A A+ A++

Od 1 listopada zaczęły obowiązywać nowe przepisy dotyczące przeprowadzania okresowych badań technicznych pojazdów. Nie jest to jednak od dawna zapowiadana rewolucja, ale pojawiła się nowa klasyfikacja usterek, a także obowiązek kontroli nowego elementu wyposażenia.

Nowe rozporządzenie w sprawie Stacji Kontroli Pojazdów

Zgodnie z nowym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury, 1 listopada 2022 roku wdrożona została:

  • dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylająca dyrektywę 2009/40/WE,
  • dyrektywa delegowana Komisji (UE) 2021/1717 z dnia 9 lipca 2021 r. zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE w odniesieniu do aktualizacji niektórych oznaczeń kategorii pojazdów i dodania systemu eCall do wykazu bada tych elementów, metod, kryteriów uznania stanu technicznego za niezadowalający i oceny usterek w załącznikach I i III do tej dyrektywy.

Obowiązkowa kontrola systemu eCall to fikcja

Zacznijmy od omówienia drugiego z tych punktów, czyli kontroli systemu eCall (obowiązkowo montowany od 31 marca 2018 roku). Jest to rozwiązanie, które automatycznie łączy nas z centrum ratunkowym, kiedy pojazdy wykryje, że mieliśmy kolizję lub wypadek. Jeśli będziemy nieprzytomni i operator nie będzie mógł nawiązać z nami rozmowy, system przekaże ratownikom informacje między innymi na temat naszej lokalizacji oraz liczby osób w samochodzie. Takie połączenie można aktywować także ręcznie, gdybyśmy my lub inny uczestnik ruchu potrzebowali pomocy.

Jak ma wyglądać obowiązkowa kontrola działania systemu eCall? Zgodnie z treścią rozporządzenia wymagana jest “kontrola organoleptyczna” oraz “kontrola uzupełniona przy użyciu elektronicznego interfejsu pojazdu – o ile jest to możliwe”. Unijne wytyczne wymagają także kontroli dziesięciu źródeł potencjalnych usterek – między innymi awarii elektronicznego modułu sterującego, awarii sygnału GPS czy niepodłączonych elementów audio.

Niestety powoduje to spore problemy techniczne, o czym ministerstwo było już wcześniej informowane przez przedstawicieli Polskiej Izby Stacji Kontroli Pojazdów. Wskazywali oni między innymi:

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułNiemcom znowu nie podoba się polska inwestycja. Złożą pozew do sądu
Następny artykuł“NYT”: Rosyjscy wojskowi rozmawiali o użyciu broni jądrowej na Ukrainie