A A+ A++


Podpisanie umowy między spółkami Koleje Małopolskie i Newag. Fot. Biuro Prasowe UMWM

Newag S.A. podpisał w poniedziałek umowę ramową ze spółką Koleje Małopolskie na dostawę 25 elektrycznych zespołów trakcyjnych o wartości ponad 1,3 mld zł brutto. Na jej podstawie Województwo Małopolskie będzie zawierało umowy wykonawcze na dostawę pojazdów. Odbiór pociągów planowany jest na 2027 r.

Umowa to efekt rozpisanego jeszcze w zeszłym roku przetargu na zakup do 25 pojazdów wieloczłonowych dla Kolei Małopolskich. Przewoźnik to spółka samorządu województwa. Pojazdy miały mieć co najmniej 236 miejsc siedzących i 550 ogółem. Przetarg obejmował również koszty obsługi serwisowo-utrzymaniowej. Nowosądecki producent taboru złożył jedyną ofertę.

Pierwsza umowa wykonawcza przewiduje zakup 6 pociągów finansowanych z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027. Całkowita wartość tego projektu wynosi ponad 345 mln zł. Jak informują władze województwa małopolskiego, planowany jest zakup 14 kolejnych pociągów finansowanych z pieniędzy unijnych. Środki mają pochodzić z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) lub z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko 2021-2027 (FEnIKS). Planowana całkowita wartość projektu wyniesie prawie 770 mln zł (kwoty netto).

Reklama

Pozostałe 5 pociągów województwo planuje sfinansować z programu Fundusze Europejskie dla Małopolski 2021-2027 (FEM) z uwolnionych w ramach programu środków. Planowana całkowita wartość projektu wyniesie ponad 277 mln zł.

– W 2014 roku w kolejach regionalnych zostało przewiezionych około 7 mln pasażerów. W 2024 roku liczba ta wyniesie blisko 22 mln pasażerów. To powoduje, że musimy kupować nowoczesne i dobrze wyposażone pociągi – wyjaśniał po podpisaniu umowy Łukasz Smółka, marszałek województwa małopolskiego.

Mający swoją siedzibę w Nowym Sączu Newag S.A. jest producentem elektrycznych i spalinowych pojazdów pasażerskich, lokomotyw elektrycznych i spalinowych oraz pojazdów metra i tramwajów. To kolejny, duży kontrakt Spółki z samorządem Małopolski. Na trasach m.in. Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej kursują cztero- oraz pięcio-członowe EZT Impuls 2. W 2017 roku zakończono dostawę 13 takich pojazdów. Natomiast kolejne 9 zestawów Małopolska kupiła w 2021 roku.

(JO)

Reklama

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułWielu wystawców i oglądających na pchlim targu w Wieluniu (zdjęcia)
Następny artykułWorkation w Polsce – jak zorganizować urlop?