Od 17 listopada 2023 roku można zastrzegać numery PESEL, co ma na celu zabezpieczenie przed nadużyciami wynikającymi z kradzieży danych osobowych. Jednak do tej pory banki i inne podmioty nie miały obowiązku sprawdzania, czy numer PESEL został zastrzeżony. Od 1 czerwca 2024 roku to ulegnie zmianie.
Dalsza część artykułu znajduje się poniżej materiału wideo
Ministerstwo Cyfryzacji informuje, że od początku czerwca instytucje finansowe, takie jak banki, będą miały obowiązek weryfikować, czy numer PESEL jest zastrzeżony przy zawieraniu różnego rodzaju umów, takich jak kredyty czy pożyczki. Jeżeli dojdzie do zawarcia umowy mimo zastrzeżenia numeru PESEL, instytucje te nie będą mogły dochodzić roszczeń wynikających z tych umów wobec posiadacza numeru PESEL.
“Do tego czasu możesz zastrzegać albo cofać zastrzeżenie numeru PESEL, ale konsekwencje prawne będą wyciągane dopiero wobec zdarzeń, które nastąpią od 1 czerwca 2024 r.” – czytamy w komunikacie.
Ministerstwo podkreśliło również, że zastrzeżenie numeru PESEL nie ograniczy możliwości rejestracji do lekarza, realizacji recept czy załatwiania spraw urzędowych.
Jak zastrzec numer PESEL?
Każdy pełnoletni posiadacz numeru PESEL może zastrzec lub cofnąć zastrzeżenie za pomocą e-usługi, aplikacji mObywatel lub osobiście w urzędzie gminy.
Usługa jest bezpłatna i działa natychmiastowo. Zastrzeżenie można cofnąć w każdym momencie bezterminowo, bądź ustalić datę i godzinę, kiedy system automatycznie ponownie zastrzeże numer PESEL.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS