sprzęt i soft
11 kwietnia 2022, 15:47
Funkcjonariusze z San Francisco zatrzymali pojazd autonomiczny z powodu niewłączonych świateł. Kto w takim przypadku zapłaci mandat? Właściciel – firma Cruise – czy sztuczna inteligencja?
Źródło fot. powyżej: Cruise.
- policjanci w San Francisco zatrzymali pojazd autonomiczny bez kierowcy;
- powodem interwencji było najprawdopodobniej niewłączenie świateł w nocy.
Jeden z przechodniów na ulicy w San Francisco (USA) zarejestrował nietypowy materiał filmowy. Policja na jego oczach dokonała zatrzymania jednego z pojazdów autonomicznych firmy Cruise (zmodyfikowanego Chevroleta Bolta). Funkcjonariusz podszedł do auta od strony kierowcy, jak zapewne miał w zwyczaju w takich sytuacjach, jednak nikogo nie zastał w środku.
„O kurczę, nikogo nie ma w środku”. Źródło: Instagram / b.rad916.
Co więcej, gdy zakłopotany funkcjonariusz oddalił się od pojazdu, ten ruszył z miejsca, jakby miał zamiar uciec. Jednak na szczęście zaparkował zaraz za skrzyżowaniem. Potem widać, jak policjanci kontaktują się z kimś przez telefon i zaglądają do środka zatrzymanego samochodu.
Jak zatrzymać autonomiczne auto?
Firma Cruise opublikowała film szkoleniowy dla wszelkich służb mundurowych, w którym tłumaczy, jak postępować podczas wykonywania czynności służbowych w stosunku do pojazdu autonomicznego.
- Przed podejściem do auta należy zadzwonić na całodobową infolinię Cruise, przeznaczoną specjalnie dla służb mundurowych.
- Dopiero gdy pracownik Cruise upewni funkcjonariuszy o wyłączeniu trybu autonomicznego, mogą oni przystąpić do dalszych czynności.
Policjanci chyba pomylili kolejność czynności, ale wydaje się, że później skorygowali swój błąd. Sam pojazd też chyba „odrobił lekcje”. Jak wynika z materiału szkoleniowego Cruise, auta autonomiczne są wyposażone w funkcje rozpoznawania pojazdów uprzywilejowanych na podstawie świateł ostrzegawczych i syren wykrywanych przez mikrofony.
Samochód przejechał jeszcze kawałek, a następnie zbliżył się do pobocza, włączając światła awaryjne. Może to oznaczać, że poprawnie zidentyfikował radiowóz i samodzielnie wykonał manewr tworzący tzw. korytarz życia, czyli zapewnił służbom swobodny przejazd.
Pracowniczka Cruise prezentuje radary i kamery pojazdu autonomicznego. Źródło: Cruise / YouTube.
Cruise zapewniło poprzez wpis na swoim profilu na Twitterze, że aktywnie współpracuje z SFPD (San Francisco Police Department), informując funkcjonariuszy o metodach postępowania z ich autami. Udostępnia im też numery infolinii, które są bardzo ważne we wszelkich sytuacjach z pojazdami autonomicznymi.
Elektryczny Chevrolet firmy Cruise został zatrzymany najprawdopodobniej w wyniku jazdy bez włączonych świateł (w nocy). Dla sztucznej inteligencji sterującej pojazdem zapewne nie stanowi to problemu, bo i tak polega ona na radarach, lecz światła są ważne dla pozostałych, ludzkich uczestników ruchu. Maszyny muszą w takich sytuacjach „pamiętać” o naszych fizycznych ograniczeniach.
Może Cię zainteresować:
Zapraszamy Was na nasz nowy kanał na YouTube – tvtech, który jest poświęcony zagadnieniom związanym z nowymi technologiami. Znajdziecie tam liczne porady dotyczące problemów z komputerami, konsolami, smartfonami i sprzętem dla graczy.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS