama Topstone Carbon z KingPinem oraz Lefty’m Oliver’em będzie mieć zatem po 30 mm skoku obu osi, co czyni ją konstrukcją, którą śmiało można nazywać gravel full suspension. Ciekawe, jak jeździ w terenie oraz na ile jest bliska szosy, a na ile zmierza w kierunku MTB?

 
 

Topstone Carbon Lefty będzie występował w dwóch wersjach wyposażenia, ale po ich numeracji można spodziewać się, że wraz z upływem embargo – zapewne na jakiś nowy napęd – pojawią się kolejne modele. Topowy Topstone Carbon Lefty 1 został wyposażony w elektroniczny napęd Sram AXS, który jest kombinacją grup Force i X01 Eagle. Ma zintegrowany kokpit oraz sztycę Cannondale SAVE. Topstone Carbon Lefty 3 to drugi obecnie zaprezentowany model, który ubrany został w napęd Shimano GRX w systemie 1×11. 

 

Cannondale Topstone Neo Carbon

Wersja Neo Carbon to elektryczny gravel będący odpowiednikiem modelu Topstone Carbon napędzanego siłą ludzkich mięśni. Podobnie jak wersja bez silnika, Neo ma tylne zawieszenie KingPin o skoku 30 mm i sztywny widelec z przodu. Toczy się też na kołach 28 cali i jest maszyną z pogranicza allroad’u oraz lekkiego gravelu. Ma szybkie usposobienie i jest odpowiedni dla użytkowników, którzy szukają roweru elektrycznego o uniwersalnym (szosowym i lekko terenowym) zastosowaniu. Bateria oraz silnik elektryczny są oczywiście zgrabnie ukryte w karbonowej ramie. Jednostką wspomagającą jest tutaj Bosch Performance CX o mocy 250W z baterią o pojemności 500 Wh, który sterowany jest za pomocą wyświetlacza Kiox. Obecnie zaprezentowano jeden model – Topstone Neo Carbon 2 wyposażony w napęd Shimano GRX 2×11.

 
 

Cannondale Topstone Neo Carbon Lefty

Wersja z Leftym wyposażona jest w identyczną ramę oraz silnik, baterię i sterownik, co model bez amortyzatora. Wzorem ,,analogowego” Topstone’a Lefty ma po 30 mm skoku z tyłu i z przodu, co czyni go gotowym na najcięższy gravelowy teren. Toczy się na kołach w rozmiarze 650B, na które ubrano mocno terenowe gumy WTB Resolute. Występuje obecnie w dwóch opcjach. Topstone Neo Carbon Lefty 1 wyposażony w elektroniczną kombinację grup Sram Force eTap AXS i X01 Eagle AXS jest modelem najwyższym. Druga, tańsza wersja to Topstone Neo Carbon Lefty 3 na grupie Shimano GRX 2×11 z szerokim zakresem przełożeń.

 
 

Lefty Oliver będzie też dostępny osobno 

Dla chętnych zamontować do innego gravela sam widelec Oliver dobrą informacją jest fakt jego aftermarketowej dostępności. Będzie do kupienia w wersji karbonowej (1340 g) oraz aluminiowej (1610 g). Lefty Oliver ma taperowaną rurę sterową o średnicy 1 i ⅛ cala na górze oraz 1,5 cala na dole. Mocowanie hamulca to flat mount, a maksymalna szerokość opon, które zmieści mały Lefty wynosi 47 mm dla 650B oraz 45 mm dla 28”. 

Strona dystrybutora: www.cannondalebikes.pl

Zobacz też:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOstrzeżenie IMiGW: intensywne opady deszczu, miejscami spadnie nawet 70l na m2
Następny artykułTest słuchawek Oppo Enco Free i Realme Buds Air: Cena czyni cuda