Novatek zaplanował w okresie zimowym rejsy przez Północną Drogę Morską bez asysty lodołamaczy
13.01.2021r. 11:35
Rosatom i Novatek porozumieli się w sprawie rozpoczęcia rejsów z asystą lodołamaczy już od początku lutego, kiedy sytuacja lodowa uniemożliwia rejsy bez statków Rosatomfłotu. Na początku stycznia z terminala LNG Novateku w Sabbecie na półwyspie Jamalskim wyruszyły dwa metanowce klasy lodowej Arc7 Christophere de Margerie oraz Nikołaj Jewgenow. Obie jednostki mają pokonać PDM w ciągu 21 dni, tak aby 26 stycznia dotrzeć do chińskiego portu w Dalian. Alternatywna trasa, okrążająca Eurazję i przechodząca przez Kanał Sueski, zajęłaby 36 dni.
Jest to pierwszy przypadek w historii, w którym statki Novateku żeglują przez Północną Drogę Morską bez asysty lodołamaczy w okresie zimowym.
Novatek musi się śpieszyć z decyzjami. Netback w terminalu Sabetta (koszt surowca minus transport oraz cła i podatki) wynosi 11 dolarów na dostawach spot za styczeń 2021 roku wobec trzech dolarów w styczniu 2021 roku. Jednak obecnie problemem Novateku są umowy długoterminowe, które są w większości powiązane z cenami ropy, które były rekordowo niskie w 2020 roku. Jeżeli doliczy się do tego koszty frachtu, który wzrósł przez zwiększone zapotrzebowanie, może się okazać, że dostawy spot są jedynym ratunkiem przed utratą zysków – czytamy w BiznesAlert.pl.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS