A A+ A++

18 spośród 50 zamówionych elektrycznych Solarisów jest już w Krakowie. W czwartek zostały oficjalnie zaprezentowane na terenie zajezdni i część z nich już dziś zaczęła wozić pasażerów. Będzie je można spotkać na liniach kursujących przez Aleje Trzech Wieszczów.

Jak poinformował obecny na prezentacji prezydent Jacek Majchrowski, 18 takich autobusów jest już na miejscu, dwa są w drodze, a pozostałe dotrą w ciągu najbliższych tygodni.

– Dziesięć już dziś wyjeżdża na linie. Będą jeździć tam, gdzie jest największe zanieczyszczenie, a więc m.in. przez Aleje Trzech Wieszczów – tłumaczył prezydent.

Które linie?

Rzecznik prasowy MPK Marek Gancarczyk precyzuje, że lista linii, na których mają się pojawić autobusy z tego zamówienia, została określona jeszcze we wniosku o unijne dofinansowanie. Dziesięć pierwszych pojazdów będzie można zobaczyć na linii 179, między Kurdwanowem a Dworcem Głównym Zachód. Kolejne zostaną wysłane również na linie 144, 173 i częściowo 503.

Dołączają do starszych

Nowe przegubowe autobusy dołączyły do 394 Solarisów, które już do tej pory należały do taboru MPK, w tym 28 elektrycznych. Część z nich zadebiutowała już w 2016 roku, większą dostawę oddano też do użytku w sierpniu 2017 roku.

Pod względem technicznym różnic pomiędzy nimi a najnowszą dostawą jest już sporo, ale wprawne oko wypatrzy też różnice w wyglądzie. – Taką najbardziej wyróżniającą zewnętrzną różnicą jest położenie pantografu. W nowych pojazdach jest on umiejscowiony z przodu, a nie w środku pojazdu – mówi Gancarczyk.

Nowe autobusy mają też nieco odświeżony design, co widać m.in. w wyglądzie przednich lamp. Nieco oszczędniej MPK okleiło je też informacjami o tym, że są elektryczne.

Pieniądze z Unii

– Cały projekt 50 autobusów kosztuje przedsiębiorstwo 135 milionów złotych netto, uzyskaliśmy jednak dofinansowanie w wysokości 110 milionów złotych – mówił podczas prezentacji prezes MPK Rafał Świerszczyński.

– To nie są nasze ostatnie zakupy. Planujemy pozyskanie 40 autobusów elektrycznych, sfinansowanych z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska. Złożyliśmy tam wniosek i jeżeli zostanie zaakceptowany to łączne nakłady na infrastrukturę komunikacyjną w Krakowie wyniosą ponad 2,6 miliarda złotych, z tego blisko 1,1 miliarda złotych dofinansowania – podkreślał.

Nowe ładowarki

Kolejne dostawy będą się wiązały ze stopniowym wycofywaniem autobusów spełniających normę Euro5, a więc starszych Mercedesów Citaro.

Zwiększenie liczby autobusów elektrycznych wiąże się również z inwestycjami w infrastrukturę. MPK pokazało dwie ramy z urządzeniami do ładowania za pomocą pantografów. Jutro na LoveKraków.pl rozmowa na ten temat z prezesem MPK Rafałem Świerczyńskim.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułKonkurent CPK się wzmocni. Zgoda KE na pomoc Finavii
Następny artykułUdało się! Oddział dziecięcy w Międzyrzeczu będzie jednak nadal działał