A A+ A++

Wielka przebudowa szlaku kolejowego na Śląsku: Nikt nie ukrywa, że już od września będziemy zmagać się z ogromnymi problemami. Obawy przed komunikacyjnym armagedonem w Katowicach.

***

Przed nami największe od ponad 100 lat przedsięwzięcie na śląskiej kolei. PKP Polskie Linie Kolejowe przystępują do radykalnej przebudowy linii kolejowej E65, która przecina Katowice i całą aglomerację śląsko-zagłębiowską. Projekt ten ma na celu poprawę komfortu podróży oraz usprawnienie transportu kolejowego, jednak wiąże się z poważnymi utrudnieniami, które dotkną mieszkańców i użytkowników dróg w regionie.

Podczas konferencji prasowej, która odbyła się w piątek, wiceprezydent Katowic, Bogumił Sobula, oraz naczelnik Wydziału Transportu Urzędu Miasta, podkreślili, że miasto staje przed wyjątkowo trudnym wyzwaniem. I, co jest bardzo niepokojące, wiceprezydent Sobula mówił, że „nasze stanowisko i PKP nie jest spójne i jednoznaczne”.

Jednocześnie wiceprezydent podkreślał, iż gruntowna przebudowa kolei po 160 latach jest niezbędna, ale niezwykle trudna. Patrząc na plan miasta, widać, że Katowice rozciągnęły się wzdłuż tej linii kolejowej, co sprawia, że przedsięwzięcie to wpłynie na funkcjonowanie całego miasta i aglomeracji.

Projekt zakłada gruntowną przebudowę 14 wiaduktów kolejowych, z czego 13 zostanie wybudowanych na nowo, a jeden przejdzie radykalną modernizację. Prace będą prowadzone w trzech etapach, a ich rozpoczęcie planowane jest już na 2 września. W pierwszej kolejności roboty ruszą na wiaduktach w Szopienicach, na ulicach Wiosny Ludów, Lwowskiej i Bagiennej. Ważne jest, że prace na tych wiaduktach nie będą prowadzone jednocześnie, co ma zminimalizować utrudnienia dla mieszkańców.

W szczególnym centrum uwagi znalazły się wiadukty na trasie pomiędzy ulicami Murckowską a Mikołowską. Miasto wynegocjowało, że nie można zamknąć jednocześnie wiaduktów na Murckowskiej i Mikołowskiej, aby zachować możliwość przejazdu przez miasto. W przypadku ulic Granicznej, Damrota i Francuskiej, również udało się wypracować rozwiązania, które pozwolą na utrzymanie przejezdności.

Jednym z głównych problemów, na który zwrócili uwagę przedstawiciele miasta, jest brak szczegółowych informacji od PKP PLK dotyczących organizacji ruchu na czas przebudowy. Mimo licznych spotkań koordynacyjnych, do dziś nie przedstawiono pełnej dokumentacji dotyczącej czasowego wstrzymania ruchu drogowego, a czas na przygotowanie miasta do nadchodzących zmian jest bardzo krótki.

Utrudnienia zaczną się 2 września (to najbliższy poniedziałek) od prac przygotowawczych na ulicy Bagiennej. Od 9 września ruch zostanie przełożony na jedną jezdnię i będzie prowadzony dwukierunkowo. 16 września całkowicie zamknięta zostanie ulica Graniczna, co wpłynie nie tylko na ruch samochodowy, ale również pieszy. Jednak po miesiącu planuje się przywrócenie ruchu pieszego na tym odcinku.

Warto zaznaczyć, że na czas zamknięcia niektórych wiaduktów, linie autobusowe będą rozcięte przed wiaduktami, co oznacza, że pasażerowie będą musieli przejść pieszo na drugą stronę wiaduktu, aby kontynuować podróż drugim autobusem.

Wprowadzenie nowych znaków drogowych, przeprogramowanie sygnalizacji świetlnej i poinformowanie mieszkańców o zmianach z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem to tylko niektóre z wyzwań, przed którymi stanęło miasto. Wciąż brakuje zatwierdzonych projektów, co stawia pod znakiem zapytania przygotowanie mieszkańców i kierowców do nadchodzących utrudnień.

Miasto i PKP PLK prowadzą trudny dialog, a terminy rozpoczęcia prac mogą jeszcze ulec zmianie. „Robimy wszystko, by w miarę możliwości zminimalizować wpływ tej inwestycji na życie mieszkańców, ale nie mamy pełnej kontroli nad procesem” – dodał Sobula.

Zmiany będą miały ogromny wpływ na centrum Katowic. Prace dotyczące wiaduktów wymagają zmian na 35 skrzyżowaniach i 15 sygnalizacjach świetlnych. Warto jednak zaznaczyć, że linie tramwajowe będą funkcjonować bez zakłóceń, a tramwaje na głównym szlaku będą kursować co 3 minuty, co ma pomóc w zachowaniu płynności transportu publicznego.

Dla mieszkańców najważniejsze jest to, aby być na bieżąco z informacjami o nadchodzących zmianach i przygotować się na długie miesiące utrudnień. Przebudowa jest konieczna, ale niesie za sobą poważne wyzwania, zarówno dla miasta, jak i jego mieszkańców.

W wyniku przebudowy przybędą dwa dodatkowe tory kolejowe. To pozwoli oddzielić ruch kolei regionalnej od ruchu dalekobieżnego. W samych Katowicach powstanie też pięć nowych przystanków kolejowych,  co bardzo korzystnie wpłynie na system komunikacji publicznej.

Inne bardzo ważne informacje znajdziecie w naszych poprzednich artykułach. Dostęp do nich poniżej, pod blokiem informacji redakcyjnych. 

***

Zapraszamy was na stronę iboma.media. Tylko ciekawe i ważne treści.

***

Ważny temat:

***

KOMENTARZE: TYLKO FACEBOOK.

Masz problem, widzisz problem, masz ważną informację? Daj nam znać:

[email protected] lub przez „Wyślij Wiadomość” na Facebooku Katowice Dziś.

***

Redaktor naczelny Katowice Dziś Mateusz Cieślak.

***

Wielka przebudowa szlaków kolejowych w Katowicach: Co, gdzie i kiedy?

https://katowicedzis.pl/2024/08/wielka-przebudowa-szlakow-kolejowych-w-katowicach-co-gdzie-i-kiedy/

Już we wrześniu zamknięty zostanie przejazd pod i na czterech wiaduktach w Katowicach.

https://katowicedzis.pl/2024/08/juz-we-wrzesniu-zamkniety-zostanie-przejazd-pod-czterema-wiaduktami-kolejowymi-w-katowicach/

Na zdjęciu: burzenie jednego z wiaduktów w Katowicach. Zdjęcie z redakcyjnego archiwum – te prace nie miały związku ze zbliżającą się przebudową.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułUS Open: Jan Zieliński/Su-Wei Hsieh – Giuliana Olmos/Santiago Gonzalez. Relacja live i wynik na żywo
Następny artykułŚledztwo w sprawie katastrofy F-16 w Ukrainie. Mógł go strącić ogień sojuszniczy?