A A+ A++

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił nowy program wspierający elektromobilność. Tym razem chodzi o „Zielony Transportu Publiczny”. Ciekawe czy po fiasku dofinansowań do samochodów osobowych i ciężarowych kategorii N1, w końcu będzie sukces?

Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej zwany w skrócie jako NFOŚiGW, ogłosił uruchomienie nowego programu wsparcia elektromobilności. Co ciekawe tym razem nie chodzi o samochody dla „Kowalskiego” czy przedsiębiorców, tylko o autobusy. Program „Zielony Transport Publiczny” – bo tak właśnie został nazwany – ma wspomóc i przyspieszyć wymianę pojazdów komunikacji miejskiej ze spalinowych na elektryczne.

CZYTAJ TAKŻE: Do 13 miast trafi 190 elektrycznych autobusów

– Budżet programu wyniesie 1,3 mld zł i szacujemy, że kwota ta pozwoli na zakup co najmniej 500 autobusów napędzanych prądem lub wodorem, co pozwoli potroić aktualną liczbę tego typu pojazdów w Polsce – powiedział minister klimatu i środowiska Michał Kurtyka. Warto zaznaczyć, że na dotacje przeznaczone zostanie 1,1 mld zł, a na pożyczki 200 mln zł. Jak wyjaśnia pełnomocnik rządu ds. OZE, Ireneusz Zyska, ten program to element realizacji strategii energetycznej rządu. Tego typu działania mają przyczynić się do redukcji emisji dwutlenku węgla (CO2). Poza tym ma też nastąpić zwiększenie udziału energii odnawialnej i jądrowej w energetyce oraz upowszechnienie zeroemisyjnego transportu w Polsce. Według doniesień, nabór wniosków będzie prowadzony w trzech etapach, kolejno w latach 2021-2023.

– W pierwszym naborze, od 4 stycznia do 15 grudnia 2021 r., poziom dofinansowania wyniesie 80 proc. kosztów kwalifikowanych zakupu autobusów o napędzie elektrycznym oraz trolejbusów, a w przypadku autobusów wodorowych dotacje będą sięgać aż 90 proc. w całym okresie trwania programu z uwagi na innowacyjny charakter tej technologii – podał Kurtyka. Koszty kwalifikowane będzie można uznać, te poniesione w okresie od 1 października 2020 roku do 31 grudnia 2025 roku. Z kolei przy leasingu, okres ten będzie wydłużony do 31 grudnia 2035 roku. Kurtyka zaznaczył również, że przy pierwszym naborze (pierwsza faza), dofinansowania będą najwyższe. Program ma też drugi cel. Otóż ma pomóc gospodarce w odbudowie po kryzysie wywołanym przez pandemię COVID-19. Beneficjentami nowego programu mogą być organizatorzy i operatorzy publicznego transportu zbiorowego, w tym m.in. samorządy.

CZYTAJ TAKŻE: Warszawa zamówiła 70 autobusów zasilanych gazem

NFOŚiGW już miał jedno podejście do dotacji pojazdów zasilanych z g … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułPrzedszkolaki z SP1 seniorom
Następny artykułAC Valhalla – Ubisoft zdziwiony tym, że fikcyjny pomysł z gry okazał się prawdą