Niemiecka grupa lobbingowa reprezentująca przemysł motoryzacyjny, Verband der Automobilindustrie (VDA), opublikowała niedawno dokument, w którym przedstawia swoją wizję przyszłości motoryzacji.
Organizacja, zrzeszająca około 600 firm związanych z branżą, zaproponowała całkowite zakończenie sprzedaży paliw kopalnych w Niemczech do 2045 roku. Mimo tej ambitnej deklaracji, VDA nadal opowiada się za rozwijaniem mniej wydajnych paliw ekologicznych (e-paliw syntetycznych), zamiast w pełni skupić się na szybkiej elektryfikacji pojazdów. Dokument VDA, który został opracowany w języku niemieckim, zawiera krytykę wobec wytycznych Unii Europejskiej dotyczących paliw. Zdaniem organizacji, unijna dyrektywa w sprawie odnawialnych źródeł energii III (RED III), przyjęta w zeszłym roku, nie jest wystarczająco ambitna, aby osiągnąć cel neutralności klimatycznej transportu drogowego do 2045 roku. Grupa lobbingowa wskazuje, że konieczne jest wprowadzenie bardziej rygorystycznych regulacji.
Grupa lobbingowa niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego zaleciła całkowite zakończenie sprzedaży paliw kopalnych w Niemczech do 2045 r.
VDA w swoim dokumencie szczególnie podkreśla znaczenie tzw. „paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego” (RFNBO), które obejmują zielony wodór oraz e-paliwa. Paliwa te, zdaniem organizacji, mogłyby znaleźć zastosowanie w ciężkich pojazdach, gdzie baterie są obecnie zbyt ciężkie. VDA argumentuje, że e-paliwa mogą być korzystnym rozwiązaniem, szczególnie w kontekście milionów spalinowych pojazdów obecnie poruszających się po niemieckich drogach, których wpływ na środowisko można by znacząco zmniejszyć poprzez wykorzystanie zrównoważonych paliw.
E-paliwa są tematem kontrowersyjnym.
Organizacje ekologiczne zaznaczają, że ich produkcja jest znacznie bardziej energochłonna niż bezpośrednie zasilanie pojazdów elektrycznych, nawet przy wykorzystaniu najbardziej ekologicznych metod. Z tego względu zaleca się ich ograniczone zastosowanie, głównie w sektorach takich jak lotnictwo i żegluga, a nie w transporcie drogowym.
VDA postuluje utrzymanie premii za e-paliwa i wodór przez pewien czas, aby wesprzeć rozwój firm zajmujących się ich produkcją. Organizacja sugeruje, że do 2035 roku 60% paliw używanych w transporcie drogowym powinno pochodzić z odnawialnych źródeł, a do 2045 roku powinno to być 100%.
Najbardziej zaskakującym fragmentem dokumentu VDA jest stwierdzenie, że „w interesie ochrony klimatu od 2045 roku nie powinno być już dozwolone sprzedawanie paliw kopalnych na niemieckich stacjach benzynowych.” To odważne stanowisko, które wskazuje na uznanie przez niemiecki przemysł motoryzacyjny wpływu transportu drogowego na zmiany klimatyczne oraz konieczność szybkiego odejścia od paliw kopalnych. VDA wyraźnie wskazuje, że stacje benzynowe powinny pozostać otwarte, ale sprzedawane na nich paliwa muszą być całkowicie odnawialne.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS