Przeziębienie, ból brzucha, gorączka. Choroba nie wybiera. Możesz poczuć się gorzej w czasie długiego weekendu. Gdzie znaleźć pomoc medyczną, kiedy lekarz rodzinny nie przyjmuje? NFZ podpowiada, gdzie leczyć się w trakcie majówki.
– W razie nagłej choroby w czasie ustawowo wolnym od pracy pomoc medyczną znajdziemy w najbliższej placówce nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej – tłumaczy Magdalena Mil, rzeczniczka prasowa W-M OW NFZ i dodaje – Możemy się tam udać w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz całodobowo w weekendy i święta. Nie potrzebujemy skierowania i wcześniejszej rezerwacji. Nie obowiązuje także rejonizacja, dlatego przyjmie nas każda placówka, nawet poza miejscem zamieszkania.
Czym jest nocna i świąteczna opieka zdrowotna?
Nocna i świąteczna opieka zdrowotna działa na podobnych zasadach jak podstawowa opieka zdrowotna.
Z pomocy lekarza i pielęgniarki w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej skorzystamy w razie:
- nagłego zachorowania,
- nagłego pogorszenia stanu zdrowia, gdy nie ma objawów sugerujących bezpośrednie zagrożenie życia,
- istotnego uszczerbku na zdrowiu, gdy zastosowane środki domowe lub leki dostępne bez recepty nie przyniosły spodziewanej poprawy,
- gdy zachodzi obawa, że oczekiwanie na otwarcie przychodni podstawowej opieki zdrowotnej może znacząco niekorzystnie wpłynąć na stan zdrowia,
- zaostrzenia dolegliwości choroby przewlekłej,
- infekcji dróg oddechowych z wysoką gorączką,
- bólów brzucha, nieustępujących mimo stosowania leków rozkurczowych,
- bólów głowy, nieustępujących mimo stosowania leków przeciwbólowych,
- biegunki lub wymiotów, szczególnie u dzieci lub osób w podeszłym wieku.
Co nam przysługuje?
- porada lekarska,
- zabiegi pielęgniarskie, np. zastrzyki,
- zwolnienie lekarskie, jeżeli występują wskazania medyczne.
Adresy placówek, w których uzyskamy pomoc medyczną w ramach nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej w regionie, znajdują się na stronie internetowej Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ – w zakładce Pacjent > Na ratunek > Nocna i świąteczna opieka zdrowotna.
Link: https://www.nfz-olsztyn.pl/pacjent/na-ratunek/nocna-i-swiateczna-opieka-zdrowotna/
Szpitalne Oddziały Ratunkowe i izby przyjęć
W sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia pomocy udzielają izby przyjęć oraz Szpitalne Oddziały Ratunkowe (SOR). SOR i izby przyjęć pomagają osobom w stanach ciężkich (np. wypadek, uraz, zatrucie, krwawienie z przewodu pokarmowego lub dróg moczowych), których następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub utrata życia.
Takie sytuacje wymagają natychmiastowych czynności ratunkowych i wdrożenia szybkiej diagnostyki oraz podjęcia leczenia. W przypadku SOR i izby przyjęć o kolejności przyjęć pacjentów nie decyduje kolejność zgłoszenia, lecz stan zdrowia, oceniony przez personel medyczny. Do tych placówek pacjent może zgłosić się bez skierowania, niezależnie od miejsca swego zamieszkania.
Adresy i dane kontaktowe do izb przyjęć są dostępne na stronie internetowej Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Wojewódzkiego NFZ – w zakładce Pacjent > Na ratunek > Izby przyjęć.
Link: https://www.nfz-olsztyn.pl/pacjent/na-ratunek/izby-przyjec/
Ratownictwo medyczne – 112 lub 999
W sytuacjach bezpośredniego nagłego zagrożenia życia lub zdrowia należy zadzwonić pod numer 112 lub 999 i wezwać zespół ratownictwa medycznego.
Zespoły ratownictwa medycznego udzielają pomocy osobom, które wymagają natychmiastowego podjęcia medycznych czynności ratunkowych ze względu na ryzyko poważnego uszkodzenia funkcji organizmu, uszkodzenia ciała lub utraty życia.
Wzywamy zespół ratownictwa medycznego, jeśli ktoś w naszym otoczeniu np. stracił przytomność, ma drgawki, zaburzenia rytmu serca, rozległe oparzenia, uporczywe wymioty – zwłaszcza z domieszką krwi, odczuwa nasiloną duszność lub ostry ból brzucha.
Telefoniczna Informacja Pacjenta – 800 190 590
Telefoniczna Informacja Pacjenta, w skrócie TIP, to infolinia dla pacjentów, czynna całą dobę, przez 7 dni w tygodniu, także w święta. Pod numerem 800 190 590 uzyskamy informację o nocnej i świątecznej opiece lekarskiej, najbliższym SOR lub aptece, która posiada przepisany nam lek. Konsultanci udzielają informacji w kilku językach: polskim, ukraińskim, angielskim i rosyjskim.
Telefoniczna Informacja Pacjenta umożliwia także skorzystanie z czatu tekstowego z konsultantem oraz wideorozmowy z tłumaczem języka migowego.
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS