A A+ A++

Druga edycja Akademii Wodorowej ORLEN, czyli program dla studentów i absolwentów, którzy chcą zdobyć doświadczenie w branży wodorowej, stała się faktem. Tegoroczni uczestnicy odbędą m.in. zajęcia praktyczne w laboratorium we Włocławku, a najlepsi absolwenci będą mogli na dłużej związać się z ORLENEM lub jednym z partnerów projektu i skorzystać z płatnego stażu.

W pierwszej edycji Akademii H2 wzięło udział 63 wykładowców i ekspertów, zajęcia odbywały się w 8 wybranych lokalizacjach w Polsce, a wzięło w nich udział 30 uczestników z 14 uczelni z Polski i Europy.

Podczas inauguracyjnej edycji Akademii H2 studenci angażowali się m.in. w projekty:

Reklama. Przewiń aby czytać dalej.

  • Hydrogen Eagle – zakłada budowę 54 stacji tankowania wodoru w Polsce wzdłuż sieci TEN-T
  • Bursztynowa Dolina Wodorowa – wykorzystanie wodoru w portach morskich (Gdynia, Gdańsk), transporcie drogowym (Trójmiasto), przemyśle (Rafineria Gdańska) i na lotnisku (Gdańsk)
  • HyFly jet fuel (paliwa syntetyczne) – nowe zielone instalacje produkcyjne, w których przy wykorzystaniu istniejącej infrastruktury produkowanych będzie 70 tys. ton paliw syntetycznych RFNBO przy nowoczesnym Systemie Zarządzania Molekułami
  • Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland – projekt zakłada budowę w I fazie HUB-u wodorowego we Włocławku i stacji tankowania w Poznaniu i Katowicach oraz kontenerowej we Włocławku, w II fazie pięć stacji tankowania wodorem (Kraków, Piła, Gorzów Wielkopolski, Bielsko-Biała, Warszawa), a do 2030 roku budowę ponad 50 stacji tankowania wodoru w całej Polsce.

Jak podkreślał podczas oficjalnego otwarcia Akademii Wodorowej 2.0 w piątek, 16 lutego Józef Węgrecki, Członek Zarządu ORLEN, wodór to jedno z podstawowych źródeł energii w walce z dekarbonizacją przemysłu i transportu. Dlatego właśnie ORLEN, zgodnie ze strategią, stawia na jego szerokie zastosowanie.

– To jednocześnie nowoczesna branża, której dalszy rozwój zależy przede wszystkim od pracy wielu ludzi i dostępności wykwalifikowanej kadry. Stąd powstał pomysł na program dla studentów i absolwentów w formie Akademii Wodorowej. Dajemy młodym ludziom szansę na zdobycie doświadczenia zgodnie z ich zainteresowaniami, zyskując przy tym potencjalnych pracowników. Dla Grupy ORLEN wodór nie jest paliwem przyszłości, to dziedzina nad którą intensywnie pracujemy od wielu lat. Zainteresowanie programem oraz sukces poprzedniej edycji nie pozostawiają wątpliwości, że warto ten projekt kontynuować – mówi Józef Węgrecki.

Jakie wnioski wyciągnięto po pierwszej edycji Akademii Wodorowej?

– Pierwsza edycja była projektem pilotażowym. Nie wiedzieliśmy, czego będzie można się spodziewać, czy będą kandydaci do akademii, czy będzie zainteresowanie, czy też docelowo ci, którzy ją ukończą, będą w stanie z nami nawiązać współpracę i pomagać nam w realizacji głównych celów – mówi Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Wdrażania Paliw Alternatywnych ORLEN. – Ale okazało się, że na wszystkie pytania odpowiedź brzmi „tak”. Projekt od początku cieszy się dużym zainteresowaniem – podkreśla.

Jak dodaje, główne wnioski po pierwszej edycji są takie, że warto było ją przeprowadzić i nawiązać współpracę z młodymi, uzdolnionymi ludźmi.

– Mieliśmy pięciu stażystów w ciągu sześciu miesięcy w Orlenie. Zaproponowaliśmy im dalszą współpracę, czyli oferty pracy w Orlenie. I na szczęście przyjęli je, dzięki czemu będziemy mieli dodatkowe kompetencje i kadry już nie przyszłości, ale teraźniejszości, które pozwolą nam realizować nasze główne cele – wyjaśnia Grzegorz Jóźwiak.

W najnowszej edycji uczestnicy będą mieli jeszcze więcej zajęć praktycznych, a to dzięki zaangażowaniu w projekt firmy Solaris, wiodącego producenta autobusów wodorowych.

– Zakład produkcyjny tej firmy jest zlokalizowany w Polsce, więc to świetna okazja, aby uzupełnić warsztaty i cały program edukacyjny właśnie o wiedzę praktyczną. Zobaczymy jak działają autobusy wodorowe, ale też jak się je produkuje, jak wygląda cały proces przygotowania produkcji, uruchomienia autobusów – opowiada dyrektor Biura Wdrażania Paliw Alternatywnych ORLEN.

Choć projekt zakładał udział w Akademii Wodorowej 2.0 grupy 30 osób, to ostateczna liczba jest inna.

– Tak się złożyło, że trudno było wybrać między 30 a 31 uczestnikiem, więc zdecydowaliśmy, że to sygnał z góry, że trzeba wziąć wszystkich. Być może właśnie między tymi dwoma uczestnikami rozstrzygnie się to, że któryś z nich będzie docelowo z nami współpracował i przyniesie bardzo dużą wartość dodaną docelowo w realizacji naszych projektów – wyjaśnia nasz rozmówca.

Jakie zajęcia przewidziano dla studentów Akademii? Już za tydzień ruszają pierwsze wykłady w Płocku.

– Będą to takie wykłady mieszane, czyli trochę teorii, trochę praktyki. Podzielimy się naszą wiedzą w zakresie produkcji wodoru, jego wykorzystania w zakładzie w Płocku, ale również w zakładzie w Anwilu. Przekażemy też praktyczną wiedzę jak budowaliśmy strategie wodorowe, czy jak odpowiadamy na regulacje wodorowe. Następnie kolejne warsztaty w Solarisie, gdzie nasi uczestnicy mogli poznać praktyczny aspekt wykorzystania wodoru w autobusach miejskich. Potem Toyota pokaże szczegółowo Toyotę Mirai, czyli pojazd osobowy napędzany wodorem. Oczywiście PESA Bydgoszcz opowie, jak stworzyła projekt lokomotywy wodorowej, która już dzisiaj jest w rękach Orlenu – wymienia Grzegorz Jóźwiak.

Studenci skorzystają też z wiedzy pozostałych partnerów merytorycznych, czyli Politechniki Gdańskiej czy Politechniki Krakowskiej.

A jak projekt Akademii oceniają jej absolwenci?

– Ja oceniam Akademię 10 na 10. Trochę zazdroszczę nowym uczestnikom, że będą mogli to przeżyć jeszcze raz. To zarówno wiedza merytoryczna, ale też nowe znajomości. Myślę, że to było świetne doświadczenie. Bardzo mi się podobało – mówi Karolina Wolska, absolwentka Akademii Wodorowej ORLEN, która zajmowała się głównie tematami związanymi z nowymi przepisami i legislacją, analizą dokumentów oraz przygotowywaniem różnych podsumowań, raportów od strony prawnej.

Podobną opinię ma Michał Kozanecki, który podkreśla, że najfajniejsza rzeczą w akademii jest duża dawka praktyki oraz że można zobaczyć od środka jak wyglądają projekty wodorowe. I wie, co mówi, bowiem podczas stażu zajmował się techniczną stroną projektów, pracując przy niskoemisyjnych paliwach syntetyczne dla różnych pojazdów, głównie samolotów. Marta Grzywacz, pracująca m.in. przy koordynacji projektów Mazowieckiej Doliny Wodorowej i Bursztynowej Doliny Wodorowej dodaje natomiast, że było to bardzo cenne doświadczenie.

– Cieszyło mnie, że nie był to program tylko i wyłącznie skierowany do studentów z nauk technicznych, ale też do nauk społeczno-ekonomicznych. Jestem zaszczycona, że mogę teraz wejść w szeregi Orlenu i dalej budować gospodarkę wodorową w naszym kraju, a także wdrażać swoje pomysły i pasje – zaznacza Marta Grzywacz.

Jak zachęciliby kolejnych młodych ludzi do rekrutowania w kolejnej edycji Akademii Wodorowej?

– Powiedziałabym, że jest to idealnie lansowana dawka teorii i praktyki, a jednocześnie czas na integrację i rozmowy z innymi młodymi ludźmi, którzy pasjonują się wodorem. I powiedziałabym, że da się zakochać w wodorze dzięki Akademii – podsumowała Karolina Wolska.

Założeniem Akademii H2 jest wymiana wiedzy pomiędzy ekspertami i praktykami z wieloletnim doświadczeniem w tej dziedzinie, a osobami zainteresowanymi wskazaną tematyką, rozpoczynającymi dopiero karierę w branży. Program obejmuje cykl wykładów i warsztatów, a także spotkania z ekspertami i naukowcami z branży wodorowej. Zajęcia organizowane są w różnych miejscach w Polsce i pozwalają uczestnikom projektu zobaczyć w praktyce, jak technologie wodorowe funkcjonują w różnych dziedzinach przemysłu. Akademia H2 skierowana jest do studentów 3., 4. i 5. roku oraz absolwentów. Wśród 31 uczestników drugiej edycji są reprezentanci z całej Polski, z takich kierunków jak energetyka, OZE o specjalizacji przemysłowej, energetyka wodorowa, fizyka techniczna i prawo. Dwie osoby są z Politechniki Warszawskiej Filii w Płocku.

Partnerami merytorycznymi II edycji Akademii Wodorowej są Politechnika Gdańska i Politechnika Krakowska. Partnerami biznesowymi programu są producenci pojazdów napędzanych wodorem: Pesa, Toyota i Solaris, którzy w tym roku także przygotowali miejsca na staże dla najlepszych absolwentów Akademii H2. Firma Solaris dołączyła do II edycji jako jeden z największych producentów autobusów zasilanych wodorem, co na pewno jeszcze bardziej podniesie poziom merytoryczny programu Akademii. Zajęcia w ramach projektu potrwają do czerwca br. ORLEN wraz z partnerami przygotował osiem sesji zjazdowych w całej Polsce, m.in. w siedzibach Grupy ORLEN w Płocku i we Włocławku, na Politechnice Krakowskiej i w siedzibach partnerów biznesowych, firm: Toyota w Wałbrzychu, Solaris w Poznaniu i Pesa w Bydgoszczy.

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPiotrkowianin zabawił się w Lubinie
Następny artykułMotor wraca z Katowic na tarczy. Porażka drużyny lubelskiej z GKS-em