Nowe regulacje techniczne nie od dzisiaj wzbudzają sporo kontrowersji. W zeszłym roku Max Verstappen, który niechętnym okiem spogląda na coraz bardziej skomplikowane bolidy i układu napędowe, wskazywał, że nowe auta będą musiał redukować biegi na końcu długich prostych, aby zasilać układ hybrydowy.
To właśnie on stanowi największą rewolucję w silnikach F1. Nie dość, że od 2026 roku moc generowana przez układ będzie mniej więcej w 50 procentach pochodziła z silnika spalinowego, a w 50 z układu elektrycznego, to wszystko osiągnięte ma zostać bez udziału kosztownego w produkcji układu MGU-H.
Wszystko to sprawia, że nowe silniki będą charakteryzowały się wyjątkową specyfiką pracy, gdzie przede wszystkim będzie chodziło o jak najlepsze odzyskiwanie energii.
Adrian Newey, techniczny guru Red Bulla, zdradził że silniki spalinowe w nowej erze silnikowej w zasadzie przekształcą się w generatory zasilające układ hybrydowy, a to oznacza na przykład, że najwolniejszy zakręt w całym kalendarzu F1, słynny nawrót w Monako, bolidy będą pokonywały z maksymalną prędkością obrotową silnika.
“To na pewno będzie dziwna formuła, gdyż silniki będą pracowały płasko praktycznie cały czas jako generatory” tłumaczył cytowany przez Autosport.com. “Tak więc wizja ciężko pracującego silnika w nawrocie Loews będzie wymagała przywyknięcia.”
Jak już wspomnieliśmy nowe silniki nie od dzisiaj są krytykowane, a coraz nowsze dane symulacyjne wskazują na szereg problemów związanych z nimi. Doszło do tego, że formuła silnikowa została przedstawiona jako pierwsza, a pod nią projektowane jest teraz całe podwozie bolidu F1, które niejako ma załatać niedoskonałości zaproponowanej technologii silnikowej.
Właśnie dlatego od sezonu 2026 w F1 pojawi się zupełnie nowa filozofia aktywnej aerodynamiki i nie chodzi już tylko o samo tylne skrzydło, ale również i przednie.
Newey zapytany wprost czy nowe przepisy aerodynamiczne nie stanową plastra na problemy jakie pojawiły się w kwestii silnikowej, odpierał: “Uważam, że to trafne określenie i pewnie nawet sama FIA się z tym zgodzi. Tylko producenci silników chcieli podziału 50/50 między silnikiem spalinowym i elektrycznym.”
“Domyślam się jednak, że tego chcieli od nich ludzie z marketingu i w pełni to rozumiem: to może być interesujące, gdyż F1 może stanowić szybką ścieżkę rozwoju tej technologii.”
“Problem z akumulatorami i elektryczną częścią obecnie wiąże się z kosztami. Na pewno silnik elektryczny na standardy F1, a do tego wszystkie inwertery i akumulatory to bardzo duży koszt, ale być może techniki produkcyjne w przyszłości pozwolą go obniżyć.”
“Innym problemem są same akumulatory. To czego potrzebujemy, to czego potrzebują przepisy F1 od akuzatorów to gęstość mocy i energii, które różnią się od tego czego wymagają samochody drogowe. A to samo w sobie sprawia, że chemia w akumulatorach i sama ich konstrukcja jest inna. Istnieje więc ryzyko, że nie będą one bezpośrednio przekładały się na technologię masową.”
“Być może jednak nie jest to kluczowym aspektem tego wszystkiego. Kluczowe jest, i z pewnością żaden producent nigdy się do tego nie przyzna, odbiór tego wszystkiego w salonie.”
Wszystko to sprawia, że architekci nowych przepisów aerodynamicznych mają przed sobą bardzo trudne zadanie, tym bardziej, że przepisy muszą zostać zatwierdzone do końca czerwca bieżącego roku.
Newey zapytany o skalę trudności w trafnym określeniu parametrów aktywnej aerodynamiki odpierał: “Uważam, że to będzie trudne.”
“Można śmiało stwierdzić, że nowe przepisy silnikowe zostały stworzone i przepchnięte bez większego przemyślenia tego od strony podwozia, a to stwarza obecnie dość duże problemy jeżeli chodzi o wybór rozwiązania, które ma się sprawdzić.”
Uznany projektant zwraca jednak uwagę na jedną pozytywną stronę całej sytuacji: “Uważam jednak, że jedną dobrą rzeczą w tym wszystkim jest to, że promuje się efektywność. Uważam, że wszystko co przyczynia się do tego i co promuje takie podejście musi być w zgodzie z tym co mówiłem wcześniej: starajmy się wykorzystać F1 do popularyzacji trendu.”
Zgłoś naruszenie/Błąd
Oryginalne źródło ZOBACZ
Dodaj kanał RSS
Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS