Hensoldt ma już na swoim koncie wieloletnią współpracę z francuskimi i niemieckimi siłami zbrojnymi (które są pierwszymi docelowymi odbiorcami tych czołgów) w zakresie dostaw różnego rodzaju sprzętu elektronicznego oraz wsparcia jego eksploatacji (nie tylko w wojskach lądowych, gdzie dostarcza np. kluczowe przyrządy obserwacyjne Leopardów 2, ale też w marynarce wojennej i lotnictwie). Może też pochwalić się szeroką i stale rozwijaną ofertą w zakresie sensorów optoelektronicznych czy systemów dronowych i antydronowych i wielu innych. W przypadku nowego czołgu podstawowego MGCS oferta ta koncentruje się na dronowych i pojazdowych systemach obserwacyjnych oraz nawigacji i zwalczania dronów.
Wśród wspomnianych systemów obserwacyjnych można wymienić m.in. całą rodzinę pojazdowych urządzeń do prowadzenia obserwacji dziennej i noktowizyjnej oraz systemy radarowe. Pozwalają one na zdobycie szerokiego spektrum zróżnicowanych informacji niezbędnych dla załogi do skutecznego prowadzenia walki na współczesnym polu bitwy.
Dodatkowo jej świadomość sytuacyjna może być znacząco zwiększona dzięki rozpoznaniu powietrznemu w postaci drona VADR opracowanego przez spółkę zależną Hensoldt, czyli EuroAvionics. Bezzałogowiec ten jest wyposażony w specjalne kamery HD i funkcje mapowania lasowego, a także może zakłócać działanie dronów nieprzyjaciela. Według deklaracji producenta może operować zarówno indywidualnie jak i w roju dzięki, czemu możliwe jest kompleksowe monitorowanie całego terenu pola walki zarówno na rzecz pojedynczej załogi jak i całego plutonu czy kompanii tych czołgów.
Wszystkie informacje przechwycone przez wspomniane wyżej sensory mogą być filtrowane i przetwarzane przez systemy wspomagające, a następnie prezentowane załodze w wirtualnym środowisku wirtualnym środowisku 360°. Dodatkowo czołg może zostać wyposażony w zestaw systemów samoobrony takich jak system zwalczania dronów, systemy ostrzegania przed opromieniowaniem falami radarowymi, czy wiązką lasera oraz aktywnej ochrony (w tym rozwiązania oparte o zbudowany m.in. dla bwp Puma MUSS). Pracę kierowcy ma usprawnić system SETAS (SEe Through Armour System), który umożliwia skuteczną nawigację bez konieczności wykorzystania danych z systemu GPS, a nawet autonomiczną jazdę.
Reklama
Dodatkowo istnieje także możliwość wprowadzenie na wyposażenie MGCS bezpiecznych i systemów komunikacji laserowej, które umożliwiają wymianę danych z centrami dowodzenia oraz innymi ośrodkami na lądzie, morzu i w powietrzu, a także autonomicznego drona przekaźnikowego do komunikacji międzypojazdowej. Sztuczna inteligencja zawarta w tych systemach może z kolei wspierać załogi w ocenie aktualnej sytuacji bojowej i przedstawiać własne propozycje rozwiązań. Rozwiązania MGCS mają też umożliwić wzajemne wskazywanie sobie celów i ich zwalczanie przez poszczególne pojazdy.
W wyniku programu MGCS opracowany ma zostać czołg podstawowy nowej generacji, który ma trafić na uzbrojenie francuskiej i niemieckiej armii oraz potencjalnie innych użytkowników zainteresowanych tą konstrukcją. Możliwe, że MGCS doprowadzi do opracowania rodziny pojazdów, także systemów bezzałogowych. W ostatnim czasie swoje zainteresowanie udziałem w tym programie wyraziły także Wielka Brytania i Norwegia, a już wcześniej zainteresowanie deklarowała Polska. Głównymi wykonawcami i beneficjentami tych działań mają być europejskie trzy koncerny — francuski Nexter Systems oraz dwa niemieckie Krauss-Maffei Wegmann (KMW) i Rheinmetall Defence.
Już wcześniej w związku z programem MGCS dwie pierwsze spółki nawiązały bliską współpracę, tworząc konsorcjum KMW+Nexter Defense Systems (KNDS). Ich głównym zadaniem będzie w przyszłym roku rozpoczęcie budowy 14 egzemplarzy Demonstrantów Głównych Rozwiązań Technicznych. Realizowana obecnie faza demonstracyjna ma zakończyć się 2024 roku, po zakończeniu kompleksowych prób opracowanych rozwiązań. Równolegle ma być wykonane wspólne zdefiniowanie przyszłych potrzeb operacyjnych dla nowej konstrukcji. W latach 2024-2027 wszystkie efekty wcześniejszego etapu mają one zostać zintegrowane z prototypami MGCS. Etap ten ma pochłonąć nawet 1,5 mld EUR. Począwszy od 2028 roku, ma rozpocząć się faza, która doprowadzi do gotowości do rozpoczęcia produkcji seryjnej. Dostawy i osiągnięcie wstępnej gotowości operacyjnej planowane są w 2035 roku lub później.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS