Z najnowszego badania SEC Newgate ESG Monitor wynika, że brak etyki w firmach nie jest istotnym problemem dla polskich inwestorów. Tylko 40% z nich zadeklarowało chęć sprzedaży akcji w przypadku wystąpienia nieetycznych praktyk. To znacznie poniżej globalnej średniej, która wynosi 49%.
Etyka a decyzje inwestycyjne
Raport SEC Newgate ESG Monitor 2024 objął 13 krajów, w tym po raz trzeci Polskę oraz po raz pierwszy Brazylię i Grecję. W badaniu wzięło udział ponad 14 tysięcy respondentów, którzy odpowiadali na pytania dotyczące znajomości terminu ESG oraz oceny działań firm w tym obszarze.
Zaskakująco, to inwestorzy powyżej 50. roku życia oraz osoby regularnie śledzące media są najbardziej skłonni do rezygnacji z inwestycji ze względów etycznych. Aż 52% inwestujących w Polsce deklaruje, że często poszukuje informacji o wynikach firm w zakresie ESG. Mimo to, tylko co trzeci inwestor uważa kwestie zrównoważonego rozwoju za ważne przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych.
Sektor bankowy najlepiej oceniany
W badaniu respondenci pozytywnie oceniają starania firm w zakresie poprawy wyników ESG. Najwyższe noty uzyskał sektor finansowy, w tym banki, gdzie 49% ankietowanych oceniło ich działania na co najmniej 7 na 10. Na uwagę zasługuje również rosnąca ocena branży e-commerce oraz turystyki.
„Mimo obserwowanej poprawy, nawet najlepiej oceniane branże osiągnęły maksymalnie 49% zaufania, co pokazuje, że nadal istnieje duże pole do poprawy” – zauważyła Zofia Bugajna-Kasdepke, prezeska SEC Newgate CEE.
Oczekiwania inwestorów
Z danych wynika, że 58% polskich inwestorów oczekuje, że firmy będą odgrywać bardziej aktywną rolę społeczną. Wśród najważniejszych oczekiwań znajdują się sprawiedliwe traktowanie pracowników oraz dostarczanie wysokiej jakości produktów i usług.
Co ciekawe, 68% Polaków jest przekonanych, że wysokie wyniki w obszarze ESG nie muszą odbywać się kosztem rentowności. Równocześnie, większość badanych uznaje, że firmy powinny dbać o interesy wszystkich interesariuszy, a nie tylko akcjonariuszy.
Przezroczystość i zaufanie
Pomimo zadowolenia z działań firm, 44% respondentów wyraża brak zaufania do deklaracji dotyczących działań ESG. „Firmy muszą skuteczniej komunikować swoje działania w zakresie ESG, aby przezwyciężyć sceptycyzm i zbudować zaufanie,” powiedział Fiorenzo Tagliabue, globalny CEO SEC Newgate Group.
W obliczu wymogów Dyrektywy o Sprawozdawczości w Zakresie Zrównoważonego Rozwoju Przedsiębiorstw (CSRD), transparentność w komunikacji staje się kluczowym aspektem budowania relacji z inwestorami.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS