rozwiń ›
Toyota Prius nowej 5. generacji w Polsce. Skąd wziął się ten samochód?
Toyota Prius jako pierwsza w historii masowo produkowana hybryda zmieniła oblicze motoryzacji, zyskała status legendy oraz olbrzymią popularność. O swoją pozycję musiała jednak walczyć łokciami. Na świecie jako prototyp pojawiła się w 1996 roku, a na rynek wjechała 10 grudnia 1997 roku w czasie podpisywania protokołu z Kioto, w którym państwa z całego świata zobowiązały się do przeciwdziałania globalnemu ociepleniu.
Pierwsze wcielenie Priusa było sedanem. Inżynierowie Toyoty wytłumaczyli wówczas, że jeśli komponenty hybrydy mieszczą się w takim nadwoziu, to i każde inne swobodnie będzie mogło przyjąć nowatorski układ napędowy. Ale nawet wtedy mało kto wierzył w połączenie silnika spalinowego i elektrycznego. Japończycy mimo wszystko uporczywie trwali przy swoim. Konsekwencja i pracowitość przyniosły owoce. Prius z generacji na generację zyskiwał zwolenników. Trzecia odsłona z lat 2009-2016 była nie tylko najbardziej opływowym samochodem na świecie (współczynnik Cx wynosił 0,25; dzieliła podium z Mercedesem klasy E W212) – wtedy też Prius stał się hitem w Europie.
Nowy Prius teraz jako 5-drzwiowe coupe, to najładniejsze wcielenie od 26 lat
Dziś hybrydy to najważniejszy napęd Toyoty. Przez 26 lat na całym świecie sprzedano przeszło 20 mln aut z hybrydą, z czego w Polsce 250 tys. z górką. Nad Wisłą przez blisko dwie dekady japońska firma rozwinęła gamę aut z tym rodzajem napędu do aż dziewięciu modeli – od miejskich samochodów, przez limuzyny, crossovery po duże, siedmioosobowe SUV-y. Pojazdy te zdobyły uznanie nie tylko ze względu na niskoemisyjność, lecz także dzięki trwałości i niezawodności. Teraz przyszła pora, by do tych cnót dopisać urodę. Prius 5. generacji jest najładniejszym oraz najbardziej zaawansowanym technicznie wcieleniem w 26-letniej historii tego modelu i obecności hybryd. Żarty się skończyły. Oto szczegóły…
Toyota Prius nowej generacji
/
Toyota
/
Jeroen Peeters
Pięć generacji Toyoty Prius
/
Toyota
/
Jeroen Peeters
Nowy Prius to rewolucja stylistyczna. Jakie wymiary i wnętrze?
Nowa Toyota Prius zrywa z ekscentrycznymi kształtami czterech poprzedników. Nie jest już klinem, a opływowym pięciodrzwiowym coupe na 19-calowych szlifowanych alufelgach z plasterkiem opony 195/50 i pasem świetlnym z tyłu. Przy czym forma nie jest jedynie na pokaz – aby zminimalizować zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla, bryłę auta totalnie podporządkowano aerodynamice.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS