Nadruchliwość, brak uwagi, mentalne napięcie – ADHD to wyzwanie dla nastolatków, szczególnie w planowaniu, organizowaniu, pamiętaniu, wykonywaniu obowiązków. Zamiast wymagań i krytyki potrzebują więc odpowiednich umiejętności i strategii, które pozwolą im samodzielnie funkcjonować. Jak pomóc im budować zasoby tam, gdzie odczuwają deficyty?
Jednym z osiowych objawów ADHD – zespołu nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi – jest nadruchliwość. W połączeniu z impulsywnością tworzą kombinację symptomów, które dla otoczenia nastolatka mogą wydawać się niezrozumiałe i zupełnie nieadekwatne do wieku. Jak to, 15-letnia uczennica czy uczeń nie może wysiedzieć przez 45 minut w ławce? Wciąż się kręci, przerywa i ostentacyjnie przeciąga się, pokazując, jak bardzo nudzi go/ją lekcja. Dlaczego nie reaguje na upomnienia? Niezwykle łatwo przypisać młodej osobie brak szacunku – ogólne złe intencje. Dlatego zobaczmy trudności w kontrolowaniu swojego ciała jako objaw, na który nastolatek nie ma wpływu, bo wynika on z odmiennego sposobu funkcjonowania i przetwarzania jego układu nerwowego.
Niepokój w ciele
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS