43 dni. Tyle średnio potrzeba w Polsce na sprzedaż samochodu. Najszybciej znikają z ogłoszeń auta wyposażone w instalację gazową. Najdłużej szukać trzeba nabywcy na samochód z napędem elektrycznym. W pierwszym kwartale bieżącego roku, czyli w miesiącach zimowych, łatwiej niż na elektryka znaleźć było chętnego nawet na kabriolet.
Takie dane płyną z najnowszego raportu Otomoto Insights dotyczącego analizy trendów rynkowych i zachowań użytkowników serwisu Otomoto w pierwszym kwartale bieżącego roku. Dobra wiadomość jest taka, że po miesiącach stagnacji popyt na samochody wyraźnie wzrósł. Spadły też średnie ceny.
Mediana ceny samochodu oferowanego do sprzedaży w serwisie Otomoto, w zależności od województwa, waha się od około 39 tys. zł do 56 tys. zł. Trudno jednak traktować ją jako wyznacznik średniej ceny auta używanego. Trzeba pamiętać, że duża cześć aut z najniższej półki cenowej w ogóle nie trafia do ogłoszeń.
Świadczy o tym chociażby analiza dotycząca średnich cen używanych pojazdów w nowych ogłoszeniach w podziale na użytkowników Otomoto i “siostrzanego” serwisu OLX. W przypadku klientów indywidualnych i pierwszego z portali mowa o kwotach rzędu 36-38 tys. zł (w zależności od województwa). W przypadku drugiego – około 15 tys. zł. Śmiało można więc założyć, że wiele tańszych pojazdów, z grupy do 20 tys. zł, znajduje nabywcę za pośrednictwem OLX i w ogóle nie trafia do Otomoto.
Bez względu na typ sprzedawcy czy paliwa, wzrosła liczba dni potrzebnych na sprzedaż samochodu w porównaniu do średniego czasu trwania ogłoszenia w marcu ubiegłego roku. Najmniejsze wydłużenie czasu potrzebnego na sprzedaż auta miało miejsce w przypadku samochodów benzynowych (+4 dni). Najbardziej wydłużył się natomiast czas dla samochodów elektrycznych (+32 dni) i hybrydowych (+20 dni).
W przypadku klientów indywidualnych najszybciej, średnio po 35 dniach emisji ogłoszenia, nabywców znajdują pojazdy wyposażone w instalację LPG. Średnio po 41 dni potrzeba na sprzedaż auta napędzanego silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym. Nieco gorzej jest w przypadku samochodów hybrydowych, które średnio czekają na klienta 45 dni.
Zdecydowanie najgorzej ma się dziś sytuacja z samochodami elektrycznymi. Używane egzemplarze czekają średnio na nabywcę aż 61 dni, a w przypadku tych sprzedawanych przez klientów biznesowych (komisy, salony) – 64 dni. Wynika to po części z faktu, że średnia cena samochodu elektrycznego jest zdecydowanie wyższa niż auta spalinowego, na co również na rynku wtórnym składa się wiele czynników.
Przykładowo średni wiek auta w Polsce, bez względu na rodzaj zasilania, oscyluje dziś w okolicach 15 lat, a dla auta elektrycznego, jak informuje Interię Ministerstwo Cyfryzacji, wynosi obecnie 3 lata. W naturalny sposób, … czytaj dalej
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS