A A+ A++

Szykują się zmiany w dowodach osobistych. W listopadzie pojawią się nowe wzory dokumentów tożsamości. Będą one zawierały odciski palców i podpis posiadacza. Odmienne będą też zasady ich wydawania.

7 listopada 2021 r. zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące wydawania dowodów osobistych. Wprowadzone zmiany wiążą się z koniecznością dostosowania polskich przepisów do unijnych rozporządzeń.

Odciski palców, pobierane podczas składania wniosku o dowód osobisty, nie będą widoczne na dokumencie – zostaną zapisane w jego warstwie elektronicznej. Natomiast w warstwie graficznej, czyli na samym dowodzie, pojawi się odwzorowanie własnoręcznego podpisu jego posiadacza.

Takie dokumenty będą otrzymywały osoby powyżej 12. roku życia i będą one ważne przez 10 lat od ich wydania.

Nowością będzie także tzw. mobilna stacja urzędnika. To rozwiązanie dla osób starszych, obłożnie chorych czy z niepełnosprawnością, które nie mogą osobiście stawić się w urzędzie. Już od lat urzędnicy odwiedzają takich mieszkańców w miejscach ich pobytu – w domach, szpitalach czy ośrodkach opieki – gdzie przyjmują wnioski, a później przywożą gotowe dowody osobiste. Teraz otrzymają dodatkowe narzędzie, z pomocą którego będą mogli pobrać od tych osób odciski palców, a podczas wydania dowodu je zweryfikować. Przenośna stacja pozwoli także aktywować warstwę elektroniczną dokumentu, co obecnie jest możliwe tylko w urzędzie. Gliwice jako miasto na prawach powiatu będzie obsługiwało w tym zakresie cały powiat gliwicki, czyli gminy: Knurów, Pyskowice, Toszek, Sośnicowice, Gierałtowice, Pilchowice, Rudziniec i Wielowieś. Osoby, które chciałyby skorzystać z takiej usługi powinny skontaktować się telefonicznie z Referatem Dowodów Osobistych Urzędu Miejskiego w Gliwicach (32/239-11-28 lub 32/238-54-36) i umówić się na wizytę urzędnika.

Wejście w życie nowych przepisów oznacza również zmiany w sposobie wnioskowania o dokument tożsamości przez internet. Obecnie ta usługa jest niedostępna, ale po zmianach powróci, jednak w ograniczonym zakresie. On-line będzie można wystąpić jedynie o dokumenty dla dzieci poniżej 12. roku życia. Dowody osobiste dla małoletnich do 12. roku życia będą wydawane na 5 lat. Pozostali – w związku z pojawieniem się odcisków palców i podpisów w dowodach – będą musieli osobiście złożyć wniosek w urzędzie.

Czy w związku ze zmianami wszyscy będziemy musieli wymienić swoje dowody osobiste? Na szczęście nie będzie takiej konieczności. Dotychczasowe dokumenty zachowują ważność do określonej w nich daty.
UM Gliwice

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułEuropejskie punkty mobilnej informacji znów działają na Opolszczyźnie
Następny artykuł“Furioza”, czyli film o polskich kibicach i historii Lecha Poznań