Przypomnijmy, że wyłonienie zwycięzcy przetargu nie przebiegło tak gładko, jak można to było przewidzieć. W połowie lutego magistrat unieważnił wybór oferty dotyczącej 20 wodorowych autobusów. Jeden z oferentów – Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. o złożył wniosek o ujawnienie informacji zastrzeżonych w ofercie PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. Łukasz Kosobucki, prezes Komunikacji Miejskiej Rybnik uspokajał, że nie trzeba powtarzać całej procedury przetargowej, a jedynie etap wyboru najlepszej oferty »Rybnik unieważnił wybór oferty na 20 wodorowych autobusów. Dlaczego? Co będzie dalej?«
Pierwszy wybór oferty unieważniony. Spółki skomentowały
Już po publikacji powyższego artykułu zwróciliśmy się po komentarze do obu firm. Mateusz Figaszewski z Solaris Bus & Coach wyjaśnił, że spółka skorzystała z przysługującemu mu prawa.
Zobacz także
Wystąpiliśmy o udostępnienie treści wybranej w postępowaniu przetargowym oferty. Po ich otrzymaniu okazało się, że w wybranej ofercie utajnione zostały takie dokumenty jak: informację o sytuacji ekonomicznej oferenta, wykaz dostaw zgodnie z treścią załącznika nr 7 do SWZ oraz referencje, jako dowody potwierdzający wykaz dostaw. Zgodnie z obowiązującą praktyką, ta część oferty zazwyczaj jest jawna, co wskazaliśmy w piśmie do zamawiającego. W odpowiedzi otrzymaliśmy informację, że wybór oferty został unieważniony – powiedział Mateusz Figaszewski.
Jak do sprawy podszedł drugi oferent? Maciej Nietopiel, Wiceprezes Zarządu ZE PAK SA tłumaczył natomiast, że PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy Sp. z o.o. zastrzegł część swojej oferty stanowiącej tajemnicę przedsiębiorstwa. Zrobił to na podstawie art. 18 ust. 3 Ustawy Prawo Zamówień Publicznych oraz na podstawie art. 11 ust. o Zwalczaniu Nieuczciwej Konkurencji.
Utajnianie newralgicznych danych jest normalną praktyką wykorzystywaną w postępowaniach przetargowych przez Wykonawców celem zabezpieczenia się przed skopiowaniem rozwiązania czy produkowanego wyrobu. Takie prawo Wykonawcy zapisane jest w dokumencie normującym zamówienia, a więc w Prawie Zamówień Publicznych. Dodam, że drugi z oferentów również utajnił część swojej oferty. Normalną praktyką jest również występowanie z wnioskiem o udostępnienie oferty konkurencji – zaznaczył Maciej Nietopiel.
Drugi wybór, niespodzianki nie ma
W ubiegłym tygodniu rybnicki magistrat opublikował drugą informację o wyborze najkorzystniejszej oferty. Po raz drugi wygrał PAK-PCE, który zaoferował ponad 66 mln złotych za dostawę 20 autobusów. Jeżeli oferenci nie przestawią zastrzeżeń, umowa zostanie podpisana właśnie z tą spółką. Solaris zaproponował w przetargu dostawę pojazdów za prawie 77 mln złotych.
Przypomnijmy, zamówienie obejmowało dostawę pojazdów standardowych wraz z wyposażeniem elektronicznym, niezbędnym oprogramowaniem, dokumentacją i przeprowadzeniem szkoleń. Pojazdy miały być klimatyzowane, wyposażone w ogrzewanie wodne, wykorzystujące ciepło z układu chłodzenia układu napędowego i/lub pompy ciepła. Każdy pojazd miał pomieścić min. 80 osób, z czego 29 na miejscach siedzących. Ponadto autobusy miały mieć porty USB do ładowania urządzeń mobilnych, oświetlenie obszaru drzwi, wyświetlacze LED i LCD, automatyczne zapowiedzi, nagłośnienie, kasowniki, monitoring, system zliczania pasażerów, w kabinie kierowcy przewidziano alkomat oraz lodówkę.
Wg wskazań PAK-PCE, NesoBus ma zasięg do 450 km, a tankowanie trwa 15 minut. Autobus zużywa 8 kg wodoru na 100 km. Ma 12 m długości, 2,55 m szerokości, 3,4 m wysokości, jego masa własna to niespełna 13 ton, pomieści do 93 pasażerów, w tym do 37 na miejscach siedzących.
Magistrat przeznaczył na zakup nowych autobusów 88 mln złotych, z czego 45,5 mln zł to dofinansowanie z NFOŚiGW. Ich zakup będzie więc tańszy niż zakładano. Pierwsze „wodorowce” mają pojawić się na ulicach Rybnika w II kwartale 2023 roku.
—
PAK-PCE STACJE H2 (spółka będąca własnością ZE PAK oraz Grupy Polsat Plus) wydzierżawiła od miasta teren przy dworcu DKM na ul. Budowlanych. Firma buduje tam stację do tankowania wodoru. Dostarczany do stacji wodór będzie pochodził całkowicie ze źródeł odnawialnych
Tu jednak rodzi się pytanie, ile wodoru zamierza kupić Komunikacja Miejska Rybnik i za jaką cenę? Do tego tematu będziemy wracali.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS