A A+ A++

AI MUSI ZDOBYĆ ZAUFANIE CZŁOWIEKA. W 2019 roku NASK przeprowadził badanie „Sztuczna Inteligencja w społeczeństwie i gospodarce” na reprezentatywnej próbie polskich internautów. Obawiają się oni, że wraz z rozwojem AI ich prywatność będzie narażona na śledzenie (61 proc.) i wzrośnie bezrobocie (40 proc.). Trzech na czterech internautów deklaruje, że dążenie do przyspieszenia rozwoju technologii AI nie upoważnia prywatnych i publicznych instytucji do nieograniczonego dostępu do prywatnych danych. Inteligentna technologia, jak wszystko, co nowe, musi zdobyć zaufanie człowieka. Badanie „Global Opinions and Expectations about AI” przeprowadzone przez IPSOS w 2022 r. pokazuje, że – po pierwsze – zaufanie wobec AI koreluje dodatnio z jej rozumieniem (tzn. wiedzą, czym jest AI), a po drugie, że zarówno zaufanie, jak i zrozumienie AI jest większe w krajach rozwijających się (Chiny, Indie) niż w krajach zamożnych (USA, Wielka Brytania, Niemcy). Przynajmniej w naszym kręgu kulturowym widać wyraźnie, że aby cieszyła się większym zaufaniem, potrzebujemy działań edukacyjnych oraz przykładów rozwiązań, w których AI pomaga człowiekowi. Na rynku pojawiają się już produkty, które mogą zwiększyć pozytywne nastawienie. Dominika Bettman, prezeska Microsoft Polska, w podkaście „Forbesa” mówiła, że czuje się zaopiekowana przez Vivę, nową platformę środowiska pracownika: „Korzystając z niej, mam odczucie, że w tle działa czuła, sztuczna inteligencja, wrażliwa na moje potrzeby”.

NARODZINY SOFT AI. Soft AI, czyli czuła sztuczna inteligencja, jest przeze mnie definiowana jako rozwiązanie technologiczne, którego celem jest zrozumienie emocji użytkownika i troskliwe opiekowanie się nim. Użytkownikiem może być zapracowany menedżer, zestresowany maturzysta czy startujący w turnieju sportowiec. Użytkownicy mobilnych aplikacji wyposażonych w soft AI rozwiązują minitesty HR, które odkrywają, jakie są ich talenty, a gdzie drzemią rezerwy. Uwaga, wszystkie testy używane w soft AI muszą być wyposażone w filtry korygujące tzw. poznawcze zniekształcenia (bias-proof filters), diagnozując tym samym ich realny, a nie wyidealizowany lub zdeprecjonowany obraz siebie. Kiedy soft AI system odkryje, że mamy do czynienia z HR-owym wyzwaniem, aplikacja wysyła spersonalizowaną podpowiedź, co zrobić, aby polepszyć swoje miękkie umiejętności albo utrzymać je na najwyższym poziomie. Twórcami wskazówek w soft AI są specjaliści HR, psychoterapeuci oraz psychologowie sportu. System śledzi postępy i uczy się, które interwencje są skuteczne dla danego użytkownika, a które do niego nie pasują. Uwaga: soft AI uczy się tym szybciej, … czytaj dalej

Oryginalne źródło: ZOBACZ
0
Udostępnij na fb
Udostępnij na twitter
Udostępnij na WhatsApp

Oryginalne źródło ZOBACZ

Subskrybuj
Powiadom o

Dodaj kanał RSS

Musisz być zalogowanym aby zaproponować nowy kanal RSS

Dodaj kanał RSS
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie komentarze
Poprzedni artykułOszuści podszywają się pod pracowników KZGM. Chcieli wymieniać drzwi w mieszkaniach
Następny artykułUlica Środkowa w remoncie