A A+ A++

Od lat podnoszono głosy o usprawnienie przeprawy do Świnoujścia. To właśnie dziś rusza drążenie tak wyczekiwanego tunelu. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad udostępniła zdjęcia z ostatnich przygotowań do budowy tunelu w Świnoujściu. „Wyspiarka” została już zamontowana w komorze startowej. Dlaczego dopiero teraz? Przypomnijmy, co o budowie przeprawy mówił w 2010 roku ówczesny premier Donald Tusk.

CZYTAJ TAKŻE:

— NASZ WYWIAD. Brudziński: Inwestycja w Świnoujściu jest realizacją słów Lecha Kaczyńskiego, który mówił, że „silne Pomorze, to polska racja stanu”

— Rozpoczyna się drążenie tunelu w Świnoujściu! Prezes PiS: To ważna chwila. Wiemy na pewno, że tunel powstanie i Polska będzie połączona

— Morawiecki ogłasza koniec z podziałem kraju: „Będziemy sklejać Polskę w wymiarze materialnym, infrastrukturalnym, symbolicznym”

Tusk ogłasza, że tunelu nie będzie

Już w trakcie pierwszych rządów Prawa i Sprawiedliwości, w 2007 roku, urzędujący wówczas premier Jarosław Kaczyński zadeklarował w Świnoujściu, że tunel powstanie.

Każdy Polak wie, gdzie jest Świnoujście. Będzie wybudowany tunel. Najdłuższy w Polsce

— mówił wówczas Jarosław Kaczyński.

Sytuacja jednak zmieniła się diametralnie po przejęciu rządów przez Platformę Obywatelską. To Donald Tusk, jako premier, przekreślił nadzieje na powstanie przeprawy.

To są dwa lata krytyczne z punktu widzenia konieczności oszczędności i finansów. Na razie w tych dwóch krytycznych latach nie damy rady

— mówił.

Rusza drążenie tunelu

W piątek rusza drążenie tunelu pod Świną; inwestycja połączy wyspy Uznam i Wolin. Obecnie z wyspy Wolin na wyspę Uznam, na której znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, kursują promy pasażersko-samochodowe na dwóch przeprawach – Warszów i Centrum.

Drążenie tunelu będzie możliwe dzięki sprowadzonej z Chin maszynie o wadze ponad 3 tys. ton, długości 105 m i 13,4 m średnicy. Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine – ang. maszyna drążąca tunel) rozpocznie drążenie tunelu na wyspie Uznam i po przejściu pod dnem Świny zakończy pracę na wyspie Wolin. Tunel w najgłębszym miejscu znajdzie się 10 m pod dnem cieśniny, która w tamtym miejscu ma 13,5 m głębokości.

Gigantyczne urządzenie w październiku rozłożone na części przypłynęło do Świnoujścia. W ciągu minuty maszyna będzie w stanie wydrążyć maksymalnie sześć centymetrów tunelu. Drążąc, będzie jednocześnie układała betonowe pierścienie obudowy składające się z segmentów. Szacuje się, że na dobę ułoży średnio 5-6 takich pierścieni, czyli przygotuje ok. 10-12 metrów tunelu.

wkt/PAP/TT/gs24.pl

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułŚmigłowce, czołgi i wozy opancerzone. Tak Bagdad powitał papieża
Następny artykułNiecodzienny werbunek na misję wokół Księżyca. Japoński miliarder zbiera załogę