Polska kontynuuje modernizację swojego systemu nadzoru ruchu drogowego. W 2024 roku Główny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD) wprowadza 128 nowych urządzeń do rejestracji wykroczeń. W skład tych urządzeń wchodzą m.in. 43 urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości, 70 punktowych fotoradarów oraz 15 rejestratorów przejazdu na czerwonym świetle, z czego 10 znajdzie się na skrzyżowaniach, a 5 na przejazdach kolejowych.
Gdzie można je znaleźć?
Nowoczesne fotoradary, takie jak TraffiStar SR390 z Niemiec oraz Mesta Fusion RN z Francji, są już instalowane w wielu miejscach w Polsce, w tym w Warszawie, na Śląsku, Kaszubach i koło Grudziądza. Pełną listę urządzeń można znaleźć na stronie canard.gitd.gov.pl.
Nowe możliwości technologiczne
Nowe fotoradary oferują zaawansowane technologie monitorowania ruchu. Mogą one śledzić prędkość pojazdów na kilku pasach jednocześnie, identyfikować różne typy pojazdów oraz dostosowywać ograniczenia prędkości do klas pojazdów. Ponadto urządzenia te są w stanie rejestrować przejazdy na czerwonym świetle oraz automatycznie odczytywać tablice rejestracyjne.
Fotoradary wspomagane AI
Co potrafią fotoradary AI?
Fotoradary wspomagane sztuczną inteligencją (AI) wchodzą na rynek międzynarodowy, oferując jeszcze bardziej zaawansowane możliwości. Kamery te mogą wykrywać nie tylko przekroczenia prędkości, ale także używanie telefonu komórkowego podczas jazdy, brak zapiętych pasów, a nawet prowadzenie pojazdu bez ważnego ubezpieczenia czy przeglądu technicznego.
Gdzie już działają?
W Wielkiej Brytanii wprowadzono AI-fotoradary na drodze A23 w Lambeth, Londyn, oraz na drodze A30 w pobliżu Launceston w Kornwalii. Te urządzenia w ciągu kilku dni zarejestrowały setki wykroczeń. Technologia ta łączy wysokiej rozdzielczości obrazowanie z radarem 4D, co pozwala na monitorowanie wielu pasów ruchu jednocześnie i identyfikację różnych naruszeń.
Kontrowersje i obawy
Choć fotoradary AI oferują wiele korzyści, istnieją również obawy dotyczące prywatności i potencjalnych błędów. Technologia ta może być postrzegana jako inwazyjna, ponieważ jest w stanie analizować zachowanie kierowców w czasie rzeczywistym i natychmiastowo weryfikować ich dane w bazach policyjnych i ubezpieczeniowych.
Wprowadzenie urządzeń wspomaganych przez AI, takich jak te testowane w Wielkiej Brytanii, może jeszcze bardziej zwiększyć skuteczność nadzoru nad ruchem drogowym, choć nie brakuje również obaw dotyczących prywatności i etyki. Czy za rok, czy za pięć, technologia ta na pewno w końcu trafi do Polski.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS