A A+ A++

Zgodnie z komunikatem niemieckiego resortu obrony, obejmie ona zarówno dostawę systemu Trophy wraz z pakietem części zamiennych (w tym dodatkowych efektorów) oraz wyposażenia dodatkowego i jego integrację, jak i szkolenia dla załóg oraz personelu technicznego. Z Trophy zostanie zintegrowana partia czołgów Leopard 2A6 A3, dostarczonych przez rząd federalny oraz pojazd testowy. Otrzymają one także nowe elementy kadłuba i inne modyfikacje, pozwalające na instalację tego systemu.

Więcej szczegółów co do umowy podał serwis Soldat & Technik. Całkowita wartość programu wyniesie 120 mln euro, z czego około 40 mln trafi do Rafaela – odpowiedzialnego za dostawę systemu, a 80 mln – do koncernu KMW. Prace będą realizowane na łącznie osiemnastu czołgach (siedemnastu przeznaczonych do służby liniowej i jednym do prób).

Choć pierwotnie planowano, że Leopardy wyposażone w Trophy będą wykorzystywane w zestawie sił natychmiastowego reagowania NATO (VJTF) na 2023 rok, to stanie się jednak inaczej. Dostawy w pełni zintegrowanych czołgów, z nowymi elementami kadłuba dostarczonymi przez KMW i zmodyfikowanymi wieżami, odbędą się w latach 2024-2025. Nowe wozy będą mieć oznaczenie Leopard 2A7A1, podczas gdy dotychczas modernizowane Leopardy podnoszono do wersji 2A7V (w ramach dwóch umów, z 2017 i 2019 roku, Berlin zamówił łącznie 205 tych ostatnich).

Trophy to izraelski aktywny system ochrony pojazdów (ASOP) typu hard kill opracowany przez spółkę Rafael Advanced Defense Systems (RADS). Systemy ASOP są przeznaczone do zapewniania osłony ciężkim wozom bojowym przed pociskami wystrzelonymi z granatników przeciwpancernych i wyrzutni przeciwpancernych pocisków kierowanych. Systemy te występują w dwóch wersjach — soft kill, który działa niekontaktowo poprzez zakłócenie systemu naprowadzania nadlatującego pocisku oraz hard kill, który działa kontaktowo poprzez fizyczne zniszczenie pocisku własnym przeciwpociskiem.

Trophy należy do tej drugiej kategorii wykrywa, śledzi i w przypadku kursu kolizyjnego zagrożenia wystrzeliwuje przeciwpociski neutralizujące niebezpieczeństwo w półkulistej sferze w bezpiecznej odległości od chronionego pojazdu. Pocisk jest wykrywany z wykorzystaniem radaru z płaskimi, stałymi antenami, który przekazuje tę informację do systemowego komputera. Ten oblicza niezbędne parametry technicznego pocisku takie jak jego prędkość i trajektoria oraz określa oraz to czy stanowi on realne zagrożenie. W takim wypadku odpalane są efektory. Dodatkowo określone zostaje także miejsce startu tego pocisku, którego lokalizacja jest przekazywana do systemu kierowania ogniem, co pozwala załodze na ostateczną neutralizację zagrożenia.

Niemcy otrzymają na razie pojazdy z aktywnym systemem ochrony dla jednej wzmocnionej kompanii. Będą drugim użytkownikiem Trophy w NATO po US Army, która dysponuje zestawami dla czterech brygad Abramsów, a ich integrację w warunkach polowych przetestowała – w Niemczech – na ćwiczeniach Defender Europe-20. Od 2011 roku system jest używany w Izraelu, gdzie był wielokrotnie wykorzystywany w warunkach bojowych. Jest instalowany na czołgach Merkava Mk 4 i Mk 3 oraz ciężkich transporterach opancerzonych Namer.

Reklama

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWOŚP: Licytacje z powiatu koneckiego
Następny artykuł44 nowe przypadki koronawirusa w Toruniu, zmarła jedna osoba